Arbeidstilsynet i gang med landsdekkende Nav-tilsyn
Arbeidstilsynet vil de kommende månedene gjennomføre tilsyn i alle fylker, og i både store og små kommuner. Tilsynene foregår fram til sommeren 2023. Til sammen vil mer enn en tredjedel av de vel 260 Nav-kontorene i Norge få tilsyn.
– Vi er kjent med utfordringene mange Nav-ansatte står i. De møter mange som er fortvilte, og risikerer å bli utsatt for vold og trusler i arbeidet sitt. De må håndtere brukernes følelser og beskrivelser av vanskelige situasjoner samtidig som de skal opptre profesjonelt og undertrykke egne følelser. Målet med tilsynene våre er å bidra til bedre arbeidsforhold for de ansatte, sier direktør Trude Vollheim i Arbeidstilsynet.
Kjente risikofaktorer og utfordringer
Arbeidsrelaterte psykiske plager og muskel- og skjelettplager er de viktigste årsakene til sykefravær og frafall i arbeidslivet og er prioriterte områder for Arbeidstilsynet.
Høye emosjonelle krav, vold og trusler, uønsket seksuell oppmerksomhet, omorganisering, rollekonflikt og innsats og belønning i ubalanse er eksempler på forhold i arbeidet som kan bidra til psykiske plager og muskel- og skjelettplager. Dette er risikofaktorer Nav-ansatte som jobber tett med brukere, er utsatt for.
Tilsyn avdekket svikt
Tilsyn etter fjorårets tragiske hendelse ved Nav-kontoret på Årstad i Bergen, der én ansatt ble drept og én alvorlig skadet, avdekket svikt i det forebyggende helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet ved kontoret.
Etter ulykken gjennomførte Arbeidstilsynet tilsyn med både den statlige og kommunale arbeidsgiverlinjen, Nav Vestland og Bergen kommune. Tilsynene avdekket blant annet mangler ved kartlegging og risikovurderinger, mangler ved verneombudets medvirkning og at HMS-arbeidet hos de to arbeidsgiverne ikke var godt nok samordnet. Dette resulterte i til sammen tolv pålegg fra Arbeidstilsynet.
– Kjente risikoforhold, tidligere tilsyn og veiledning og funn fra ulykken ved Nav Årstad ga støtte for å prioritere Nav i tilsyn for å forebygge psykiske plager og muskel- og skjelettplager. Vi er i gang med tilsyn, og inspektørene melder at vi blir godt mottatt ved kontorene, sier Vollheim.
I tillegg til å føre tilsyn, har Arbeidstilsynet jobbet med å veilede Nav. I 2019 og 2020 gjennomførte vi for eksempel fylkesvise veiledningsmøter for ledere og verneombud ved Nav-kontorer der tema var forebygging av vold og trusler.
Tilsyn med Nav stat og Nav kommune
Nav har to arbeidsgiverlinjer: Nav stat og Nav kommune. Dette krever en god samordning av HMS-arbeidet for å ivareta arbeidsmiljøet til både de statlige og kommunalt ansatte ved kontorene.
Når Arbeidstilsynet gjør tilsyn på lokale Nav-kontor, kontrollerer vi hvordan både den statlige og den kommunale arbeidsgiveren ivaretar ansvaret for å sikre et fullt forsvarlig arbeidsmiljø for arbeidstakerne sine. I tilsynene har vi dialog med arbeidsgivere og verneombud for både de statlige og kommunalt ansatte.
Vi legger vekt på det forebyggende arbeidet
Arbeidstilsynet kontrollerer hvordan arbeidsgiverne arbeider systematisk for å forebygge arbeidsrelaterte psykiske plager og muskel- og skjelettplager.
Tema i tilsynene er blant annet hvordan de organiserer arbeidet, kartlegger og risikovurderer psykososiale og organisatoriske faktorer, og hvordan de setter i verk tiltak som kan forebygge psykiske plager, muskel- og skjelettplager og vold og trusler. Vi legger vekt på betydningen av at arbeidsgiver samarbeider med verneombud, tillitsvalgte og bedriftshelsetjenesten.
I Nav-tilsynene er det også viktig å se på hvordan de to arbeidsgiverne samordner helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet og om de har avtalt hvilken arbeidsgiver som har samordningsansvaret.
– Vi ønsker å bidra til at Nav stat og kommunene arbeider systematisk med forebygging. Bare slik kan de redusere risikoen for at ansatte ved de lokale Nav-kontorene får arbeidsrelaterte psykiske plager og muskel- og skjelettplager, sier Trude Vollheim.
Les mer:
- Arbeidsrelaterte muskel og skjelettplager
- Arbeidsrelaterte psykiske plager
- Vold og trusler på arbeidsplassen
Relaterte artikler:
Nøkkelord
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noBilder
Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Påminnelse til bemanningsforetak: Husk årlig melding til Arbeidstilsynet21.11.2024 10:25:15 CET | Pressemelding
Driver du et bemanningsforetak som er godkjent av Arbeidstilsynet? Husk at tiden snart kan være inne for å sende inn årlig melding.
Ekstrahjelp før jul? Dette bør du huske!21.11.2024 07:32:15 CET | Pressemelding
Mange unge sper på økonomien med en ekstrajobb i førjulstiden. Husk at arbeidsmiljøloven gir deg mange rettigheter selv om du ikke er fast ansatt.
Ni bransjer får høyere minstelønn i dag1.11.2024 11:19:49 CET | Pressemelding
Fra 1. november får ni bransjer økt minstelønn. Det er Tariffnemnda som har vedtatt endringene.
Minstelønn til varebilbransjen31.10.2024 09:21:32 CET | Pressemelding
Fra 1. juni 2025 har varebilsjåfører krav på minstelønn. Det vedtok tariffnemda denne uken. Arbeidstilsynet ønsker utvidelsen av minstelønn til også å gjelde varebilbransjen velkommen.
Ny rapport: Arbeidstilsynets bruk og innkreving av overtredelsesgebyr og tvangsmulkt31.10.2024 08:33:54 CET | Pressemelding
Arbeidstilsynet har fra 2014 til 2022 gitt 200 millioner i overtredelsesgebyr. En ny rapport fra Arbeidstilsynets rapportserie Innsikt viser at 88 prosent av overtredelsesgebyrene er innbetalt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom