Årets største fergenyhet i Europa - Fjord FSTR har dobbel kapasitet, er miljøvennlig og den raskeste veien mellom Kristiansand og Hirtshals

Fjord Lines nybygde stolthet tar nå over etter HSC Fjord Cat. Katamaranen tar 1200 passasjerer, har tre serveringssteder og et lavere CO2 utslipp enn tradisjonelle ferger. På søndag ankommer skipet Hirtshals og er klar for å ønske reiseglade passasjerer velkommen.

- Selv i en svært vanskelig tid for reiselivet, forsetter vi å investere i bedre kundeopplevelser og mer bærekraftig transport for både passasjerer og gods. Nå gleder vi oss til å vise frem den nye katamaranen til våre lojale gjester så snart de ulike lands myndigheter åpner for det, sier Brian Thorsted Hansen, konsernsjef i Fjord Line.

Bedre gjestekomfort

Fjord FSTR skal gå på strekningen mellom Kristiansand og Hirtshals og dobler dermed kapasiteten på den raskeste sjøveien mellom Norge og Danmark. Den nye katamaranen vil bruke drøye 2 timer på overfarten. Produktet om bord er også vesentlig forbedret fra hva man opplever på tradisjonelle katamaranferger og tidligere ferge på strekningen.

- Fjord FSTR tar dobbelt så mange passasjerer som Fjord Cat og er utstyrt med to bildekk som rommer totalt 404 biler. Den er også utrustet med ladestasjoner og er med det det første norske passasjer-rederiet som tilbyr dette. Om bord kan passasjerene velge mellom tre forskjellige serveringssteder, eget barneområde og en større taxfree-butikk, forteller Thorsted Hansen.

Fjord Lines nye hurtiggående katamaran, som også har mulighet til å frakte tungtransport, vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med tidligere.

- Skipet er bygd med flere innovative funksjoner som forbedrer både seileferdighetene og gjestenes komfort om bord. Katamaranen er også utstyrt med en ny og optimalisert skrogform, som minimaliserer drivstofforbruk og bølger når hun seiler over Skagerrak, sier Brian Thorsted Hansen i Fjord Line.

Fjord FSTR ankommer Hirtshals søndag 11. april, og vil settes i rutetrafikk når myndighetene åpner for dette.

Brian Thorsted Hansen

Fjord Line ble grunnlagt i 1993 og er i dag Norges nest største fergerederi i internasjonal passasjer- og godstrafikk mellom Norge, Sverige og Danmark med en markedsandel på 21 prosent. Selskapet har fire skip, opererer på fem fergeruter, sysselsetter rundt 700 årsverk og transporterer årlig i over 1,4 millioner passasjerer. I tillegg til passasjertrafikk tilbyr selskapet også frakt av nyttekjøretøy og gods. Informasjonen gjelder for selskapet før pandemien.