Åpnet ny inkluderingsarena i Groruddalen: Daniel (19) fikk arbeidskontrakt av statsministeren

Møller Medvind utvider sin satsing for å få flere unge inn i faste, fulle stillinger. I dag åpnet nyetableringen Møller Medvind Arena med mål om å inkludere flere. Åpningen ble markert på Møller Medvind-måten: Med signering av arbeidskontrakt nummer 59.
Daglig leder i Møller Medvind AS, Kurt Einarsson Ekerhaugen, sammen med Daniel Presterud Røvik og statsminister Jonas Gahr Støre.

- Ingen er tjent med at unge mennesker står utenfor arbeidslivet. Møller Medvind har en ambisjon om å få enda flere unge ut i faste jobber og vekk fra utenforskap, og de har oppnådd mye på relativt kort tid. Nå legger vi inn et ekstra gir, slik at vi kan bidra til at enda flere kommer i jobb, sier Øyvind Schage Førde i Aars som er eierselskapet bak Møller Medvind.

Møller Medvind har holdt til i Alfasetveien 11 siden 2018. Nå tas hele bygget i bruk, under navnet Møller Medvind Arena.

- Med flere selskaper under samme tak kan vi få til et fellesskap som inspireres av Møller Medvinds metode for inkludering, og vi kan lære og samarbeide på tvers. Dette kan bli en viktig arena for å skape enda flere fulle, faste stillinger, sier daglig leder Bjørn Erik Tangen i Medvind Utvikling.

Fikk arbeidskontrakt av statsministeren
Både statsminister Jonas Gahr Støre, NAV og ledere fra NHO og LO var til stede under åpningen, som ble markert på Møller Medvind-måten: Statsministeren klippet ingen snor, men overleverte derimot arbeidskontrakt til Daniel Presterud Røvik (19), som er nummer 59 i rekken av de som har fått fast jobb hos Møller Medvind siden oppstarten.

-Bare et fåtall har fullført skolen
Møller Medvind åpnet dørene i 2018 og har i et nytt, unikt samarbeid med NAV utviklet en modell for å kunne gi unge mennesker en mulighet til faglig opplæring og fast arbeidskontrakt. Satsingen startet i bilpleiebransjen, med et ønske om å skape jobbmuligheter for unge. Parallelt har selskapet bidratt til å bekjempe sosial dumping og bruk av svart arbeid i samme bransje.

- Bare et fåtall av våre medarbeidere har fullført skolen, eller har annen utdannelse. Gjennom Møller Medvind har de fått grundig opplæring og selskapet er i dag blant Norges beste innen bilpleie, sier daglig leder Bjørn Erik Tangen i Medvind Utvikling, og legger til:

- Målet er at de som har begynt sin yrkeskarriere i Alfasetveien senere går videre til jobber andre steder. