Arnfinn Johan Ofstad er fylkesvinner til prisen Årets ildsjel

Arnfinn Johan Ofstad er én av totalt 11 fylkesvinnere som kjemper om den gjeve prisen Årets ildsjel. Mandag ble han overrasket av Marit Bjørgen på Øya stadion. Prisen deles ut på Idrettsgallaen i Trondheim 8. januar.

Mangeårige ildsjel Arnfinn Johan Ofstad har vært aktiv i Strindheim IL siden han kom til byen. Foto: Vetle Eggen

Oftsad omtales som en bærebjelke i idrettslaget og hylles for sin innsats i langrenn- og friidrett.

Se video fra overraskelsen og last ned videoen her.

Juryens begrunnelse:

Mangeårige ildsjel Arnfinn Johan Ofstad har vært aktiv i Strindheim IL siden han kom til byen. Han har vært en nestor i alle år, både for Strindheim Ski og for Strindheim Friidrett. Han omtales som en bærebjelke og kontinuitetsbærer fordi han har fagkunnskap, organisatoriske ferdigheter og hjertevarme. Ofstad har den unike evnen at han både har stor kapasitet for organisering og utvikling av anlegg, sikrer arrangement til Trondheim, er trener, og stiller opp som mentor og medmenneske for utøverne. Ofstad har skapt varige resultater både for menneskelig vekst, idrettsprestasjoner, arenaer og arrangementskvalitet.

Oftsad er vaktmester og materialforvalter i Granåsen, og stiller opp uansett vær og vind. Han er førstemann som starter opp før arrangement tar til, ivrig under arrangementet, og sistemann som går hjem en uke eller to etter at arrangementene er over! Arrangement er livet hans, både innen ski og friidrett i Strindheim. Han reparerer og rydder, har gode ideer og er i forkant hele tiden.

Fylkesvinneren har vært aktiv ski- og friidrettsutøver i sine yngre dager, vært trener og ildsjel i forbindelse med et utall arrangementer, og innehatt flere sentrale posisjoner på arrangement.

Om priskategorien Årets ildsjel:

Over hele landet er det tusenvis av frivillige ildsjeler som gjennom hele året legger ned en uvurderlig innsats for sine klubber og utøvere. Vinneren mottar prisen for Årets ildsjel under Idrettsgallaen. Årets ildsjel deles ut i samarbeid med Norsk Tipping.

Følgende kriterier må være oppfylt for å bli nominert:

1. Årets ildsjel har, uansett alder, gjort en solid frivillig, uegennyttig innsats i idretten utover det man kan forvente i den spesielle tiden vi har vært igjennom.
2. Årets ildsjel kan ikke være ansatt i klubben

Det velges ut 11 fylkesvinnere som i november 2021 vil bli overrasket av en idrettsprofil. Juryen for Årets ildsjel vil plukke ut tre finalister av de 11 fylkesvinnerne. Juryen består av Kjetil André Aamodt, Marit Bjørgen, Olaf Tufte, Aida Dahlen, Are Strandli, Heidi Støre, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Silje Norendal og Berit Kjøll.

Les mer om Idrettsgallaen

Marit Bjørgen overrasket Arnfinn Johan Ofstad på Øya stadion. Foto: Vetle Eggen.