Arild Jensen med “Jorda er rund på begge sider”

12 sanger for barnestemmer

Arild Jensen er ute med en samling sanger for alle som liker musikk, og som er ekstra glade i å synge selv. Sangene er i ulike sjangere og har mange forskjellige stemninger. Noen er bare morsomme, andre har mer alvor i seg. Tittelen “Jorda er rund på begge sider” er tittelen på en av sangene og er representativ for flere av disse tekstene.

Hør albumet HER

Utgangspunktet for lage en samling med nyskrevne barnesanger er et ønske om å lage et produkt som gir gode opplevelser gjennom lytting, men også oppfordrer til aktiv musikkutfoldelse. Låtene har formuleringer som vil bli utgangspunkt for videre grubling og diskusjoner, samtidig har de en barnlig formulering. De omhandler barndom, og noen av dem er vinklet som barnas stemme rettet til foreldre eller publikum. Samtidig kan de også være holdningsskapende, med temaer knyttet til identitet, samhandling med andre mennesker, globalisering og miljøvern. Låtene belyser tematikken uten at de er formanende eller konkluderende. Selv om målgruppen for tekstene i første rekke er barn, er det tekster som vil interessere og begeistre også et voksent publikum.

Det musikalske utrykket er nokså mangfoldig. Det er med utgangspunkt i pop-/vise- sjanger, men sangene vil i tillegg ha referanser til jazz, latin og R&B. Noen vil ha tydelig trekk av folkemusikk, andre med preg av musikal eller klassisk musikk. Det vil et tilstrebes et moderne og friskt sound.

Barna som medvirker på innspillingen er knyttet til Nesodden Showteaterfabrikk, ledet av Sølvi Hansen, Oslo kulturskole og Hemsedal Kulturskole. Det er også to voksne sangere fra Musikkteaterhøyskolen og Bordar. (Lene Johansen Kløvstad og Oda Jensen Gåsvik). Musikere som medvirker i tillegg til Arild Jensen, er :Tor Egil Kreken, Torjus Nevland og Audun Haugeplass. Dette er musikere som spiller i og med Darling West, Daniel Kvammen, Maria Solheim, Odd Nordstoga, etc..

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.