Åse Kleveland er ute med ny singel

Grappa Musikkforlag presenterer nå en ny vise med tekst av Alf Prøysen, fremført og tonesatt av Åse Kleveland. «Det lyser i Skjebergsmia», diktet som ligger til grunn for Åses sang, har aldri har vært tonesatt før, og skiller seg fra mye av Prøysens diktning. Den er ute nå.

Hør «Det lyser i Skjebergsmia» her!

Åse Kleveland debuterte som plateartist som 16-åring, og den første singelen «Dovre-slow» hadde norsk tekst av Prøysen. I de etterfølgende årene ble Åse kjent med Alf, og de samarbeidet gjennom sekstitallet i flere prosjekter. Åse understreket sterkt at hun var artist og musiker, ikke låtskriver. Eneste unntak fra dette var de to melodier hun komponerte til «De rette trinn» og «Skaff meg en synder» som ble spilt inn i 1973.

– Det skulle vært tre, for jeg hadde blitt så betatt av et langt og annerledes dikt - «Det lyser i Skjebergsmia». Jeg syntes visse stykker ble bra, men fikk ikke helt dreis på det. Refrenget til den nye visa lå der uferdig i skuffen i over 50 år, men da jeg ble invitert til å delta i årets Jul hos Prøysen i TV2, så inspirerte det til å fullføre, forteller Åse.

Det skjedde ikke minst pga. velvillig tillatelse av Elin Prøysen til å redigere teksten noe.

– TV-programmene er laget i et nært samarbeid med hjelpeorganisasjonen PLAN som gjør en stor innsats for verdens jenter. Dette samarbeidet er ikke tilfeldig. Alf Prøysen sto alltid på de svake og undertryktes side, og det er få som har beskrevet så mange kvinneskikkelser og kvinneskjebner med en sånn innlevelse og klokskap, som Alf. Det å gjøre noe for de jintene som ikke har det så godt i væla, er definitivt i Prøysens ånd.

Når Åse Kleveland igjen har gitt seg i kast med Prøysen, har hun bevisst forsøkt å styre unna det tradisjonelle tonespråket som Prøysen ofte blir forbundet med. «Det lyser i Skjebergsmia» har både mandolin og et nesten kosakkaktig kor som peker mot øst. Ja, i det hele tatt en melodi som sender tankene mot «bygder vi ikke veit navnet på», som det heter i teksten.

Og om du vil mimre litt kan du se på dette klippet med Åse og Alf Prøysen fra 1969..

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Linnea Dales dag i «Hver gang vi møtes»25.1.2020 09:32:34 CETPressemelding

I kveld er det allerede duket for sesongens tredje episode av TV2s «Hver gang vi møtes», og for en hitaften det blir når det er Linnea Dales tur til å bli hyllet! Musikken kan du høre allerede nå. Hør låtene fra Linnea Dales dag her! Det har gått noen år siden vi først ble kjent med Linnea Dale som 16-åring i TV2-programmet «Idol», og at hun for alvor ble en kjent stemme for det norske folk som frontfigur og vokalist for bandet Donkeyboy. Likevel sitter bragdene hennes fremdeles ferskt i minnet. Kjempehitene «Ambitions» og «Sometimes» er streamet henholdsvis 23.290.066 og 11.500.000 ganger på Spotify, og i 2010 vant Donkeyboy Spellemann 2009 for årets hit, årets nykommer og årets video – med Linnea i spissen. Linnea har gitt ut tre soloalbum og én EP. 2018-albumet Wait for the Morning høstet gode anmeldelser, og VG trillet en sekser på terningen for den første singelen «Favourite Things». Derfor er det en stor glede at det nå er Linnea Dales dag som står for tur i «Hver gang vi møtes».

Erlend Viken hyller vinteren med albumet "Sastrugi"- ute i dag!24.1.2020 10:56:59 CETPressemelding

En hyllest til vinteren Erlend Viken stammer fra Oppdal- en historisk snøsikker bygd i Trøndelag. Albumet "Sastrugi" er først og fremst en hyllest til vinteren, men også et uttrykk for bekymring for at vinteren er i endring. Han har komponert et slående og personlig verk om vinteren, framført sammen med et stjernelag av musikere. Frida Ånnevik har bidratt med to tekster, sunget av Ellen Andrea Wang og Marius Graff. Erlend er en av Norges mest meritterte folkemusikere og har de siste årene satset på sin trio Erlend Viken Trio, som tar folkemusikken utenfor boksen og viser et sterkt behov for utforskertrang. Dette albumet understreker utforskertrangen ytterligere, vinterens ulike faser fra det vare til det sterkt rytmiske, gjennom et verk hvor folkemusikkens særegne trekk innhylles i medmusikernes bakgrunn i jazz og pop. "Hver gang vi møtes"-aktuelle Frida Ånnevik har bidratt med to tekster på albumet og Tuva Syvertsen er gjesteartist på sporet "Pudder". Hør albumet her: https://orcd.co/

Hanne Boel sitt nye album er ute i dag24.1.2020 10:50:27 CETPressemelding

Den danske legendens nye album, Between Dark & Daylight, er endelig her! Hør og kjøp albumet ved å trykke her! Hanne Boel er... tilbake?? Vel, nei, hun var jo aldri borte! På Between Dark & Daylight har Danmarks største soul-sanger vendt tilbake til røttene. For Hanne er ikke dette nye albumet et forsøk på å gjenopplive det gamle, men heller en mulighet til å oppdage og bygge videre på tidligere erfaringer fra en karriere som har solgt mer en 2,5 millioner plater. Det hele begynte med en bunke låter som lå bortgjemt i en skuff, og var nærmest uhørt av noen andre en Hanne selv. Men da hun fikk hjelp av Jacob Funch til å bringe dem tilbake til live, begynte ting å bevege seg. Det var en frigjørende opplevelse for henne. – Det var en lang prosess, helt fri for forhastede beslutninger, samtidig som vi holdt døren oppe for kreativiteten hele veien, forteller Hanne. – Meningen bak noen av tekstene er nok umiddelbart åpenbare, mens andre tekster kan få ny mening når jeg synger dem nå med live

Aslag Haugens dag i «Hver gang vi møtes»18.1.2020 09:50:42 CETPressemelding

Etter forrige helgs skjønne sesongstart med TV2s «Hver gang vi møtes» og en kveld dedikert til Odd Nordstoga og hans virke, blir denne ukens episode dedikert til en viss legendarisk hallingdøl. Musikken kan du høre allerede nå! Hør sangene fra Aslag Haugens dag her! Aslag Haugen er mest kjent som vokalist, komponist og frontfigur i rockegruppen Hellbillies. Bandet har gitt ut ti studioalbum og fire konsert- og ett samlealbum. De fleste har solgt til gull eller platina. Bandet har vunnet tre Spellemannpriser og ble kåret til Årets spellemann i 2007. De har dessuten vunnet målprisen for sin dialektbruk. «Den finaste eg veit» og «20 år på vegen» er to av flere låter som har gjort Hellbillies kjær og kjent. – Jeg gleder meg til å bli kjent med de andre artistene og håper på masse gode musikalske opplevelser. Å høre de andre artistene sine tolkninger av Hellbillies’ låter blir spennende. Det skumle oppi alt er å tolke de andre sine låter, jeg har stor respekt for de andre som driver i låtsk

Hør Einar Flaas nye singel «Worry Chord»17.1.2020 09:29:17 CETPressemelding

Midt i vintermørke januar gir Einar Flaa ut sin kanskje dystreste sang noensinne. I låta «Worry Chord», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag, synger Einar ærlig om egne bekymringstanker og hvordan de har plaget han så lenge han kan huske. Sjekk ut «Worry Chord» her! – Låta handler også om hvordan han på egenhånd har prøvd å finne en vei ut av mørket uten særlig suksess, og hvordan det hele har toppet seg det siste året, forteller han. Men til tross for låtas moll-stemte tekst, er denne sangen - som er dedikert til moren hans - musikalsk sett lysere og mer håpefull, og minner umiddelbart om en ung Neil Young i sine beste år. «Worry Chord»en del av Einar Flaas kommende og høyst personlige album. På låta blir Einar backet opp av et musikalsk stjernegalleri med Geir Sundstøl som produsent og lagfører.

Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå17.1.2020 09:26:01 CETPressemelding

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag. Hør og kjøp albumet her! – En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017. Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her. For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er de