Appen avgjør

En mobilapp med live forbruksoversikt er avgjørende i konkurransen om unge mobil- og strømkunder. Det viser en undersøkelse Infact har gjennomført for Fjordkraft.

Fjordkraft-appen viser strømforbruk og forbruk av mobildata.

Se vedlagt dokument for detaljerte resultater og informasjon om Infact-undersøkelsen.

Spesielt mobildata er viktig for de unge. Halvparten av de spurte i aldersgruppen 18 til 29 år ville lagt stor vekt på at mobiloperatøren har en app som viser dataforbruket i sanntid, dersom de skulle velge mobiloperatør i dag. Knappe ni prosent av de spurte over 65 år svarte det samme.

Strømforbruket opptar ikke de unge i like stor grad. 29 prosent av de spurte under 29 år ville lagt tilsvarende vekt på en app som viste strømforbruket i sanntid, ved valg av ny strømleverandør. 34 prosent av de unge ville lagt «litt vekt» på en slik funksjon.

Konkurransefortrinn

– Undersøkelsen viser at interessen for apper med forbruksdata synker med alderen både for mobil- og strømkunder, men det er åpenbart at leverandører uten slike tjenester er lite attraktive for en stadig voksende kundegruppe.

Det forteller Elisabeth Norberg som leder utviklingen av Fjordkraft-appen, der Fjordkrafts tjenesteunivers samles i en brukerflate.

– Vi har erfart at det er mobildata som engasjerer mest, og som bidrar til at kundene våre inviterer flere familiemedlemmer inn i appen. Men interessen for eget strømforbruk er økende, og vi forventer stor pågang når vi om kort tid lanserer sanntidsmåleren Fjordkraft Puls.

Fjordkraft Puls er enkelt forklart en liten boks som kobles til strømmåleren og sendere live-data til Fjordkraft-appen.

Strømstyring

I 2020 hadde Fjordkraft-appen 176.000 unike brukere.

– Vi startet å telle fra null igjen ved årsskiftet og er allerede oppe i 170.000 unike brukere så langt i år. Det lover veldig bra for fortsettelsen, sier Norberg.

I tillegg til å overvåke mobildata- og strømforbruk kan Fjordkraft-appen også brukes til smart strømstyring og til å administrere uttak av egenprodusert strøm fra solceller. Den inneholder også oversikt over Fjordkrafts fordelsprogram.

Fjordkraft-appen viser strømforbruk og forbruk av mobildata.
Fjordkraft-appen viser forbruksoversikt for mobildata og strøm.