ARTSFORMATION: Kunst for en bærekraftig digital fremtid

3 millioner euro til BI-ledet prosjekt om rollen til kunst i det digitale skiftet.

Det er vanskelig å forutse konsekvensene av det digitale skiftet for verdier som demokrati, arbeiderrettigheter og personvern. Private selskaper setter endringstakten, mens styresmakter og sivilsamfunn ofte opplever at de ikke blir lyttet til. Forskningsprosjektet ARTSFORMATION tar sitt utgangspunkt i en anerkjennelse av at kunst kan være en verdifull partner for et bedre digitalt skifte.

Les mer her.

Vi må forstå kunstner-perspektivet

- Det handler i stor grad om å forstå kunstner-perspektivet, hvordan kunstnere forholder seg til teknologi og dens sosiale konsekvenser. Vi skaper muligheter for dialog mellom kunstnere, næringsliv og samfunn, for at kunst kan bli en enda mer relevant stemme, og for å spørre kunstnere om de kan hjelpe oss med å forstå det digitale skiftet på nye måter, sier prosjektleder Christian Fieseler.

ARTSFORMATION vil vare i tre år mellom 2020 og 2023, med en total tildeling fra EU på nesten 3 millioner euro. Nordisk senter for internett og samfunn, ved Institutt for kommunikasjon og kultur på Handelshøyskolen BI leder prosjektet, med akademiske partnere ved Copenhagen Business School og Trinity College Dublin. Kunst- og sivilsamfunnspartnere er WAAG Society i Nederland, LATRA i Hellas, KEA European Affairs i Belgia, transmediale i Tyskland, The Foundation for Art and Creative Technology i Storbritannia og European Alternatives i Frankrike.

Gjennom prosjektperioden vil europeiske kunstnere, politikere, sivilsamfunn og næringslivsrepresentanter bli invitert til å delta på workshops og utstillinger for å belyse vanskelige spørsmål rundt digital omstilling, slik som datarettigheter, økonomisk ekskludering og motstandsdyktige demokratier.

Hvordan kan kunst bidra?

• Kunst gjør det mulig å forestille seg fremtiden og identifisere problemer vi må gripe tak i. Et nylig eksempel er Netflix-serien ‘Black Mirror’, som blant annet tar opp samfunnsrollen til teknologiselskaper.
  • Kunst gir teknologi forståelige rammer. Bratte læringskurver, avskrekkende nye teknologier og motvilje til å endre atferdsmønstre gjør at mange europeiske selskaper ikke vil ta i bruk digitale teknologier. Kunst kan gjøre teknologiske fordeler forståelige.
  • Kunst gjør at vi kan tenke kritisk rundt ulike fremtider. Det gir oss etiske retningslinjer, og mulighet til å utforske både utopier og dystopier.
  • Kunst er et demokratisk verktøy. Ved å gjøre kompliserte og vanskelige problemer som data-etikk, filterbobler, falske nyheter og algoritme-styring visuelt og håndgripelig inspirer kunst til samfunnsengasjement.