Arve Tellefsen gir ut album med forsvunnede opptak

Arve Tellefsen og Kaare Ørnung – et begrep i norsk musikkliv. Utgivelsen ‘Serenade’ solgte over 25000 eksemplarer. Arve og Kaare hadde enda fler iørefallende klassiske perler på repertoaret, og gikk direkte i studio. Men hvor ble det av disse opptakene? Forsvunnet – inntil nå! Albumet 'Haijn Kaare Ørnung å Æ' er ute i morgen, 3. juli.

Arve Tellefsen og Kaare Ørnung startet sitt samarbeid i 1965. De to ble folkeeie og reiste land og strand rundt i flere tiår fremover, med talløse opptredener også på radio og TV. Så en dag i 2007 dukket det opp en innspilling som begge hadde glemt:

‘det låter jævla bra!’
Kaare var svært opprømt da han ringte Arve en morgen. Han hadde ryddet hjemme og kom da over en kassett som han satte på for å høre hva det var for noe. «Og så var det oss to, det hørte jeg med en gang. Men det kunne for så vidt like gjerne vært Jascha og Vladimir, for det låter jævla bra!» ropte Kaare inn i telefonen. Arve bemerker lakonisk at de to alltid var på fornavn med sine forbilder Heifetz og Horowitz. De avtalte å møtes dagen etter slik at Arve også kunne få hørt på kassetten. «Og – det var faktisk veldig bra. Vi var enige om det, Kaare å æ,» konkluderer Arve med sedvanlig trøndersk beskjedenhet.

‘Dermed starta detektivarbeidet’
Sigmund Groven forteller: ‘Dermed starta detektivarbeidet. Merkeleg nok kunne ikkje Arve og Kaare hugse når innspelingane var gjort, og i kvafor studio. Vi sette i gang med å ringe rundt til alle mulege produsentar, plateselskap, studio og teknikarar som kunne tenkast å ha vori med på dette, men utan å få napp nokon stad. Dette pågjekk over lang tid, og frustrasjonen var stor. Hausten 2013 fekk vi den triste meldinga at Kaare var død. Vi hadde nærmast gitt opp håpet om å finne tilbake til originalopptaket. Men i oktober 2015 ringde ein oppglødd Arve til meg: Alt råstoffet til innspelingane hadde kome for ein dag i Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana! Det viste seg at innspelingane var gjort i 1986 i det da nye Rainbow Studio i Christies gate på Grünerløkka, med fabelaktige Jan Erik Kongshaug som teknikar. Heller ikkje han hugsa at han hadde gjort opptaket – men så hadde han vel også gjort mange tusen innspelingar i mellomtida!’

‘Haijn Kaare Ørnung å æ’ – fra sangen med Knutsen og Ludvigsen‘
‘Kaare Ørnung er en viktig person i mitt liv. Jeg hadde tidligere spilt med mange forskjellige pianister som Robert Levin, Liv Glaser, Kåre Siem, Finn Audun Oftedal og Kjell Bækkelund, og de var alle dyktige til å prate litt med publikum. Jeg var livredd for å dumme meg ut, så jeg torde aldri å si noe. Jeg fikk meg derfor en overraskelse første gang Kaare og jeg spilte sammen. Han ville nemlig ikke si et eneste ord! Så måtte jeg kaste meg utfor selv. Det gikk bedre enn fryktet, og det verste av alt; jeg likte å si noe til publikum på en uhøytidelig måte som hadde noe med musikken eller komponisten å gjøre. Dette holdt seg slik i alle år. Kaare, som «off stage» var lynkjapp i replikken og kjempemorsom når han var i slag, han sa aldri ett eneste ord fra scenen!’

Men én gang sang de begge to, Arve og Kaare, selvfølgelig i regi av Knudsen og Ludvigsen. Dette legendariske opptaket er også med på denne utgivelsen; en lattermild hilsen fra to eminente musikere som elsket å dele av sin glede over musikken.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Ny singel fra Knut Buen og Sigmund Groven!31.7.2020 10:53:06 CESTPressemelding

Knut Buen og Sigmund Groven slipper singelen «Bruremarsj frå Seljord» 31. juli! Dette er en av de mest kjente tradisjonelle slåttene fra Telemark, her for første gang i samspill mellom hardingfele og munnspill. På forestillingen «Somliga går med trasiga skor» - en musikalsk reise ned Telemarksvassdraget - på Notodden teater søndag, 2. august vil det bli premiere på den tilhørende musikkvideoen. Den blir samtidig tilgjengelig digitalt for alles glede! Konserten blir streamet live på Facebook klokka 18.00. Hør «Bruremarsj frå Seljord» her: https://orcd.co/bruremarsj "The Sound of Telemark" Det nye albumet «The Sound of Telemark» slippes 25. september. Dette er første gang de musikalske heltene fra Telemark samarbeider på en plate! «The Sound of Telemark» er spilt inn live i maskinhallen/«høytidshallen» på Vemork, Rjukan. Releasekonserten for albumet vil bli nettopp på Vemork onsdag 30. september. Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. Plata vil inn

Brødrene Iversens Orkester er ute med «Angen av jord»24.7.2020 09:30:00 CESTPressemelding

