Apoteksalg på nett eksploderer med nye restriksjoner

Allerede i går kveld økte aktiviteten på nettsiden til Norges største nettapotek drastisk, og i dag tidlig kl 09:30 hadde Farmasiet solgt mer reseptvarer og munnbind enn hele forrige lørdag til sammen.
Foto: Johnny Vaet Nordskog.

De nye restriksjonene på Østlandsområdet blir nå strengere enn noensinne, og det har ført til en ekstrem etterspørsel etter reseptvarer og munnbind hos Farmasiet.

– Fra 22-tiden i går og utover merket vi en enorm aktivitet på nettsiden vår, og det gir mening sett i lys av den tøffe situasjonen vi nå er inne i. Pågangen vi opplever nå minner om mars i fjor. Jeg forstår veldig godt at folk ønsker å hente ut reseptvarene sine tidlig samt sørge for at de har nok munnbind i tiden som kommer, sier daglig daglig leder i Farmasiet, Hans Kristian Furuseth.

Nettapoteket opplyser imidlertid at de er godt forberedt for en situasjon som denne.

– Jeg ønsker å berolige alle med at det ikke er noen grunn til å hamstre. Vi har én million munnbind på lager, og vi har iverksatt tiltak for å sikre at alle som kan jobbe for oss, vil jobbe gjennom helgen, forklarer Furuseth.

Prioriterer Nordre Follo og grensekommunene
Farmasiet leverer gratis på døra til i store deler av området som er rammet, blant annet i Oslo og i Nordre Follo, og de prioriterer nettopp hjemlevering i disse kommunene.

– Når pågangen er så høy som nå, kan det selvfølgelig oppstå visse forsinkelser, men vi er godt rigget for å håndtere situasjonen. I tillegg prioriterer vi hjemlevering på Østlandet, og folk kan føle seg trygge på at de skal få den medisinen de trenger, sier apoteksjefen, og legger til:

– Vi får løpende påfyll av de fleste legemidler gjennom hele uken, inkludert helg. Bestillinger av reseptfrie varer blir stort sett sendt ut samme dag.

– Alvorlig situasjon, men har kontroll
Furuseth håper Farmasiet kan være en av mange aktører som er med på å gjøre en liten forskjell akkurat nå.

– Frykten for spredning av den nye virusvarianten, som potensielt er farligere og mer smittsom, gjør at mange vil kjøpe reseptmedisinene sine på nett fremfor i fysisk apotek. Forhåpentligvis kan nettapotekhandel være med å bidra til at færre må ut og ferdes i samfunnet akkurat nå, sier han.

Skulle etterspørselen øke enda mer, har Farmasiet løsninger for det også, opplyser Furuseth, som tror pågangen vil være høy en god stund framover.

– De nye tiltakene fra regjeringen og frykten for det muterte koronaviruset gjør at folk nå vil holde seg hjemme. Det har vår bransje nå fått erfaring med å håndtere, og vi mener vi har god kontroll. Vi skal gjøre vårt beste for at alle får de reseptvarene og munnbindene de trenger, avslutter han.

Foto: Johnny Vaet Nordskog.

Farmasiet.no drives av Farmasiet Apotek (Farmasiet AS med org. nr: 913379721). Vi holder til i Sandefjord, samlokalisert med Komplett Group. Farmasiet Apotek har egen apotek- og driftskonsesjon fra Statens Legemiddelverk (konsesjonsnummer 1849). I tillegg er apoteket godkjent som et nettapotek. Les mer om nettapotek på Legemiddelverkets offisielle sider om nettapotek.

Alle nettapotek må også ha et apotekutsalg tilgjengelig for kunder. Apotekutsalget har besøksadresse Østre Kullerød 2, 3241 Sandefjord. Lokalene er åpent mellom klokken 9 og 16 mandag til fredag. Vi tilpasser vårt lagerhold av reseptpliktige legemidler løpende etter etterspørsel. Ta gjerne kontakt på forhånd for å sikre at vi har din reseptvare på lager dersom du ønsker å hente ut resept i apotekutsalget.