ARTSFORMATION: Kunst for en bærekraftig digital fremtid
![](/data/images/00928/567eb162-babe-4d71-9268-2f1f1ec357d2-w_720.png)
Det er vanskelig å forutse konsekvensene av det digitale skiftet for verdier som demokrati, arbeiderrettigheter og personvern. Private selskaper setter endringstakten, mens styresmakter og sivilsamfunn ofte opplever at de ikke blir lyttet til. Forskningsprosjektet ARTSFORMATION tar sitt utgangspunkt i en anerkjennelse av at kunst kan være en verdifull partner for et bedre digitalt skifte.
Vi må forstå kunstner-perspektivet
- Det handler i stor grad om å forstå kunstner-perspektivet, hvordan kunstnere forholder seg til teknologi og dens sosiale konsekvenser. Vi skaper muligheter for dialog mellom kunstnere, næringsliv og samfunn, for at kunst kan bli en enda mer relevant stemme, og for å spørre kunstnere om de kan hjelpe oss med å forstå det digitale skiftet på nye måter, sier prosjektleder Christian Fieseler.
ARTSFORMATION vil vare i tre år mellom 2020 og 2023, med en total tildeling fra EU på nesten 3 millioner euro. Nordisk senter for internett og samfunn, ved Institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI leder prosjektet, med akademiske partnere ved Copenhagen Business School og Trinity College Dublin. Kunst- og sivilsamfunnspartnere er WAAG Society i Nederland, LATRA i Hellas, KEA European Affairs i Belgia, transmediale i Tyskland, The Foundation for Art and Creative Technology i Storbritannia og European Alternatives i Frankrike.
Gjennom prosjektperioden vil europeiske kunstnere, politikere, sivilsamfunn og næringslivsrepresentanter bli invitert til å delta på workshops og utstillinger for å belyse vanskelige spørsmål rundt digital omstilling, slik som datarettigheter, økonomisk ekskludering og motstandsdyktige demokratier.
Hvordan kan kunst bidra?
- Kunst gjør det mulig å forestille seg fremtiden og identifisere problemer vi må gripe tak i. Et nylig eksempel er Netflix-serien ‘Black Mirror’, som blant annet tar opp samfunnsrollen til teknologiselskaper.
- Kunst gir teknologi forståelige rammer. Bratte læringskurver, avskrekkende nye teknologier og motvilje til å endre atferdsmønstre gjør at mange europeiske selskaper ikke vil ta i bruk digitale teknologier. Kunst kan gjøre teknologiske fordeler forståelige.
- Kunst gjør at vi kan tenke kritisk rundt ulike fremtider. Det gir oss etiske retningslinjer, og mulighet til å utforske både utopier og dystopier.
- Kunst er et demokratisk verktøy. Ved å gjøre kompliserte og vanskelige problemer som data-etikk, filterbobler, falske nyheter og algoritme-styring visuelt og håndgripelig inspirer kunst til samfunnsengasjement.
Nøkkelord
Kontakter
Knut Myrum NæssCommunication Advisor - Corporate Communications and Public Affairs
Tel:41 24 13 04knut.m.nass@bi.noBilder
Lenker
Om Handelshøyskolen BI
Handelshøyskolen BI er en selveiende stiftelse hvis formål ene og alene er undervisning og forskning. BI var den første norske handelshøyskolen med trippel internasjonal akkreditering. Med ca 21.000 studenter er BI en av de største handelshøyskolene i Europa.
Følg pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Handelshøyskolen BI på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Handelshøyskolen BI
BI-professor oppnevnt til EUs finans-vaktbikkje3.7.2024 09:22:02 CEST | Pressemelding
Jus-professor Morten Kinander er blant de nyoppnevnte medlemmene av interessentgruppen for verdipapirer og markeder i EUs finantilsyn ESMA (The European Securities and Markets Authorities).
BI’s master i finans er blant verdens beste17.6.2024 07:31:18 CEST | Pressemelding
Financial Times rangerer BI’s MSc i finans som den beste i Norge og den tredje beste i de nordiske landene.
Norsk Bærekraftbarometer 2024: T-banen til topps28.5.2024 09:03:52 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere mener Sporveien T-banen er best på bærekraft. Det viser årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Bærekraftbarometer ved Handelshøyskolen BI, i samarbeid med Barcode Intelligence og Norstat Norge.
Norsk kundebarometer 2024: Finn.no har Norges mest fornøyde kunder7.5.2024 09:05:45 CEST | Pressemelding
15.978 bedriftsvurderinger fra 4690 forbrukere ligger til grunn for årets undersøkelse fra forskningsprosjektet Norsk Kundebarometer. Til sammen er 155 virksomheter fra rundt 30 ulike bransjer bedømt.
Rekordtall for forskning på BI23.4.2024 12:54:48 CEST | Pressemelding
I 2023 publiserte BI-forskere 409 vitenskapelige artikler, bøker og bokkapitler. Dette er høyeste antallet noensinne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom