Apoteksjef mener Covid-19 har endret nordmenns vaner for alltid

Pandemien har i år skapt høy etterspørsel etter munnbind og hånddesinfeksjon. Sjefen i Norges største nettapotek tror nordmenn kommer til å fortsette å handle legemidler og apotekvarer som aldri før – også etter at situasjonen i landet er tilbake til normalen.
Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Fra januar vil prioriterte grupper bli tilbudt vaksinering mot Covid-19, og helseminister Bent Høie har tro på at sommeren 2021 kan bli tilnærmet normal. Men selv om det er lys i enden av tunnelen tror sjefen i Norges største nettapotek av nordmenns helse- og legemiddelvaner er blitt endret for alltid.

– Flere av vanene vi har vennet oss til gjennom 2020 på grunn av koronaviruset kommer vi til å ta med oss resten av livet, sier Hans Kristian Furuseth, daglig leder i Farmasiet.

Han mener blant annet at vi kommer til å se en langt hyppigere munnbindbruk i Norge enn det vi gjorde før Covid-19.

– I Asia så vi at munnbindbruken gikk kraftig opp etter Sars-viruset, og jeg tror vi vil se det samme i Norge etter Korona. Altså at nordmenn kommer til å fortsette å bruke munnbind, selv etter vaksinering. Dette kommer til å bli spesielt synlig under den årlige influensasesongen, spår Furuseth, som nevner at terskelen for å ta på seg munnbind har blitt lavere gjennom hyppig bruk i 2020.

Også nordmenns håndhygiene-vaner er noe Farmasiet-sjefen mener vil bli dratt med seg videre etter pandemien.

– Hånddesinfeksjon er noe langt flere kommer til å ha tilgjengelig i lommer, vesker og inngangspartier, enn før korona. I tillegg er jeg sikker på at vi kommer til å vaske hendene både oftere og bedre enn før. Dette er selvsagt på grunn av pandemien vi har levd under, men også fordi det gjennom året har kommet god informasjon om hvordan man skal vaske hendene sine riktig fra myndighetene, forteller Furuseth.

Mange vil tenke «worst case scenario»
Det er ikke bare de koronarelaterte vanene Hans Kristian Furuseth mener vil fortsette etter hverdagen blir normalisert. Han peker også på at nordmenn bryr seg mye mer om generell helse og beredskap nå enn før.

– I år har folk i større grad tenkt på hva som kan skje. Det betyr blant annet at Jod-salget har gått opp. I tillegg tenker folk mer på sin egen helse og handler mer kosttilskudd, treningsutstyr og produkter for røykeslutt enn vi har gjort tidligere, sier Furuseth, og avslutter:

– Nordmenn er rett og slett mer opptatt av egen form og tilstand, og holder seg samtidig oppdatert på hva som skjer i utlandet og som kan ha en påvirkning på deres hverdag. Stadig flere tenker «worst case scenario».

Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Farmasiet.no drives av Farmasiet Apotek (Farmasiet AS med org. nr: 913379721). Vi holder til i Sandefjord, samlokalisert med Komplett Group. Farmasiet Apotek har egen apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk (konsesjonsnummer 1849). I tillegg er apoteket godkjent som et nettapotek. Les mer om nettapotek på Legemiddelverkets offisielle sider om nettapotek.

Alle nettapotek må også ha et apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalget har besøksadresse Østre Kullerød 2, 3241 Sandefjord. Lokalene er åpent mellom klokken 9 og 16 mandag til fredag. Vi tilpasser vårt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel. Ta gjerne kontakt på forhånd for å sikre at vi har din reseptvare på lager dersom du ønsker å hente ut resept i apotekutsalget.