Årets Matglede-vinnere er kåret

Matbutikker og bedrifter over hele landet har deltatt i den prestisjetunge konkurransen om hvem som skaper mest matglede for kundene sine. Beitostølen Helsesportsenter stakk av med seieren i Årets Matgledebedrift, mens Coop Mega Kolbotn og Rema 1000 Skogen sikret seg førsteplassene i kategoriene fullsortiment og lavpris i Årets Matgledebutikk.

Den årlige Matglede-kåringen arrangeres i samarbeid med TINE og bransjebladet Dagligvarehandelen, og går til butikker og bedrifter som fremmer smaksopplevelser og matglede i verdensklasse. Konkurransen regnes som de høysthengende prisene i bransjen. Koronapandemien satt en effektiv stopper for den høytidelige og storslåtte utdelingen, men vinnerne ble offentliggjort i en digital utgave i dag

Smak av matglede i norske butikker

Årets Matgledebutikk er en tradisjonsrik konkurranse som gikk av stabelen for femtende gang i år. Nesten 100 butikker fra hele Norge har deltatt i konkurransen. Fokus på matglede har vært ekstra viktig i år, og både små og store butikker har bydd på inspirasjon og matopplevelser til folk i en annerledes hverdag.

– Dette betyr utrolig mye for oss! Det falt en liten tåre da navnet vårt ble ropt opp. Det er så tøff konkurranse i dagligvarehandelen at man må finne en måte å skille seg ut på om man skal lykkes. Vi gjør det med matglede, og vi ser på salgstallene våre at det virker, sier butikksjef Vincent Blom i Coop Mega Kolbotn, vinneren av Årets matgledebutikk fullsortiment.

Nåløyet for å komme helt til finalen er trangt, og desto større er det å sikre seg førsteplassen til slutt. Vinneren innen lavpris har lagt ned mangfoldige timer for å gi kundene sine unike matopplevelser.

– Dette er helt sjukt gøy! Det er definitivt det beste som har skjedd i 2020, og er en skikkelig lagseier. Vi har jobbet mye med tips, oppskrifter og sameksponeringer, og ønsker å nå ut til kundene med inspirasjon og matglede, jubler assisterende butikksjef Birte Hindrum Tveit i Rema 1000 Skogen i Bø i Telemark, vinneren av Årets matgledebutikk lavpris.

De andre butikkene i toppsjiktet innenfor fullsortiment var Meny Solsiden i Trondheim på andreplass, og Coop Mega Klepp som sikret seg tredjeplassen. Innen lavpris gikk sølvmedaljen til Rema 1000 Majorstua, mens Obs Rygge kom på tredjeplass.

50 år med matglede hos vinneren av Årets Matgledebedrift

Det var stor spenning knyttet til utdeling av prisen for Årets Matgledebedrift. Det er trettende gangen den populære prisen deles ut til bedrifter som byr på matglede utenom det vanlige. Beitostølen Helsesportsenter gikk til topps i Årets Matgledebedrift.

– Denne seieren er en enorm anerkjennelse og vitamininnsprøytning for jobben vi legger ned. Vi jobber for å fremme matglede hver dag, og håper det smitter over på våre brukere her på senteret, sier en lykkelig kjøkkensjef ved Beitostølen Helsesportsenter, Line Onstad.

Beitostølen Helsesportsenter gir rehabiliteringstilbud til barn, ungdom og voksne med ulike diagnoser, funksjonsnedsettelser og funksjonsnivå. Gjennom 50 år har senteret bidratt til å skape eventyrlige mestringsopplevelser for mange mennesker. For å lykkes er både mat og matglede viktig.

– Ekte matglede starter med eierskap til det man lager. Jeg har jo et mål om at vi skal bli en spydspiss innen vårt felt her i landet. For å lykkes må jo første bud være at folk vet hvor gode vi egentlig er. Denne prisen er med å løfte fram kjøkkenet fra stekosen og ut i verden, avslutter Onstad.

Andreplassen i Årets Matgledebedrift gikk til Skaslien Gjestgiveri på Kirkenær og tredjeplassen til Britannia Hotel i Trondheim.

Les mer om utdelingen av Årets Matgledebedrift her

Coop Mega Kolbotn gikk til topps i Årets Matgledebutikk i klassen for fullsortimentsbutikker. (Fra venstre: Elena, Kristian, Joakim, Camilla, Temel, Rune, Elham, Håkon Eldøy og Vincent Bloom).
Jubelen sto i taket hos Coop Mega Kolbotn i dag, da det ble kjent at de stakk av med seieren innen Årets Matgledebutikk, fullsortiment.
Rema 1000 Skogen i Bø i Telemark gikk til topps i Årets Matgledebutikk i klassen for lavprisbutikker. (Fra Venstre: Ann Malene Slåtta Kåsa, Linda Roe, Ellen Kristin Vale, Maren Andersen, Birte Marie Hindrum Tveit).
Gleden sto i taket da Beitostølen Helsesportsenter ble utropt som vinnere av årets Matgledebedrift. Fra venstre: Dagny Britt Frøyen, Astrid Nyquist, kjøkkensjef Line Onstad, Nina Christin Dokken og Hilde Lund.
2.plassen i årets Matgledebedrift gikk til Skaslien Gjestgiveri på Kirkenær
3.plassen i årets Matgledebedrift gikk til Britannia Hotel i Trondheim