Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt blant unge

Del
En undersøkelse viser at så mange som 68 prosent i aldersgruppen 18 til 29 år mener at sykkelrittet Arctic Race of Norway gjør Nord-Norge mer attraktivt å besøke eller bo i. Det er gledelig lesning for daglig leder for sykkelrittet, Knut-Eirik Dybdal.
GLEDELIG: Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg over å se at spesielt unge folk mener at sykkelrittet bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt. Foto: ARN
GLEDELIG: Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg over å se at spesielt unge folk mener at sykkelrittet bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt. Foto: ARN

Samhørighet og stolthet

- De unge er fremtida, og vi vet at det er sterk konkurranse om både kloke hoder og flinke hender. Det er derfor flott å se at spesielt unge folk mener at vi bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt, sier Dybdal.

En ringvirkningsanalyse som er utarbeidet for 2022-utgaven av sykkelrittet, viser at arrangementet skapte ringvirkninger for nesten 140 millioner kroner i Nordland og Trøndelag. Dybdal legger likevel vekt på effektene som ikke kan måles i kroner og øre. For undersøkelsen viser også at sykkelrittet har betydning for samhørighet og tilhørighet, og bidrar til å skape stolthet i lokalsamfunnene. Han er glad for at så mange utnytter kraften i sykkelrittet til å skape verdier for sine lokalsamfunn, og å gjøre Nord-Norge mer attraktivt.

- Vi har fra starten av hatt et mål om være mer enn et sykkelritt. Vi ønsker å være et verktøy for positiv utvikling i nord, og for markedsføring av Norge i utlandet. Vi hadde aldri vært der vi er i dag om ikke kommuner, næringsliv, frivillige organisasjoner og folk, hadde samarbeidet om å skape noe sammen Da er det ekstra gledelig å se at samarbeidet gir resultater, sier Dybdal.

Effekt på 800 millioner siden 2013

Arctic Race of Norway har fått utarbeidet ringvirkningsanalyser annet hvert år for å kunne dokumentere resultatene av arbeidet som legges ned av de mange som er involvert. Siden første utgave i 2013 har analysene vist direkte og indirekte økonomiske effekter på rundt 800 millioner kroner. I tillegg har Nielsen Sport, som beregner reklameverdien av TV-bilder, anslått en samlet markedsføringsverdi av TV-bildene ut i verden på rundt 2 milliarder kroner.

- I fjor satte vi ny rekord, med direktesending av sykkelrittet i 189 land. Dermed fikk TV-seere over hele verden direkte tilgang på TV-bilder av vakker natur og herlig folkeliv. Det gjorde også at vi satte ny rekord for markedsføringsverdi. Nielsen Sport anslo verdien av TV-bildene i 2022 til 330 millioner kroner. Forhåpentligvis bidrar det til at enda flere finner veien til oss i nord, slik at vi også får ringvirkninger på lengre sikt, sier Dybdal.

Tall fra ringvirkningsanalysen for 2022:

  • Totale ringvirkninger, hele landet: ca 140 millioner kroner
  • Arrangørens direkte kjøp av varer og tjenester i Nordland og Trøndelag: Ca 23 millioner kroner
  • Publikums direkte forbruk i Nordland og Trøndelag: Ca 70 millioner kroner
  • Indirekte effekter* i Nordland og Trøndelag: Ca 40 millioner kroner.
  • Beregnet markedsføringsverdi av internasjonale TV-sendinger: 330 millioner kroner
  • Antall tilskuere på de fire etappene: Ca 150 000

*Virkninger av at for eksempel hoteller og restauranter etterspør flere varer og tjenester fra sine leverandører som følge av økt aktivitet i forbindelse med arrangementet.

Ringvirkningsanalysen er utført av Sponsor Insight.

De fire etappene i 2023

I 2023 er det ti år siden første utgave av Arctic Race of Norway. Da skal arrangementet tilbake til Finnmark. Dette er de fire etappene i jubileumsåret:

  • Torsdag 17 august: 1. etappe, Kautokeino-Alta (171 km)
  • Fredag 18 august: 2. etappe, Alta-Hammerfest (153 km)
  • Lørdag 19 august: 3. etappe, Hammerfest-Havøysund (167km)
  • Søndag 20 august: 4. etappe, Kvalsund-Nordkapp (171km)

Nøkkelord

Kontakter

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

Bilder

GLEDELIG: Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg over å se at spesielt unge folk mener at sykkelrittet bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt. Foto: ARN
GLEDELIG: Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway gleder seg over å se at spesielt unge folk mener at sykkelrittet bidrar til å gjøre Nord-Norge enda mer attraktivt. Foto: ARN
Last ned bilde
FOLKEFEST: Under Arctic Race of Norway kommer folk sammen. Det bidrar til samhørighet, tilhørighet, og mer attraktive regioner. Foto: Sigurd Salberg Pedersen/ARN
FOLKEFEST: Under Arctic Race of Norway kommer folk sammen. Det bidrar til samhørighet, tilhørighet, og mer attraktive regioner. Foto: Sigurd Salberg Pedersen/ARN
Last ned bilde

Dokumenter

Lenker

Om Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway
Arctic Race of Norway
Storgata 11
9405 Harstad

https://www.arctic-race-of-norway.com/no/

Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.

Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.

Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.  

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye