Bane NOR

Åpnet splitter ny trafikkstyringssentral i Oslo

Del
Onsdag åpnet en ny trafikkstyringssentral i Oslo, som håndterer rundt 1040 togreiser i døgnet til og fra Oslo. Sentralen er i navet av norsk togtrafikk, og er et teknologisk kraftsenter klargjort for fremtidens digitalisering av jernbanen.
Tore Haferstrom, leder for fremtidig trafikkstyring i Bane NORs Trafikkavdeling, fremhevet investeringen i nye teknologiske løsninger, spesielt de som ikke er synlige, i sin tale til gjestene;
– Det jeg er mest stolt av her, er alt dere ikke ser, som gjør at vi i fremtiden kan tilpasse sentralen til nye systemer som kommer. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Tore Haferstrom, leder for fremtidig trafikkstyring i Bane NORs Trafikkavdeling, fremhevet investeringen i nye teknologiske løsninger, spesielt de som ikke er synlige, i sin tale til gjestene; – Det jeg er mest stolt av her, er alt dere ikke ser, som gjør at vi i fremtiden kan tilpasse sentralen til nye systemer som kommer. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR

Onsdag markerte Bane NOR en åpning på en diskret adresse i Oslo, der den nye trafikkstyringssentralen nå er etablert. Det skjer etter 25 år med lokaler nær Oslo S. Her skal rundt 150 fagfolk med dedikerte oppgaver innen togledelse, elkraft og kunde- og trafikkinformasjon, fra nå av ha arbeidsstedet sitt.

– Jernbanen er ryggraden i det norske kollektivtilbudet, og her på trafikkstyringssentralen sitter de «usynlige heltene» som får alt til å gå rundt, sa konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund på åpningen av den nye trafikkstyringssentralen i Oslo.

Berører all norsk togtrafikk

Fra de nye lokalene styres mesteparten av togtrafikkens 80 millioner årlige personreiser, i tillegg til store volum godstransport på skinner. De ansatte skal også håndtere rundt 1040 togreiser hvert eneste døgn til og fra Oslo. Sentralen regnes som selve hjertet av jernbanenettet på Østlandet – for det som skjer her, kan påvirke store deler av jernbanenettet.

– Her styres all aktivitet i navet for all togtrafikk i Norge. Det er her togene får tildelt spor, og her nye ruter og omdirigering av trafikken blir gjort ved avvik, sa Frimannslund i sin tale.

De ansatte ved sentralen jobber med avansert teknologi rundt seg, og har fått skreddersydd alle løsninger for å utføre oppgavene sine optimalt. Slik kan de også sørge for at reisende får rask og presis informasjon, hvis det skjer endringer i trafikken. Dette kan for eksempel være informasjon om at toget går fra en annen plattform.

Stolt av det usynlige

Tore Haferstrom, leder for fremtidig trafikkstyring i Bane NORs Trafikkavdeling, fremhevet i sin tale ved åpningen investeringen i ny teknologi, spesielt løsningene som ikke er synlige;

– Her i sentralen er det nå lagt godt til rette for mer fleksible løsninger og nye systemer som utvikles. Det jeg er mest stolt av her, er faktisk alt dere ikke ser! Det som gjør at vi i fremtiden kan tilpasse sentralen til nye systemer som vi vet kommer.

Regjeringen har store forventninger

Gjester invitert for anledningen med taletid, var Oslos byråd for miljø og samferdsel, Sirin Hellvin Stav, og statssekretær i Samferdselsdepartementet, Odd Steinar Åfar Viseth.

– Åpningen av trafikkstyringssentralen her i Oslo er et viktig steg i den store moderniseringen av jernbanen, sa statssekretær Viseth i sin tale.

Han viste til European Rail Traffic Management System, ERTMS, som det akkurat nå gjøres forberedende arbeider til rundt om i landet. Samtidig pågår utbyggingen for fullt langs Nordlandsbanen og Gjøvikbanen.

– Forventningen vår er at ERTMS skal bidra til lavere drifts- og vedlikeholdskostnader, bedre sikkerhet, tettere kjøring av tog og bedre kundeservice, pluss å gjøre det enklere å kjøre tog på tvers av landegrensene, sa statssekretæren.

Viktig brikke også for at Oslo skal nå klimamålene

Byråden rettet fokuset mot toget som fremtidens bærekraftige og klimavennlige transportalternativ, og at flere må velge tog for at Oslo kommune skal nå sine klimamål.

– For å velge toget må vi ha en forutsigbar jernbane, og for å få det er trafikkstyringssentralen en viktig brikke. Derfor er jeg glad for at landets største sentral ligger her i Oslo, sa Sirin Hellvin Stav i sin tale på åpningsdagen.

Hun understreket hvor avgjørende det er at flere vil velge tog framfor bil.

– Oslo kommune og byrådet skal gjøre det vi kan for at enda flere skal reise kollektivt. Sammen gjør vi en viktig jobb for å nå klimamålene, og for å sikre trygg effektiv og inkluderende mobilitet for alle, sa byråden.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Tore Haferstrom, leder for fremtidig trafikkstyring i Bane NORs Trafikkavdeling, fremhevet investeringen i nye teknologiske løsninger, spesielt de som ikke er synlige, i sin tale til gjestene;
– Det jeg er mest stolt av her, er alt dere ikke ser, som gjør at vi i fremtiden kan tilpasse sentralen til nye systemer som kommer. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Tore Haferstrom, leder for fremtidig trafikkstyring i Bane NORs Trafikkavdeling, fremhevet investeringen i nye teknologiske løsninger, spesielt de som ikke er synlige, i sin tale til gjestene; – Det jeg er mest stolt av her, er alt dere ikke ser, som gjør at vi i fremtiden kan tilpasse sentralen til nye systemer som kommer. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Last ned bilde
– For å velge toget må vi ha en forutsigbar jernbane, og for å få det er trafikkstyringssentralen en viktig brikke. Derfor er jeg glad for at landets største sentral ligger her i Oslo, sa Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, i sin tale på åpningsdagen. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
– For å velge toget må vi ha en forutsigbar jernbane, og for å få det er trafikkstyringssentralen en viktig brikke. Derfor er jeg glad for at landets største sentral ligger her i Oslo, sa Sirin Hellvin Stav, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, i sin tale på åpningsdagen. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Last ned bilde
– Åpningen av trafikkstyringssentralen her i Oslo er et viktig steg i den store moderniseringen av jernbanen, sa statssekretær Viseth i sin tale. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
– Åpningen av trafikkstyringssentralen her i Oslo er et viktig steg i den store moderniseringen av jernbanen, sa statssekretær Viseth i sin tale. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Last ned bilde
– Her på trafikstyringssentralen sitter de «usynlige heltene» som får alt til å gå rundt, sa konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund på åpningen av den nye trafikkstyringssentralen i Oslo. Foto: Bane NOR, Marianne Henriksen
– Her på trafikstyringssentralen sitter de «usynlige heltene» som får alt til å gå rundt, sa konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund på åpningen av den nye trafikkstyringssentralen i Oslo. Foto: Bane NOR, Marianne Henriksen
Last ned bilde
– Jernbanen er ryggraden i det norske kollektivtilbudet, og her på trafikstyringssentralen sitter de «usynlige heltene» som får alt til å gå rundt, sa konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund på åpningen av den nye trafikkstyringssentralen i Oslo. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
– Jernbanen er ryggraden i det norske kollektivtilbudet, og her på trafikstyringssentralen sitter de «usynlige heltene» som får alt til å gå rundt, sa konsernsjef i Bane NOR Gorm Frimannslund på åpningen av den nye trafikkstyringssentralen i Oslo. Foto: Marianne Henriksen, Bane NOR
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no
  • 8. juni markerte Bane NOR flyttingen av den 25 år gamle togledersentralen på Oslo S. Fra de nye lokalene styres mesteparten av togtrafikkens 80 millioner årlige personreiser, i tillegg til store volum godstransport på skinner.
  • Dette er en viktig del av moderniseringen av jernbanen, og skal bidra til et sikkert, pålitelig og grønt transporttilbud for reisende og klimavennlig varetransport. Et godstog erstatter 30 trailere på veiene, mens et passasjertog erstatter mange hundre biler.
  • Trafikkstyringssentralen Oslo (TSSO) vil håndtere rundt 1040 togbevegelser hvert døgn til og fra Oslo S, og er «hjernen» i store deler av jernbanenettet på Østlandet – navet for hele landets togtrafikk.
  • TSSO sørger også for at reisende får rask og presis informasjon, hvis det skjer endringer i trafikken. Dette kan for eksempel være informasjon om at toget går fra en annen plattform.
  • I Oslo dekker sentralen områdene fra Hove til Asker, fra Hønefoss og Gjøvik til Oslo, Kongsvingerbanen og strekningen til svenskegrensen, og Østfoldbanen med grensebanen over Kornsjø.
  • Sentralen er bygget for å ta imot fremtidens digitale signalsystem European Rail Traffic Managment System (ERTMS), som åpner på Gjøvikbanen i høst og skal stå ferdig utbygget i hele landet i 2034.
  • For å modernisere og gjøre jernbanen mer pålitelig, har Bane NOR bygget om trafikkstyringssentralene fra åtte mindre enheter til tre store. Den første åpnet i Bergen i januar 2020. Nå åpner TSSO, mens sentralen på Marienborg i Trondheim bygges om og moderniseres.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye