Arc Aroma Pure AB: 190902 Industriellutvärdering med wineCEPT®

Pressmeddelande 2019-09-02

D en 12-13 september genomför Arc Aroma Pure AB (ArcAroma) en första industriellutvärdering med wineCEPT®. Industriellutvärdering görs i samarbete med distributören Clemente hos en välkänd vinproducent i södra Italien som producerar cirka fyra miljoner flaskor vin per år. Målet är att utvärderingen i den skarpa produktionslinjen ska påvisa såväl förbättrad kvalité, effektivare produktion, ökad yield som hållbarhet på druvmusten.

- Utvecklingen av wineCEPT® har varit en kostnadseffektiv process, eftersom all produktutveckling som vi gör bygger på vår skalbara teknikplattform CEPT®. Vi ser stora fördelar för såväl vintillverkare som konsumenter med wineCEPT® om vi kan öka kvalité, effektivare produktion och samtidigt radikalt minska eller helt eliminera tillsatser. Jag ser fram emot den industriella utvärderingen som är initierad av Clemente och vinproducenten, säger Johan Möllerström, VD för ArcAroma.

Genom en ökad utlakning av de fenoliska materialen som finns i druvans själkar, skal och kärnor kan en oxidation av druvmusten förhindras. Idag används tillsatsen sulfit för att förhindra just detta. Målsättningen med wineCEPT® är att behovet av sulfit ska minska eller elimineras helt. En annan positiv effekt av den ökade fenolextraktionen är att tillverkaren ges möjligheten att avlägsna druvskal och kärnor från druvmusten tidigare, vilket kan öka produktionskapaciteten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Möllerström, CEO
(+46) 768 – 86 81 78
johan.mollerstrom@arcaroma.com

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Arc Aroma Pure AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanståendes kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 september 2019 kl. 08.30.

Om Arc Aroma Pure AB (publ)
Arc Aroma Pure har utvecklat ett sätt att kontrollera elektriska pulser som ger ett högt energiutbyte. Genom CEPT® plattformen, som är en generator, används tekniken inom biogas, avloppsrening och extraktion. Plattformen använder kortvariga högspänningspulser som spränger cellmembranet och dödar oönskade mikroorganismer. Effektivisering av biogasproduktion och införande av nya råvaror som inte kan användas idag är i fokus. Vatten, ballastvatten och flytande livsmedel är exempel på andra CEPT® -applikationer. Företaget grundades 2008, har sitt säte i Lund med kontor i Shanghai och har fått olika utmärkelser och stöd från bland annat Vinnova och Energimyndigheten. Arc Aroma Pures aktier är noterade på NASDAQ First North Premier Growth Market. Erik Penser Bank är Certified Adviser och nås på 08-463 80 00. www.arcaroma.com

Norsk Hydro: Federal Court lifts one of two embargos on Alunorte’s deposit area DRS220.9.2019 23:06:00 CESTPress release

The Federal Court in Belém, Brazil, today, September 20, lifted the embargo on Alunortes new bauxite residue disposal (DRS2) under the civil lawsuit. Alunorte is still subject to an embargo on DRS2 imposed by the same court in a parallel criminal lawsuit, but Alunorte is expecting an extension of the civil decision to the criminal case shortly. Alunorte will continue utilizing the old bauxite residue disposal area (DRS1) until the DRS2 embargo under the criminal case is lifted. The decision to lift the DRS2 embargo in the civil case against Alunorte came after Ministério Público and Alunorte submitted a joint petition to the federal court on August 30, requesting the embargoes to be lifted. “This is an important step towards resuming installation and commissioning activities of the solid residue deposit DRS2. It is a state-of-the-art deposit system, the only sustainable and long-term solution for Alunorte’s operations. Alunorte is the foundation of the aluminium value chain in Para, an