Arctic Race of Norway og Polar Kraft inngår bærekraftssamarbeid

Polar Kraft, en nasjonal aktør og en av Nord-Norges største strømleverandører med kontorer i åtte nordnorske byer, og Arctic Race of Norway har startet samarbeid. Et av målene er å bidra til reduserte klimautslipp gjennom mer elektrifisering.
Gleder seg til folkefest: De ansatte på Harstad-kontoret til Polar Kraft gleder seg til å ta del i folkefesten under Arctic Race of Norway. F.v. Grete Hansen, Sandra Pettersen, Mathilde Sletten fra Arctic Race og Norway, og Maria Birkeland

- Vi er svært fornøyde med å ha på plass en samarbeidsavtale med en viktig nordnorsk næringsaktør som har mange sammenfallende verdier med oss, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

En av ambisjonene for oppstarten av Arctic Race of Norway var å bidra til en positiv utvikling på tvers av Nord-Norge. Det er omtrent ordrett det samme som målet til Polar Kraft. Dette var en viktig grunn til at Polar Kraft og sykkelrittet fant sammen.

- Vi kunne valgt å ha ett kontor i Nord-Norge, men vi har åtte kontorer rundt i regionen for vi er opptatt av å være nært kundene våre. På samme måte opplever vi at Arctic Race of Norway som har blitt en nasjonal og internasjonal aktør, hele veien har hatt som mål å løfte hele landsdelen og legge til rette for mer samarbeid. Det vil vi være med på og støtte opp under, sier Herold Myrland, administrerende direktør i Polar Kraft.

Polar Kraft er opptatt av å utvikle Nord-Norge på en bærekraftig måte. Det betyr blant annet at strømselskapet ønsker å bidra til mer elektrifisering. Det stemmer godt overens med Arctic Race of Norways mål om å bli verdens første sykkelritt som kun bruker elbiler som støttebiler. I forrige ritt var det med 46 elbiler og i årets ritt vil flertallet av de rundt 120 bilene være elbiler.

- Vi ønsker å være mer enn et sykkelritt, og er opptatt av å bidra til innovasjon i en bærekraftig retning. Det å presse på for elektrifisering og stadig sette seg offensive mål for hvordan vi kan få ned utslipp i våre egne aktiviteter er kjernen i dette. Med dette samarbeidet vil vi styrke oss ytterligere på dette feltet, sier Dybdal.

Arctic Race og Norway måtte utsettes i 2020, på grunn av pandemien. I august braker det løs igjen, og Polar Kraft ser fram til å bidra til å skape et godt arrangement.

- Arctic Race of Norway har virkelig laget folkefest i hele Nord-Norge over flere år. Det gleder vi oss veldig til å bidra til i fortsettelsen, avslutter Herold Myrland i Polar Kraft.