Arbeidsgiverorganisasjonene oppfordrer til å la ansatte nyte dagslyset

NHO og Virke går sammen med Norsk Friluftsliv, og oppfordrer arbeidslivet til å legge til rette for at ansatte på hjemmekontor får en tur ut i løpet av dagen. – Viktig grep for den psykiske helsa.

VIKTIG DAGSLYS: Det å komme seg ut og kjenne sola i ansiktet i løpet av dagen kan bety mye for trivselen på hjemmekontoret. Foto: Synne Kvam

De nye strenge koronatiltakene gjør at mange blir sittende isolert og alene, selv om de er i arbeid. Det har ført til at både myndigheter og mange andre frykter for den psykiske helsa i Norge.

Arbeidsgiverorganisasjonene NHO og Virke ber nå arbeidsplassene ta grep. Sammen med fellesorganisasjonen Norsk Friluftsliv oppfordrer de til kreative og fleksible løsninger for å tilrettelegge for at flest mulig kan få seg en tur ut i løpet av arbeidsdagen – aller helst mens det er dagslys. For eksempel kan man legge inn en gåtur ute på vei "til" eller "fra" hjemmekontoret, som mange er vant til fra en mer normal jobbhverdag. Eller man kan benytte lunsjpausen til å komme seg ut.

– Dette gjør vi fordi vi vet fra forskning at det er bra for oss å komme oss ut, og at vi senker skuldrene og føler oss bedre allerede etter ti minutter i grønne omgivelser. Den lille pausen fra både hjemmekontor, isolasjon og tanker, tror vi de aller fleste trenger nå, sier Bente Lier, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

I september satt 1 av 3 nordmenn på hjemmekontor, viser tall fra Norsk Koronamonitor. Nå som tiltakene er strammet inn, er det grunn til å tro at dette i dag gjelder enda flere.

Skal folk komme seg helskinnet gjennom vinteren, mener organisasjonene at det er viktig å sørge for at man får noen avbrekk fra skjerm og hjem.

– Arbeidslivet er en viktig bidragsyter til den psykiske helsen i Norge. Nå som jobbhverdagen for mange er snudd på hodet, uten de vanlige arenaene for sosial kontakt og variasjon i sted og rom, gjelder det å tenke nytt. Vi mener det å tilrettelegge for at folk nå får litt dagslys og frisk luft et viktig grep for den psykiske helsen, sier Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO.

Organisasjonene understreker at de forstår at oppfordringen ikke er like gjennomførbar på alle arbeidsplasser, men håper arbeidsgiverne kan være kreative.

– Det er klart at ikke alle har jobber der man bare kan ta en tur ut midt i arbeidsdagen. Men vi håper arbeidsgivere vil tørre å tenke litt nytt der det er mulig, og være fleksible og kreative i møte med den ekstraordinære situasjonen vi befinner oss i nå, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Bente Lier,
Generalsekretær i Norsk Friluftsliv