Arctic Innovation Week – Nord-Norges nye innovasjonsuke

For første gang går Arctic Innovation Week av stabelen. I løpet av en uke i oktober skal over 80 arrangementer finne sted over hele Nord-Norge. - Innovasjon skjer når flinke folk og gode ideer møtes, sier Linda Beate Randal i Innovasjon Norge Arktis.

Mellom 21. - 27- oktober arrangeres Arctic Innovation Week fra Sør-Varanger i øst, Longyearbyen i nord, og Bodø i sør. Så langt er over 80 arrangementer under planlegging. Til sammen skal de bidra til å vise frem innovasjonsevnen i nord, og inspirere til debatt om hvordan vi skal sørge for økt næringsvekst i regionen.

Vekstpotensialet ligger i utradisjonelle samarbeid
-Vi har mye å være stolte av i Nord-Norge, men dessverre er det slik at regionen vår sliter med tilgang på riktig kompetanse, har lite kobling mellom ulike næringer, og mellom akademia og næringsliv. Det må vi endre på, sier Linda Beate Randal, direktør i Innovasjon Norge Arktis, som står bak uken. Hun understreker, -Nøkkelen til suksess ligger i tettere samarbeid og i utradisjonelle samarbeid på tvers av etablerte næringer og industrier. Vi må samarbeide annerledes, mer konkret og operativt. Det er derfor vi nå introduserer Arctic Innovation Week.

Forskningsinstituttet NORCE bidrar med eget arrangement under Arctic Innovation Week. Med arrangementet “Mer innovasjon er mulig” peker NORCE på et område der Nord-Norge må komme på banen. -Nord-Norge må være med i konkurransen om midler som kan styrke og utvikle både næringsliv og offentlig sektor, og ruste oss bedre for framtida, sier Erling Sandsdalen, forskningsleder i NORCE.

-Hva skal Nord-Norge levere i fremtiden?
Uken skal være en årlig regional arena hvor næringsliv, akademia, samfunnsaktører, innovasjons- og investormiljøer bidrar og samarbeider for å gjøre regionen mer attraktiv både for arbeidere, bedrifter, og investorer. -Arctic Innovation Week skal inspirere, motivere, skape debatt og oppmerksomhet for næringsutvikling i Nord-Norge, og bidra til samtaler om hva Nord-Norge skal levere av varer og tjenester i fremtiden, sier Randal.

Innovasjon Norge samordner uken, og står bak en felles plattform hvor alle arrangementene synliggjøres og organiseres. Aktører fra hele regionen og fra alle typer næringer som Visit Alta, Arctic Operations i Hammerfest, Varanger Næringssenter i Vadsø og Arctic Frontiers i Tromsø står på deltagerlisten.

-En viktig møtearena for gode krefter i nord
I Sør-Varanger er det til nå planlagt fire arrangementer. -Arctic Innovation Week er viktig fordi det er en møtearena for gode krefter i nord. Det er en gylden mulighet til å møtes, dele kunnskap og sammen løfte Sør-Varanger, sier Marie J. Sommernes i Sør-Varanger Utvikling.

Kontaktperson: Linda Beate Randal, direktør Innovasjon Norge Arktis, linda.beate.randal@innovasjonnorge.no, +47 918 30 833

Fakta:

Arctic Innovation Week

• En uke med ulike arrangementer, gjennomført av mange ulike arrangører, på ulike steder, i hele regionen.
  • Fokus gjennom uken er verdiskapning i nord og synliggjøring av innovasjon og næringsutvikling.
  • Gjennom koordinerte arrangementer vil man vise fram skaperkraften i næringslivet, og samtidig aktivere ny innovasjon gjennom at flinke folk og gode idéer møtes.
  • Arrangeres for første gang 21. - 27. oktober 2019.
  • Innovasjon Norge gjennomfører fire arrangementer under uken – disse finner du her: www.innovasjonnorge.no/no/subsites/arctic-innovation-week
  • Les mer: https://arcticinnovationweek.no/

Næringslivet i Nord-Norge – dette sier tallene

• Troms og Finnmark har høye eksporttall per innbygger når man ser på eksport av varer, dette domineres av sjømat. Eksporttallene for de to fylkene er likevel lavere enn for de andre sjømateksporterende fylkene.
  • Finnmark har høye utenlandsinvesteringer per innbygger og mange utenlandske aktører driver virksomhet som skaper arbeidsplasser i Finnmark. Troms på den andre siden har de laveste utenlandsinvesteringene i landet.
  • Finnmark er blant fylkene med lavest forskning og utvikling (FoU) i næringslivet. FoU-innsatsen i næringslivet i Troms er betydelig høyere, men fremdeles blant fylkene med lavest andel FoU i bedriftene.

Innovasjon Norge støtter Beyonder med 75 millioner til batteriprosjekt14.3.2024 10:00:00 CET | Pressemelding

Beyonder i Rogaland mottar 75 millioner kroner i tilskudd til batteriprosjekt fra Innovasjon Norge. - Beyonder er et strålende eksempel på at Rogalandsgründere virkelig satser på verdiskaping og eksport i nye grønne verdikjeder, og styrker det som allerede er et svært interessant økosystem knyttet til energistyring, lading og elektrifisering i fylket vårt, sier Kari Holmefjord Vervik, regiondirektør i Innovasjon Norge.