Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway inngår samarbeid med Mo Industripark, Rana Gruber og FREYR Battery

Del
Mo industripark er en av Norges største industriparker, med visjon om å være en grønn industripark i verdensklasse. Sammen med FREYR Battery og Rana Gruber inngår de nå et samarbeid med sykkelrittet Arctic Race of Norway. Målet er å synliggjøre Helgeland og grønn industri.
GRØNN VEKST: Samarbeidet mellom Arctic Race of Norway og Mo Industripark skal åpne for mer grønn vekst. Foto: Rune Dahl/ARN
GRØNN VEKST: Samarbeidet mellom Arctic Race of Norway og Mo Industripark skal åpne for mer grønn vekst. Foto: Rune Dahl/ARN

- Arctic Race of Norway er mer enn bare et sykkelritt. Vi ønsker å bidra til vekst og utvikling, og skal være et bærekraftig idrettsarrangement. Vi er sertifisert som miljøfyrtårn og tar blant annet sikte på å bli verdens første sykkelløp med utelukkende helelektriske følge- og støttebiler. Alt dette gjør det svært relevant å inngå et samarbeid med Mo Industripark, Freyr og Rana Gruber, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Løypa til Arctic Race of Norway i 2022 går gjennom Helgeland og Trøndelag, og første etappe har start og målgang i Mo i Rana. Folkefesten langs løypa, og tv-sendinger som går til ca 190 nasjoner, vil bidra til å gjøre regionen bedre synlig for omverden.

- Mo i Rana og Helgeland er i stor vekst med kraftforedlende industri, mineralindustri, forskning og grønne løsninger. Gjennom støtte til aktører som Arctic Race of Norway, skal vi drive den grønne veksten fremover, og skape flere arbeidsplasser. I tillegg vil vi få være med på å lage en flott folkefest og gi regionen vår internasjonal oppmerksomhet, sier administrerende direktør Arve Ulriksen i Mo Industripark.

Han trekker også fram at Rana Gruber har som mål å kutte alle klimautslipp innen 2025, og at FREYR skal produsere bærekraftige batterier som er helt nødvendig i det grønne skiftet.

- Vi er veldig stolte over at både Rana Gruber og FREYR er med oss her. Dette er to selskaper som er helt sentrale for å virkeliggjøre vår visjon om å være en grønn industripark i verdensklasse, sier Ulriksen.

Ulriksen fremhever at også andre samarbeidspartnere av Arctic Race of Norway kan ha betydning for dem. Arctic Race of Norway samarbeider blant annet med NAV om å gi arbeidstakere som har falt utenfor arbeidslivet nye muligheter. Dette samsvarer med Mo industriparks behov.

- Vi trenger flere hender og hoder til regionen, så det er klart at vi vil ha stor nytte av få flere av dem som har falt ut av arbeidslivet tilbake. Derfor er Arctic Race of Norway’s partnerskap med NAV viktig, sier Ulriksen.

Nøkkelord

Kontakter

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Bilder

GRØNN VEKST: Samarbeidet mellom Arctic Race of Norway og Mo Industripark skal åpne for mer grønn vekst. Foto: Rune Dahl/ARN
GRØNN VEKST: Samarbeidet mellom Arctic Race of Norway og Mo Industripark skal åpne for mer grønn vekst. Foto: Rune Dahl/ARN
Last ned bilde
INDUSTRIPARK I VERDENSKLASSE: Mo Industripark er en av Norges største næringsparker med et særskilt fokus på bærekraft. Et samarbeid med sykkelrittet Arctic Race of Norway skal åpne for flere nye muligheter. Foto: Mo Industripark
INDUSTRIPARK I VERDENSKLASSE: Mo Industripark er en av Norges største næringsparker med et særskilt fokus på bærekraft. Et samarbeid med sykkelrittet Arctic Race of Norway skal åpne for flere nye muligheter. Foto: Mo Industripark
Last ned bilde
FLERE ARBEIDSPLASSER: Administrerende direktør Arve Ulriksen ønsker å drive den grønne veksten fremover, og skape flere arbeidsplasser. Foto: Mo Industripark
FLERE ARBEIDSPLASSER: Administrerende direktør Arve Ulriksen ønsker å drive den grønne veksten fremover, og skape flere arbeidsplasser. Foto: Mo Industripark
Last ned bilde
MER ENN ET SYKKELRITT: Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway og sykkelrittets ambassadør, Thor Hushovd, ønsker at Arctic Race of Norway skal være et bærekraftig idrettsarrangement som bidrar til vekst og utvikling. Foto: Rune Dahl/ARN
MER ENN ET SYKKELRITT: Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway og sykkelrittets ambassadør, Thor Hushovd, ønsker at Arctic Race of Norway skal være et bærekraftig idrettsarrangement som bidrar til vekst og utvikling. Foto: Rune Dahl/ARN
Last ned bilde

Lenker

Om Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway
Storgata 11
9405 Harstad

https://www.arctic-race-of-norway.com/no/

Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.

Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.

Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.  

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye