Åpningen av Follobanen utsatt - forventer at planen nå er realistisk
Jeg forventer at Bane NORs plan nå er realistisk. Det er synd for de reisende at åpningen av Follobanen er utsatt. Vi vil følge utviklingen tett for å sikre et godt og forutsigbart togtilbud, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Jernbanedirektoratet har fått beskjed fra Bane NOR om at åpningen av Follobanen er utsatt til den 12. februar. – Jeg forutsetter at Bane NOR har gjort grundige risikovurderinger i forkant av beslutningen om ny åpningsdato, og at de har tatt høyde for at Vy trenger tid til å planlegge rutetilbudet, sier Sletta
- Det er bedre for de reisende at utsettelsen kommer nå, slik at vi kan opprettholde dagens tilbud. Det viktigste er at Bane NORs plan er realistisk og at vi ikke ender opp med en situasjon hvor vi må ta ned tilbudet på grunn av en uforutsett forsinkelse, sier Sletta.
Jernbanedirektoratet har innkalt Bane NOR og Vy til et møte førstkommende mandag. – Vi kommer til å gjennomføre hyppige statusmøter og sikre at togtilbudet på Østfoldbanen opprettholdes på dagens nivå fram til Follobanen åpner, sier jernbanedirektøren.
Jernbanedirektoratet skrev i sin rapport til Samferdselsdepartementet mandag 16. januar at tidsplanen til Bane NOR fremsto som veldig stram, og at det er svært viktig at Bane NOR gjør grundige risikovurdering underveis.
Til pressen:
Jernbanedirektør Knut Sletta er tilgjengelig for kommentarer. Avtaler om dette gjøres gjennom kommunikasjonsdirektør Ruth Jønsrud, telefonnummer 951 83 108.
Om Jernbanedirektoratet
Jernbanedirektoratet skal utvikle jernbanen i Norge som del av det samlede transportsystemet i dag og i fremtiden.
Følg pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Jernbanedirektoratet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Jernbanedirektoratet
Forsinkelser gir mindre fornøyde togpassasjerer21.12.2022 07:00:00 CET | Pressemelding
Hver fjerde togpassasjer opplever toget som lite punktlig og nesten halvparten er lite tilfreds med informasjonen de får når toget er forsinket eller innstilt. Det viser Jernbanedirektoratets nasjonale undersøkelse av kundetilfredshet for tredje kvartal i år.
Jevn tilfredshet blant togpassasjerene26.9.2022 11:58:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerenes tilfredshet med reiseopplevelsen holder seg på et jevnt høyt nivå. I sommerens undersøkelse trekker passasjerene særlig fram informasjonen ombord på togene som god.
Direktetildeling av togtilbudet på Østlandet: Flytoget invitert til å tilby regiontog på Østlandet19.8.2022 11:47:44 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratet skal forhandle med Flytoget om å kjøre regiontog rundt Oslo. – Vår ambisjon er at Østlandet får et togtilbud som er bedre for kundene, rimeligere for staten og som er godt koordinert med annen kollektivtrafikk, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Togpassasjerene er fornøyde20.6.2022 06:00:00 CEST | Pressemelding
Jernbanedirektoratets kundeundersøkelse viser at togpassasjerene er godt fornøyde med reiseopplevelsen. Særlig togpersonellet får gode skussmål fra passasjerene
Vil prioritere bedre nettdekning på toget2.6.2022 10:30:00 CEST | Pressemelding
Et godt togtilbud er viktig mange steder i landet, både av hensyn til mobilitet, reduserte utslipp, mindre arealbeslag, støy og svevestøv i byene. Jernbanedirektoratet har gjort en rangering av åtte nasjonale jernbanesatsinger som er planlagt med oppstart fram mot 2027. Bedre nettdekning er prioritert først, og en sikrere jernbane på Vossebanen mellom Arna og Stanghelle er på andreplass.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom