Årets sommer-TV fra NRK: Sommerbilen minutt for minutt

I sommer skal NRK gjøre som nordmenn flest: Vi reiser på bilferie i vårt nærmeste ferieland. Seerne inviteres med på en biltur som strekker seg over seks uker gjennom sommer-Norge, minutt for minutt.

Hver uke fra slutten av juni til begynnelsen av august legger to kjente fjes ut på biltur, nye fjes hver uke. Den knallgule sommerbilen starter på Nordkapp, og skal innom de aller fleste av våre nye fylker i løpet av de seks ukene den er på veien.

– Det blir en reise på norske veier gjennom vakker natur og landskap. Med Sommerbilen kommer vi rundt i landet og treffer folk der de er denne sommeren. På ferger, rasteplasser, der de bor eller ferierer, sier Kristin Ytre-Arne, fungerende programsjef i NRK region vest.

Sommerbilen følges av et helikopter med spesialkamera, slik at seerne får se landskapet de kjører gjennom også fra luften. Dermed kan folk være med fra sine egne balkonger og hager, nes og fjelltopper.

– Vi gjør opptak av bilturen minutt for minutt på dagtid, og så sendes turen på NRK1 om kvelden etter Dagsrevyen, sier Kristin Ytre-Arne.

Ønsker tips

Turen går innom noen av våre største turistmagneter som Nordkapp, Trollstigen, Vøringsfossen og Lysefjorden. Men Sommerbilen kommer også til mange mindre kjente steder.

– De artigste attraksjonene står ikke alltid i guideboken, sier prosjektleder Ingrid Langeland Olderbakk.

Olderbakk håper å få inn tips om både spennende folk og steder langs reiseruten.

– Veien er målet og vi har lyst til å ta pauser underveis, se oss om og treffe folk. Enkelte dager kommer vi kanskje ikke frem dit vi hadde planlagt fordi vi stopper så mye underveis, og kanskje blir vi sittende fast i en fergekø eller bare i hyggelig selskap, og slik er det jo å være på biltur. Denne sendingen blir til mens vi kjører, minutt for minutt, sier prosjektlederen.

Send tips via tipsportalen

Se reiserute på nrk.no/sommer

Hvem som blir årets programledere vil annonseres på et senere tidspunkt.

Ingrid Langeland Olderbakk, prosjektleder: ingrid.l.olderbakk@nrk.no / 91 61 36 37

Janina Mosti, presseansvarlig: janina.mosti@nrk.no / 48 05 86 88