Hør singelen her! Brødrene Iversens Orkester er tilbake med sommersingelen «Angen av jord». Dette er en hyllest til den vestlandske sommeren og bløminga i Hardanger. Dagfinn Iversen skrev sangen under et besøk i den vakre bygda Ulvik. Varmen, fargene og ikke minst den fantastiske lukta inspirerte Iversen til å skrive denne vakre sommarlåten. Vokal: Dagfinn Iversen Gitar/Banjo/Lapsteel: Bjarte Aasmul Fløyte: Anders Bitustøyl Piano: Christian Øvreaas Bass: Geir Aimar Rognø Trommer: Helge Fredheim Innspelt og produsert av Bjarte Aasmul Miksa og mastra av Daniel Birkeland i Havnelageret Studio

De Musikalske Dvergene slipper ny singel24.7.2020 09:17:07 CESTPressemelding

Hør «Hjertegod» her! Fem år etter sitt forrige studioalbum er De Musikalske Dvergene endelig tilbake med den første singelen fra det kommende nye albumet. Ifølge låtskriver og vokalist bandets Helge Grønhaug er dette en lystig låt med en besk tekst, men meningen bak den er verken ondsinnet eller moraliserende. – Sangene våre skal være et klapp på skulderen, ikke et slag i trynet! Er det noe vi er dårlige på, så er det tristesse, sier han. Teksten - som verken er lettbeint eller rosenrød - er ikledd en munter melodi fremført med entusiastisk optimisme godt hjulpet av Ine Tumyr (Mighty Magnolias) på kor. «Hjertegod» er dessuten et godt eksempel på samarbeidet med Svein Hovland (produsent) og Kåre Klavenes (kreativ lyd, -miks og -mastring). Det var disse to som i sin tid fikk bandet i studio for å lage debutplaten «En klase bananer og en enkel seng». Albumet Bak neste blåne er ute 16. oktober.

Beau Rivage slipper «Sommersang»17.7.2020 09:11:59 CESTPressemelding

Hør singelen her! Beau Rivage er et band bestående av musikere med lang fartstid i norsk musikk. Deres nye singel, «Sommersang», er skrevet av Kjell-Arne Tilley. Musikkformen kan best beskrives som rivieramusikk, med en undertone av sosialrealisme. Dette er musikk som bare er der, som når bølger skyller mot land på en sandstrand en vakker sommerdag. «Sommersang» tegner et bilde av de små tingene i livet, som gleden av å se en travel humle summe forbi en sommerdag. Det er sommer og vi kan endelig realisere det som vi i en stresset hverdag ønsket at vi hadde tid til. Rett og slett det å sitte ute på trammen og nyte synet av løvetannen, svømme en tur eller seile i en åpen båt. – Noen ord formidles med ettertanke. Det å ha tid til det kjæreste i livet, det å holde en guttepjokk i hånden sin, eller drømmen om henne i sommerkjolen en vakker sommerdag. Den lyse årstiden gir oss tid til å vandre barfota rundt på stranden, glemme sorger og den vonde tanken, rett og slett bare være her, sier ban

Jan Bøhler er ute med sommerlig singel og musikkvideo3.7.2020 08:47:00 CESTPressemelding

En aldri så liten sommerhilsen fra Jan Bøhler er ute på alle plattformer i dag. Hør singelen «Sommerbildene våre» her, og se den nye musikkvideoen her! I fjor slapp endelig Jan Bøhler sitt debutalbum, Enkel Type, og førstkommende fredag henter vi ut én av låtene herifra. Om den forteller Jan: – I disse varme, gode sommerdagene når vi har tid til å la inntrykkene synke inn, opplever vi natur og verden rundt oss på en annen måte. Små ting som vi ellers raser forbi, kan gi rike opplevelser og stemninger. Det er dette «Sommerbildene våre» handler om. At når vi her til lands ikke har så mange varme sommerdager, er det desto viktigere å ha dem med oss hele året, fordi de gir oss mye å leve på av sinnsro, energi, glede og nærhet når hverdagen kommer. Med andre ord er dette en knallfin musikalsk kompanjong å ha med seg gjennom den neste tiden.

Elin Furubotn er klar med plateutgivelse i Tyskland29.6.2020 10:21:47 CESTPressemelding

Det aller viktigste for plateartisten, komponisten og tekstforfatteren Elin Furubotn er å bli forstått. I Tyskland forstår de ingenting. Likevel er de begeistret for Furubotn, som synger på kav rogalands-dialekt. Lanseres i Tyskland i juli Furubotn, som slapp sitt åttende album «Blikk» i februar, lanserer utrolig nok samme album i Tyskland i midten av juli. Hun har også tidligere - i 2012 og 2014 - gitt ut musikk internasjonalt med albumet «Å nærme seg det nære» med Stavanger Symfoniorkester og «Heilt Nye Vei», hvor sistnevnte album førte til en Indie-award (pris) for beste album i hennes kategori i USA. Historiene aller viktigst Tekstene er det mest signifikante med sangene til den radiovennlige artisten Elin Furubotn, noe som kan oppfattes som absurd i forhold til Tysklands-utgivelse. Hun har små historier knyttet til hver enkel sang og ofte et skråblikk på hverdagen, med en god dose humor. «Morsom historieforteller», skrev journalist Tor Hammerø om Furubotn sine låter i 2014. Hennes