Arbeidsdykking er risikofylt og trenger helhetlig regulering

Industri Energi deltok torsdag i åpen høring i Stortinget om arbeidsmiljølovens anvendelse for yrkesdykking. - Arbeidsdykking er risikofylt og trenger helhetlig regulering, sier områdeleder Ommund Stokka i Industri Energi.

Ommund Stokka slo i høringen i Stortingets arbeids- og sosialkomité fast at lovproposisjonen som skal behandles er i tråd med hva dykkerne selv har ønsket, og hva seriøse aktører i bransjen har ønsket velkommen.

Stokka understreker alvoret og konsekvensene av et uklart lov- og tilsynsverk.

- I løpet av en måned i fjor fikk Sjøfartsdirektoratet 47 bekymringsmeldinger på arbeidsoperasjoner som brøt med regelverket. Ikke en av meldingene resulterte i pålegg. Det står i sterk kontrast til Arbeidstilsynets (Atil) tilsynsrapport som har gått gjennom en stor del av dykkebransjen. Atil har gitt pålegg i 60 prosent av tilsynene. Arbeidet ble stanset ved fem tilfeller på grunn av umiddelbar fare for liv og helse - og fire dykkebedrifter ble politianmeldt, sier Stokka.

Trenger klarhet i regelverket
Stokka forklarte i høringen at yrkesdykking er komplekst, teknisk og har en tung medisinsk slagside.

-Høyesterett har etterlyst klarhet i regelverket, og tilsynene har vært usikre. Denne situasjonen har vært dykkernes arbeidshverdag. Når de ikke er i vannet, jobber yrkesdykkerne side om side med oppdretterens røktere i drift på oppdrettsmerden. Røkterne er dekket av Arbeidsmiljøloven. Dykkernes vernelov har vært uavklart.

Lovproposisjonen gir ifølge Stokka en avklaring. -Lovproposisjonen sier klart at arbeidsdykking er potensielt risikofylt, teknisk og trenger helhetlig regulering, sier han.

Felles front mot useriøse aktører
Stokka understreker at hvis man følger forslaget fra regjeringen vil hele bransjen måtte følge samme lovverk. Det vil gjøre topartsarbeidet på arbeidsplassen og trepartsarbeidet med tilsynet enklere og mer forutsigbart.

-At alle har samme lov og forskriftsverk, vil fremme sunn konkurranse, og en felles front mot useriøse aktører. Konkurransen vil bli på kvalitet og effektive løsninger – ikke dykkernes arbeidstid og sikkerhet.

Han minner samtidig om at innleie er strengt regulert i arbeidsmiljøloven, men mangler tilsvarende regulering i skipsarbeidsloven.

Industri Energi er LOs dykkeforbund, og forbundet har organisert dykkere siden 1977.

For ytterligere kommentar: Ommund Stokka, områdeleder, 905 05 262

Kommunikasjonssjef Gry Haugsbakken.
Tlf 930 22 198

Industri Energi er et fagforbund for ansatte innen olje-, gass- og landindustri. Med våre over 56.000 medlemmer er vi det fjerde største forbundet i LO.