Arctic Race of Norway: Ønsker å bidra til et felles løft for Nord-Norge
Av Knut-Eirik Dybdal
Daglig leder, Arctic Race of Norway
Nord-Norge har i fellesskap bygget opp Arctic Race of Norway til å bli Norges største årlige sykkelritt. Hvert år arrangeres rittet ulike steder i Nord-Norge. Unntaket er koronaåret 2020. På grunn av pandemien valgte vi å utsette det planlagte rittet i 2020 til 2021. For når man byr opp til folkefest, kan man ikke gjennomføre uten publikum.
Mange drømmer og muligheter
Vi har mange drømmer i Nord-Norge. Og vi har mange muligheter. Ifølge regjeringens nordområdemelding som nylig ble presentert, har Nord-Norge en helt sentral plass i et område av verden som får stadig mer oppmerksomhet. Det pekes på muligheter – og utfordringer – for økt jobb- og verdiskaping, mer samarbeid mellom næringsliv og kunnskapsinstitusjoner, bolyst og velferd. Her ønsker Arctic Race of Norway å bidra.
TV-bilder fra Nord-Norge til 190 land
For alle som jobber med Arctic Race of Norway, er den viktigste oppgaven hvert år å arrangere et sykkelritt i verdensklasse, slik at TV-bilder kan formidles til et stort internasjonalt publikum. Gjennom samarbeidet med Tour de France-arrangøren ASO, får vi tilgang til det ypperste som finnes av arrangementskompetanse, og et nettverk av TV-selskap som gjør at bilder fra Nord-Norge kringkastes i 190 land. Markedsføringsverdien av TV-bildene ble estimert til 270 millioner kroner i 2019.
Mer enn et sykkelritt
Men da ideen om Arctic Race of Norway ble født, var det ikke selve sykkelrittet som var det viktigste. Visjonen var å være så mye mer enn et sykkelritt. Målet var å finne frem til et internasjonalt idrettsarrangement som kunne gjennomføres hvert år i alle deler av Nord-Norge, som kunne brukes til å utvikle landsdelen, og vise frem Norge for et internasjonalt publikum.
Heldigvis har hele landsdelen sett verdien og nytten fra første dag. Alle har stilt opp, og gjort arrangementet til sitt. Uten engasjementet fra fylkene, kommunene, næringslivet, frivillige – og ikke minst folkene som har skapt festen, hadde ikke Arctic Race of Norway blitt det det er i dag.
Skaper ringvirkninger
Det er resultatene som teller. Derfor er det spesielt gledelig at vi ser at kommuner og offentlige og private virksomheter bruker Arctic Race of Norway aktivt for å nå sine egne mål, og skape ringvirkninger. Her er noen eksempler:
- Equinor bruker Arctic Race of Norway til å legge til rette for talentutvikling gjennom sitt program Morgendagens helter. Hvert år får norske sykkeltalenter bryne seg mot talenter fra andre land i Equinor Arctic Morgendagens helter-rittet som arrangeres under Arctic Race of Norway.
- Telenor bygger hvert år ut basestasjoner og økt kapasitet i mobilnettet rundt traseene for rittet: Det gjør at Telenor kan tilby sine kunder dekning i verdensklasse, og skaper varig infrastruktur som kommer folk og næringsliv til gode.
- Ansatte i Sparebank1 Nord-Norge arrangerer hvert år Mini Arctic Race, og bidrar dermed til å skape sykkelglede og økt bevissthet rundt sykkelbruk blant de minste.
- I 2019 ble avslutningen av 3. etappe lagt til utkikkspunktet Storheia i Hadsel kommune. Da ble veien opp asfaltert og gjort tilgjengelig for alle. Nå brukes den både til konkurranser og som turvei, som aldri før.
- Da Arctic Race of Norway sammen med sin bilpartner Hyundai i 2019 bestemte seg for å bli det første sykkelrittet som kun bruker elbiler, gikk kraftselskapene i regionen sammen om å etablere mobile ladeløsninger og infrastruktur. Nå har samarbeidet blitt til et selskap, Fri Energi, som jobber med løsninger for mer elektrifisering.
