Arrangerer verdens første gående konferanse

Aktivitetsalliansen fyller 10 år og feirer med eget Gåbinar om fysisk aktivitet. Konferansen er gratis, og gjennomføres gående fra Sørenga til Aker brygge gjennom Oslo Sentrum.

Tirsdag 21. juni fyller Aktivitetsalliansen 10 år, og i den forbindelse arrangerer alliansen verdens første gående konferanse gjennom Oslo sentrum.

Verdens første gående konferanse

- Vi ønsker å markere jubileumet ved å ha en konferanse om folkehelse, og da er det naturlig å gjennomføre den gående, forklarer Anders Hall Grøterud, daglig leder i Aktivtetsalliansen. - Etter hva jeg kjenner til er ikke dette noe som har blitt gjort tidligere. Vi har derfor skapt det nye ordet "Gåbinar" for anledningen, forteller han.

Planen er å gjennomføre konferansen ved å gå fra DNTs hus på Sørenga, gjennom Karl Johan og Slottsplassen før man ender opp på Aker brygge via Rådhuskaia. Underveis vil man gjennomføre samtaler, innlegg og få demonstrasjoner på hvordan man kan holde seg i fysisk aktivitet.

Blant deltakerne og foredragsholderne er blant annet treningslegen Ole Petter Hjelle, Yngvar Andersen (kjent fra NRK-programmet PULS og Dag Terje Solvang, generalsekretær i DNT. - I tillegg vil det bli representanter fra blant annet Helsedirektoratet, Roede, Syklistenes Landsforening og Skiforeningen som vil holde innlegg, forteller Grøterud.

Kan følges live på Teams og Facebook

For at alle skal ha muligheten til å følge konferansen vil den bli streamet direkte av et kamerateam som følger konferansen live. - De som blir med på gåturen kan i tillegg følge konferansen via Teams. Man ringer bare inn til teams-møtet, og da man kan man gå og høre hva som blir sagt av de som blir intervjuet på øret via ørepropper, forklarer Grøterud.

En annerledes dag på jobb

Selve konferansen blir ledet av Lars Erik Mørk, kommunikasjonssjef i Gjensidigestiftelsen. - Jeg har jobbet mange år med direktesendinger både på TV og på radio, men ikke i dette formatet. Det blir en annerledes dag på jobb, men jeg gleder meg til å intervjue og underholde dette konferansetoget, avslutter han.

Aktivitetsalliansen er et alliansesamarbeid som skaper positiv oppmerksomhet rundt folkehelse, og består av Gjensidigestiftelsen, Den Norske Turistforeningen, Virke Aktiv helse, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Sportsbransjen og Roede.

Aktivitetsalliansen er et samarbeid mellom sju kjente aktører innen fysisk aktivitet, sunnhet og forebyggende helse, som ønsker å inspirere folk til å bevege seg.

Vårt mål er å fjerne hindringer og legge bedre til rette for mer fysisk aktivitet.

Alliansen består av Gjensidigestiftelsen, Den Norske Turistforening, VIRKE Aktiv helse, Skiforeningen, Syklistenes Landsforening, Sportsbransjen og Roede. Til sammen representerer vi over 1,1 millioner medlemskap.

Aktivitetsalliansen jobber for å øke bevisstheten blant den voksne befolkningen om å ta ansvar for egen helse og være gode forbilder for andre ved å delta i fysisk aktivitet.

Vi mener at all fysisk aktivitet er bra og favoriserer ingen former for aktivitet. Det viktigste er å finne en aktivitet du liker!

Aktivitetsalliansen driver kampanjene «Heia Deg!» og «Aktivitet som medisin» på Facebook. Alliansen er også en aktiv innspiller og medspiller overfor myndigheter og politikere innen folkehelse.