Arkitektpar valgte norske Kebony til London-leiligheten

David Stanley og Romy Graboscher er erfarne arkitekter som har jobbet med prestisjetunge prosjekter over hele verden. Da de skulle bygge på sitt eget hjem, ville de skape noe helt unikt av høy kvalitet – og da var norske Kebony førstevalget.

FØRSTEVALGET: Den anerkjente arkitekten David Stanley valgte norske Kebony da han skulle bygge på London-leiligheten sin. Foto: Aksel Jermstad.

David og Romy har en felles lidenskap for å eksperimentere med ulike materialer, farger og teksturer. Romy er særlig opptatt av interiørdesign, og elsker å fokusere på de små detaljene som gir hvert hjem sin unike sjarm.

David har spesialisert seg på eksklusive leilighetsprosjekter i jobben som arkitekt, og lever etter mottoet «livet er for kort til å ta dårlige designvalg». Han opplevde det likevel som krevende å ta valg rundt sitt eget hjem.

Etisk og personlig ansvar

- Når du jobber med ditt eget hjem må du være helt ærlig med deg selv, ettersom du skal leve med valgene dine hver eneste dag. Materialene du bruker og hvordan du vil bo – alt er med på å definere hvem du er og hvordan du lever livet ditt, forklarer han.

- Bak hver eneste avgjørelse lå det utallige timer med refleksjon og møysommelige undersøkelser. Det er en interessant prosess, for du blir konfrontert med deg selv. Valgene vi landet på reflekterer både bakgrunnen vår og vårt håp for fremtiden.

Grønt hjem i en urban storby

David vokste opp i en liten by i Canada, omgitt av skog. Selv om familien i dag bor i storbyen London, er han opptatt av at barna hans skal vokse opp med et forhold til treverk og andre naturelementer.

- Som arkitekter, og ikke minst foreldre, har vi en plikt til å bygge bærekraftige bygg for kommende generasjoner. Vi må lære dem om ulike materialer, slik at de i fremtiden kan ta gode valg både for seg selv og miljøet, forteller han engasjert.

Et naturlig pusterom

For David var det også viktig å skape et miljø hvor man ikke følte seg isolert i hjemmet, men hvor huset blir en del av omgivelsene utendørs – i dette tilfellet hagen.

- Selve visjonen bak påbygget var minske overgangen mellom inne og ute gjennom smart bruk av trematerialer, vinduer og lys. Det å bruke naturlig tre gjør hele bygget mer jordnært og levende, i tillegg til å gi det et unikt uttrykk som vil utvikle seg med årene – akkurat som menneskene som bor der. Det gir en økt tilknytning til naturen og en følelse av ro og frihet – et pusterom - noe som er uvurderlig i en stressende storbytilværelse.

Beskyttende eksteriør

Arkitektparet kjenner godt til viktigheten av å bruke kvalitetsmaterialer, både med tanke på design og funksjon. De ble raskt enige om å gå for Kebony.

- Vi valgte i utgangspunktet forkullet Kebony fordi det er et miljøvennlig kvalitetsmateriale med et helt unikt utseende, men da vi faktisk arbeidet fysisk med det, overgikk det alle forventinger. For oss som arkitekter var det virkelig et fantastisk materiale å jobbe med, og helt ideelt for utendørs kledning, forteller paret.

- Det er både-og-materiale. Det er et beskyttende eksteriør, som skjermer hjemmet ditt fra vær og vind, men det er også et kunstverk i seg selv.

Andre prosjekt med forkullet Kebony

Vant prestisjetung designpris

Parets iøynefallende Kebony-påbygg vant førsteprisen i kategorien ‘Housing Exterior Surface’ under fjorårets Surface Awards-utdeling. Denne prisen gis til den mest innovative bruken av materialer i byggeprosjekter over hele verden, og bidrag dømmes etter type materiale, bruksområde og det estetiske designet på prosjektet.

Tradisjonell japansk metode

Kebony-typen som David og Romy brukte er behandlet på en helt spesiell måte. Selskapet Shou Sugi Ban, som holder til i Storbritannia, bruker gamle japanske teknikker for å gi Kebony-treverk et helt unikt utseende. «Shou Sugi Ban» er et japansk uttrykk og betyr «brent sedertre». Shou Sugi Ban selger både Kebony Clear og Character som er behandlet med denne metoden, og resultatet er et treverk med en unik egenart, spekket med spennende fargenyanser og strukturer. I Norge finnes brent Kebony blant annet hos Rennebu Sag.

Daniel Stanley forteller hvorfor norske Kebony var hans førstevalg da han skulle bygge på sitt eget hjem.

Teknologien bak Kebony® er en miljøvennlig og patentert trebehandlingsprosess utviklet i Norge. Denne prosessen forbedrer egenskapene til treet ved hjelp av en bio-basert væske. Prosessen gir treets cellestruktur en permanent endring med de ypperste egenskaper og en dyp brunfarge som kan sammenlignes med eksklusive tropiske tresorter.