Årets Fredrikkepris til Maren Lundby

Maren Lundby er tildelt Fredrikkeprisen 2022 for sin kamp for likestilling og for å sette søkelys på usunt kroppspress. Juryens begrunnelse omtaler Maren Lundby som en modig og nytenkende rollemodell for unge jenter.

Det er andre året på rad at en idrettsutøver mottar Sanitetskvinnes ærespris og høyeste utmerkelse. Juryen ønsker å hedre Lundby som en ung idrettsutøver som lenge har stått stødig i kampen om likestilling i hoppsporten både nasjonalt og internasjonalt.

Viktig for unge jenter

-Maren Lundby har på en forbilledlig måte satt søkelys på idrettsutøveres helse og kroppspress. Juryen har særlig lagt vekt på hennes åpenhet og sårbarhet i formidlingen og ønsker å berømme henne som en modig og nytenkende rollemodell for unge jenter, sa organisasjonsleder Marit Bjørnstad i forbindelse med overrekkelsen. -Det er stas for meg å motta en sånn pris. Jeg skal prøve å leve videre med de verdier dette innebærer, sa Lundby da hun takket for prisen.

I godt selskap

Fredrikkeprisen er Sanitetskvinnenes hederspris og deles hvert år ut til en gruppe eller person som på en fremragende måte tar opp og synliggjør saker innenfor organisasjonens formål og strategiske områder. Prisen omfatter en statuett av Norske Kvinners Sanitetsforenings grunnlegger Fredrikke Marie Qvam, diplom og 100 000 kroner som doneres videre til et godt formål. Lundby annonserte at hun ønsker å gi pengene til arbeid for barn og unge som har det vanskelig. Lundby er i godt selskap. Tidligere vinnere av prisen er bl.a. Birgit Skarstein, Lene Marlin, Else Kåss Furuseth og Marie Simonsen.

Norske Kvinners Sanitetsforening er Norges største kvinneorganisasjon med 43 000 medlemmer og jobber med å fremme kvinners helse og livsvilkår, bidra til en inkluderende oppvekst og skape trygge lokalsamfunn. Juryen bestod av organisasjonsleder Marit Bjørnstad, Ingvild Øfsti fra Levanger unge sanitetsforening og Ingrid Jevne Schmidt som er fylkesleder for N.K.S. Vestfold og Telemark-Øst.

Sanitetskvinnene er Norges største kvinneorganisasjon med 43.000 medlemmer fordelt på 600 lokalforeninger. I 125 år har våre frivillige bidratt gjennom aktiviteter og fellesskap, og stått i front for kvinneliv og folkehelse.