- Bufetat bruker sykkelrittet til å rekruttere fosterhjem for barn og unge som er i en vanskelig situasjon. De ansatte og fosterfamilier kler seg i lilla t-skjorter og jobber aktivt med å nå ut med informasjon til nye familier. Søkningen om å bli fosterhjem øker kraftig disse dagene i august. I år da vi måtte utsette, gikk antall henvendelser dessverre ned.
- Gjennom et nytt samarbeid skal NAV i Nord-Norge bruke Arctic Race of Norway til å rekruttere flere arbeidsgivere for å redusere utenforskap i arbeidslivet. Mer inkludering og mindre utenforskap er viktig for den enkelte, og for samfunnet som helhet.
- Da Nord-Norge bestemte seg for å søke om VM i alpint i Narvik, brukte søkerorganisasjonen aktivt kompetansen som landsdelen har bygget opp gjennom Arctic Race of Norway. Nå er Narvik hele Norges VM-kandidat.
Det er også produsert tre ringvirkningsrapporter som viser hvordan Arctic Race of Norway bidrar. Et av funnene i rapporten fra 2018 er at Arctic Race of Norway bidro til økt omsetning i lokale bedrifter på rundt 70 millioner kroner.
Alle disse resultatene er oppnådd fordi så mange ser Arctic Race of Norway som en mulighet.
Folkefest
Nå ser vi fram til 2021. Forhåpentligvis har vi når første etappe settes i gang 5. august i Tromsø, igjen muligheten til å samles uten større risiko for smitte. Vi husker med glede folkehavene i Tromsø, Harstad og Senja sist Arctic Race of Norway var der, og vi tenker med fornøyelse på den herlige galskapen folk bidrar med langs løypa hvert år.
Sammen med fylkeskommunene, vertskommunene og alle gode samarbeidspartnere skal vi jobbe for at Arctic Race of Norway 2021 blir den beste utgaven så langt.
Kontakter
Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638
Bilder
Om Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.
Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.
Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.
Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway
Endrer datoene for Arctic Race of Norway5.2.2024 20:03:53 CET | Pressemelding
Da flere av de store internasjonale sykkellagene varslet om en litt for tett internasjonal kalender, og at det kunne bli vanskelig delta på de planlagte datoene for Arctic Race of Norway, tok ledelsen grep. Nå er arrangementet flyttet, og for første gang starter sykkelrittet på en søndag.
Hyundai tilbake i Arctic Race of Norway17.1.2024 14:00:00 CET | Pressemelding
Etter åtte år som samarbeidspartnere, skilte Arctic Race of Norway og Hyundai lag i 2023. Nå er Europas tredje største elektriske bilmerke igjen på plass, og de gleder seg til å fortsette samarbeidet.
Skal løfte Vesterålen ut i verden med The Arctic Run8.12.2023 10:01:22 CET | Pressemelding
Nå går skaperne bak Arctic Race of Norway og Paris Marathon sammen om å arrangere en unik løpsopplevelse i Vesterålen. Målet er et løp i internasjonal toppklasse, som skal vise frem Vesterålen internasjonalt, og gjøre regionen til et nøkkelpunkt for videre destinasjonsutvikling.
Klart for sykkelfest i Nordland8.11.2023 14:26:49 CET | Pressemelding
Statsminister Jonas Gahr Støre var til stede da Arctic Race of Norway i dag presenterte etappene for neste års utgave av sykkelrittet. Den 11. utgaven av sykkelfesten som starter i Bodø 8. august og avsluttes i samme by 11. august, inneholder mye nytt.
Neste års sykkelfest presenteres 8. november i Bodø3.11.2023 13:47:48 CET | Pressemelding
Ruta for neste års utgave av Arctic Race of Norway presenteres i Bodø 8. november. Statsminister Jonas Gahr Støre er med under presentasjonen, og daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg til å avsløre hvilke kommuner som skal være vertskap til neste år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom