Askeladden Boats

Askeladden revolusjonerer daycruiseren med nye C83 Cruiser TSI

Outboardmotoren har fundamentalt endret fritidsbåtmarkedet. Askeladden gjenskaper nå tidligere båtklassikere i ny og moderne drakt, med outboardrevolusjonen som ryggrad. Og med et nytt kommando-system blir nå også fritidsbåtene smarte.

Den nye Askeladden C83 Cruiser TSI er proppet full av ny teknologi. Skrog, motor og kommandostasjon er blant tingene som har gått gjennom en revolusjon i det nye båtkonseptet fra Askeladden.

Fritidsbåten bli smart
Båten får et helt nytt online system for navigasjon, informasjon, underholdning og styring. Det nye Askeladden C-Command, utviklet i samarbeid med Nextfour Group, er en stor 16” touchskjerm som gir brukeren kontroll over alt fra navigasjon, underholdning og vær, til brukermanualer og annen lagret informasjon.

Askeladden C-Command gir også full kontroll over alle båtens systemer. Det gir full styring og overvåking av motor, pumper, lys og varmesystem, samt sensorer og alarmer i hele båten.

C-Command fungerer i tillegg som et WIFI-hotspot ombord i båten.

– Tesla har vist vei for bilbransjen, med sine store multifunksjonsskjermer. Askeladden og Nextfour Group gjør det samme for båtbransjen, sier Henrik J. Askvik, daglig leder i Askeladden.

Komfort i høysetet
Askeladden C83 Cruiser TSI er den perfekte daycruiser for opp til 10 personer på dagstur, 6 personer på weekendtur og 4 personer på langtur. Her finnes en stor og sosial cockpit, stor badeplattform med egen sun lounger, solseng i cockpit, ordentlig pantry for weekend- og langturer, soveplass for 4 – 6 personer under dekk, og eget baderom med toalett og dusj.

Det revolusjonerende nye skroget er optimalisert for kjørekomfort. Med Askeladdens nye «Twin Step Infusion (TSI)»-skrogteknologi, senkes planingsterskelen, vekten og forbruket – samtidig som toppfart, stivhet og komfort økes.

Med C83 Cruiser TSI fullfører vi teknologi- og kostnadsrevolusjonen over det siste tiåret, sier Askvik.

Reduserte kostnader over hele linja
Kostnadene er drastisk senket for den nye C83 Cruiser TSI. Justert for inflasjon er prisen ca. 600.000 kr lavere for den nye C83 Cruiser TSI, enn en Askeladden Z8 med tilsvarende utstyrspakke i 2008.

Driftskostnadene, i form av service og vedlikeholdskostnader, er også dramatisk redusert sammenlignet med klassikerne fra 10 år tilbake.

Service- og vedlikeholdskostnadene er – sammenlignet med en Z8 – redusert med over 40% (!), beregnet over en 5-års periode.

Tekniske data:

Designkategori: C

Lengde: 8,30 m

Bredde: 2,80 m

Vekt uten motor: Ca. 2.200 kg

Drivstoff: 230 liter

Ferskvann: 100 liter

Varmtvann: 20 liter (opsjon)

Septiktank: 40 liter

Personer: Max. 10

Motor: Outboard 300 - 350 HK

Fartspotensial; 46 knop med største motor

For nærmere informasjon, kontakt:

Askeladden Boats AS
Henrik Askvik, daglig leder
Mobil: +47 901 36 094
E-post: h.askvik@askeladden.no

www.askeladden.no

Erling Sande AS
Anders Wang, produktansvarlig Askeladden
Mobil: +47 917 01 800
E-post: aw@erling-sande.no

www.askeladden.no

PS! Vi legger opp til en test-uke for pressen ved vårt hovedkontor på Hagavik, sør for Bergen, i uke 39, fra 25. – 30. september. Ta kontakt for avtale om prøvekjøring og test av båten!

Om Askeladden Boats

Askeladden Boats
Nedre Askvik 85
5217 Hagavik

Askeladden Boats er Norges største produsent av fritidsbåter. Vår visjon er å sette fremtidens båtstandard. Askeladden produserer klasseledende båter med et kompromissløst fokus på design, innovasjon og sikkerhet.