Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway fortsetter samarbeidet med Idretten Skaper sjanser

Da Arctic Race of Norway gikk av stabelen i august hadde Idretten Skaper Sjanser med et helt spesielt sykkellag.
FORTSETTER SAMARBEIDET: Lettelse og enorm mestringsfølelse skyllet gjennom utøvere og hele støtteapparatet i Idretten Skaper Sjanser etter målgang i årets Arctic Race of Norway. Nå fortsetter de samarbeidet. Foto: Idretten Skaper Sjanser

Gjennom et samarbeid mellom sykkelrittet og den ideelle organisasjonen syklet 22 utøvere alle de fire etappene i rittet i forkant av hovedfeltet. Med støtteapparat og trenere talte følget 43 personer. Blant utøverne var det mennesker med rusutfordringer og innsatte fra Bjørgvin fengsel som på imponerende vis gjennomførte rittet. De startet på Nordkapp og syklet deler av distansen til Tromsø i forkant av rittet, og tilbakela totalt 950 kilometer før de passerte mållinjen i Harstad. Nå har Arctic Race of Norway og Idretten Skaper Sjanser bestemt seg for å fortsette samarbeidet.

Idretten Skaper Sjanser organiserer lavterskel aktivitetstilbud til mennesker med rusutfordringer, og blir den tredje samfunnspartneren til Arctic Race of Norway etter Bufetat og NAV.

- Vi er veldig stolte over å inngå partnerskap med Idretten Skaper Sjanser, som gjør et så viktig arbeid for mange mennesker i en vanskelig situasjon. Viktigheten av samhold og lagfølelse er sentralt i idretten og et fantastisk verktøy for å skape positive opplevelser for folk med rusutfordringer og andre utfordringer i livet, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway.

Arctic Race-ambassadør Thor Hushovd syklet deler av den ene etappen sammen med utøverne fra Idretten Skaper Sjanser. Han lot seg imponere av både innsats og ferdigheter.

- Det var herlig å se hvordan utøvere som mildt sagt har hatt store utfordringer i livet, gjennomførte etappe etter etappe i årets ritt. Det var gøy å sykle sammen med dem, og det blir fint å få dem tilbake til neste år, sier Hushovd.

Idretten Skaper Sjanser eies av Norges Cykleforbund, Norges Skiforbund og Norges Rytterforbund og samarbeider med mange idrettsforeninger rundt i landet. Foreningen jobber for at mennesker som har falt ut av samfunnet, skal få muligheten til å bruke sine ressurser, til beste for seg selv og storsamfunnet.

- Idrett skaper samhold, mestringsfølelse, ansvarsfølelse for laget og god fysisk og psykisk helse. Det var fantastisk å være med på folkefesten i forbindelse med Arctic Race of Norway i år og vi er veldig glade for å utvide samarbeidet og bli samfunnspartner, sier Morten Nyborg, daglig leder i Idretten Skaper Sjanser.

Nyborg er glad for den positive oppmerksomheten deltakelsen i Arctic Race of Norway ga deltakerne.

- Arctic Race er en fantastisk mulighet som synliggjør oss. Vi inkluderes, og våre utøvere med sine utfordringer, blir ansett som fullverdige deltakere og medlemmer av idrettsfamilien, sier Nyborg.

Knut-Eirik Dybdal, mobil 920 56 326
Roger Solheim, mobil 992 26 638

SAMARBEIDET FORTSETTER: Arctic Race of Norway har blitt enige om å fortsette samarbeidet etter suksessen i årets ritt. Foto: ARN

Om Arctic Race of Norway

Arctic Race of Norway
Storgata 11
9405 Harstad

Arctic Race of Norway er et profesjonelt etapperitt på landeveisykkel, og er en del av UCI ProSeries. ProSeries er divisjonen under World Tour.

Rittet arrangeres hvert år, med utgangspunkt i ulike deler av Nord-Norge. I 2021 krysset rittet grensen til Finland. I 2022 gikk de to siste etappene gjennom Trøndelag før målgang i Trondheim.

Ideen om Arctic Race of Norway – et internasjonalt sykkelritt i de nordligste fylkene av Norge – ble unnfanget på øya Andørja i Ibestad kommune. Den første utgaven ble arrangert i august 2013, og ble vunnet av Thor Hushovd.

Følg pressemeldinger fra Arctic Race of Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arctic Race of Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Arctic Race of Norway