Årets kake 2015

Fredag 28. august arrangeres den nasjonale konkurransen «Årets kake 2015». Temaet er bryllup, og fire deltakere presenterer sine finalebidrag i forbindelse med Baker- og konditorbransjens landsmøte i Stavanger 28.- 30. august. Konkurransens hoveddommer er konditor Sverre Sætre.

De fire deltakerne skal lage hver sin kake til bryllup, beregnet til tretti personer. I tillegg skal det lages en egen kake for smaking. Hele kaken skal fremstilles og ferdigstilles på tre timer. Konkurransen vil foregå på Godalen videregående skole, mens finale og bedømming skjer på Clarion Hotel Energy i Stavanger.

Dommertrioen består av hoveddommer Sverre Sætre, Oslo, Bernt Lie-Nilsen fra Bergen, Heidi Bech, faglærer ved Borgund videregåendeskole, Ålesund. Bidragene vil bli bedømt etter konsistens, kreativitet, utseende og smak.

- Det mest avgjørende er smaken, i smak ligger også  konsistens og munnfølelse, forteller dommer Heidi Bech. - Samtidig så er det en bryllupskake, og den skal alltid se pen ut.

Hva forventer dere av konkurransen? - Vi tror og forventer at det blir en spennende konkurranse med høyt faglig nivå, svarer dommer Bernt Lie-Nilsen. -Temaet er veldig konkret og greit som gir rikelig anledning til faglig kreativitet både når det gjelder utseende og smak, konkluderer dommertrioen.

Yngste deltaker er Dominik Zygiel fra Drammen (17). Han har akkurat avsluttet VG2 på Åssiden videregående skole og jobber nå som konditor i familiekafeen «Fristelse Cafe». Han har tidligere deltatt på konkurransen «Ung konditor» og «Årets kake 2014». På spørsmål om hva han har størst fokus på, svarer han: - Jeg legger mest vekt på å få frem forskjellige teksturer i en kake, slik at du ikke bare spiser en kjedelig kake, men en som faktisk fortelle deg noe. - Det viktigste er å ha smakskombinasjon som smaker nydelig sammen, fortsetter Dominik, og sier han gleder seg til konkurransen i Stavanger og til å vise frem det han har lært.

De fire finalistene er:
Christer Johnsen (27), Drammen (Quality Hotel Expo)
Tatiana Liapochkina (53), Tromsø (Koseverden AS)
Dominik Zyngiel (17), Drammen (Fristelse Cafe)
Kate Kippersund (41), Bergen (The Flying Cake)

For mer informasjon om konkurransen:

Pressekontakt Landsmøtet for bakere- og konditorer 28.- 30. august
Elin Vatnar Nilsen tel: 93428850 (elin@krem.no)

Daglig leder Baker- og konditorbransjens landsforening:
Gunnar Bakke Mobil: 97 01 95 91 gb@nhomd.no