Arbeid på jernbanen i sommer

Når mange togpendlere har ferie, må Bane NOR benytte muligheten til å vedlikeholde jernbanen. Da må togtrafikken stanses og passasjerer ta buss for tog.
Se banenor.no for å se hvor det er buss for tog i sommer. Foto: Nikolas Gokstad/ Bane NOR

I mange år har togpassasjerene på Østfoldbanen hatt buss for tog i flere sommeruker. I år stenges jernbanen kun i en uke, og bare enkelte avganger erstattes med buss for tog de siste 3 ukene. Nederst i denne saken ser du når og hvor det er buss for tog i sommer.

Når det er buss for tog, må du huske på dette:

• Planlegg reisen din i appene eller på nettsidene til togselskapene, Entur eller Ruter
  • Bussen kan bruke andre stoppesteder enn det toget gjør
  • Avgangs- og ankomsttider kan være annerledes
  • Reisen kan ta lengre tid med buss og det tar tid å bytte mellom buss og tog
  • Kjøp billett før du går om bord

Følg gule skilt

På Oslo S vil de fleste busser gå fra Trelastgata ved spor 19. Alle busser vil ha endeholdeplass på grusplassen i Tollbugata, ved Børsen, et steinkast unna Oslo S. På andre togstasjoner er bussholdeplassene merket med gult der det går buss for tog.

– Vi skal skilte godt – se etter de gule skiltene. Togselskapene har kundeveiledere på plass på de store stasjonene for å bistå de reisende, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.

Nytt i år er det at Go-Ahead samarbeider med Vy for å få færre busser på veiene. Det innebærer at Go-Aheads passasjerer kan ta Vy-tog mellom Oslo S og Asker, der de bytter til Go-Aheads busser.

Derfor er det buss for tog

Vi kan ikke jobbe i sporet når det går tog der. Derfor velger vi den tiden på året med færrest passasjerer og minst trafikk for å gjøre vedlikeholdsarbeid. Over tid har det blitt stadig flere avganger og flere reisende på jernbanen. Det er bra for både miljøet og passasjerene, men betyr mer slitasje på skinnene. Derfor er det ekstra viktig å stenge hver sommer for oppussing og oppgradering.

– Dette er for å rette opp slitasjen som skjer gjennom høsten, den lange vinteren og våren. Det gjør ikke nødvendigvis jernbanen bedre, men det hindrer forfall, sier Hansen.

Follobanen skal ferdigstilles

Den nye Follobanen skal kobles til de vestgående sporene på Oslo S. Vi bygger ny jernbane i Drammen, og Gjøvikbanen skal få nytt signalsystem.

Siden 5. mars har Follobanen vært i drift, og kjørt til Oslo S. I dag må de som skal lengre vestover bytte tog. I sommer skal det gjøres en stor jobb med å koble Follobanen til syv vestgående spor, slik at Follobanen og R21 kan kjøres til Nationalteateret, Skøyen og videre fra midten av desember.

– Endelig skal de reisende på Follobanen få hele tilbudet de er lovet. I midten av desember starter vi nye rutetider for 2024, og da kan de reisende kjøre gjennom Oslotunnelen. Arbeidet i sommer er en kompleks jobb, som kan skape noen forsinkelser når vi starter opp trafikken igjen, men vi har stort fokus på dette og gjør vårt beste for at trafikken skal gå i rute, sier Victor Hansen.

Både vei og bane stengt vest for Oslo

I år er det arbeider på jernbanen mellom Brakerøya og Mjøndalen/Stokke. Samtidig jobber Statens vegvesen på Sjølystlokket og Bygdøylokket på E18 vest for Oslo. Arbeidene medfører sterkt redusert framkommelighet og nedsatt hastighet. Ett felt i hver retning vil til enhver tid være åpent, men grunnet stor trafikk vil det bli lange køer. Arbeidene starter i andre halvdel av mai og skal være ferdig i løpet av oktober. Det gjør at folk må beregne litt ekstra tid på veien. Statens vegvesen anbefaler de som kan om å la bilen stå.

For mer informasjon om tunnelarbeidene, se vegvesen.no/tunneleroslo

Bane NOR samarbeider med Statens vegvesen, Ruter og togselskapene for å informere og finne de beste løsningene for kunder og naboer mens arbeidene pågår.

Her er det buss for tog i sommer:

Vestover:

Drammensområdet: 24.juni - 6. august er det stengt mellom Asker/Brakerøya og Mjøndalen/Stokke. 24. juni - 9. juli er det også stengt mellom Mjøndalen og Kongsberg/Nordagutu.

Sørøst:

L2 – lokaltog: 1. - 5. juli er det buss for tog mellom Tollbugata (ved Oslo S/Børsen) og Rosenholm

R21, R22, R23 og RE20: 1. - 5. juli er det buss for tog mellom Oslo S og Ski. Fra Ski går togene til Moss, Mysen/Rakkestad og Halden/Gøteborg.

R21, R22 og R23: 6. - 30. juli er det buss for tog mellom Oslo S og Ski for R21, R22 og R23, men det kjøres samtidig tog for både L2 mellom Oslo S og Ski og RE20 mellom Oslo S og Halden/Gøteborg.

Nordover:

Gjøvikbanen: stengt mellom Oslo S og Gjøvik 7. – 20. august.

Oslo S:

De fire siste helgene i juli er det nattestengt på Oslo S mellom lørdag og søndag. Nattugler må derfor ta buss for tog uansett hvor de skal.

Se banenor.no for å se hvor det er buss for tog i sommer. Foto: Nikolas Gokstad / Bane NOR

Kontaktpersoner:
Bane NOR: Pressevakt, telefon 916 56 565

Vy: Kommunikasjonssjef Siv Egger Westin, telefon 920 29 932 eller pressevakt telefon 88 00 10 00
Statens vegvesen: Kommunikasjonsrådgiver Erik Larsstuen, telefon 958 42 248
Ruter: Pressevakt, telefon 400 01 518