Apollos blåturer: Utsolgt!

Reisearrangørens nye blåturer til "Destinasjon ukjent" ble revet vekk iløpet av to korte dager - og særlig én aldersgruppe utmerker seg som ekstra eventyrlysten.

For knapp en uke siden tok Apollo kommunikasjonskonseptet sitt Go. Live a little! et steg videre og lanserte sin egen twist på blåturer til “Destinasjon ukjent.” I praksis innebar det at kunden bestiller en pakkereise, uten å vite hvor i verden man ender opp.

Reisene ble for første gang lansert i Sverige og Danmark før pandemien, til stor suksess. Spenningen var derfor stor da konseptet for første gang skulle testes ut i Norge. Er vi nordmenn like vågale og eventyrlystne som våre skandinaviske naboer?

- Det er vi, absolutt! Engasjementet og etterspørselen har gått over all forventing. Første bestilling kom allerede noen få minutter etter slipp, og etter to korte dager var alle reisene revet vekk. Vi fylte på med nye reiser før helgen, men også disse forsvant fort, sier Beatriz Rivera, Kommunikasjonssjef i Apollo.

Kvalitetsbevisste eventyrere

Både i media og internt hos Apollo spekulertes det i hvilke typer mennesker som ville tørre å bestille reisearrangørens nye blåturer. Siden avreisedatoene ble satt utenom en fellesferie var barnefamiliene enkle å utelukke – men hva med resten? Er det de unge som er mest vågale, eller de eldre?

- De voksne er definitivt også de mest vågale! 80 prosent av de som bestilte en reise til "Destinasjon ukjent" var mellom 50 og 79 år - og mest populære var reisene blant aldersgruppen 60 til 69. Disse sto for godt over 30 prosent av salget alene, sier Rivera.

Nordmenns eventyrlyst kommer dog med forbehold, for selvom vi tør å bevege oss ut i det ukjente, er komfort fortsatt viktig. Apollos blåturer var nemlig delt inn i to ulike kategorier: Standard og Plus. For noen hundrelapper ekstra sikret sistnevnte deg et hotell med minimum fire soler - og hele 88 prosent gikk for denne.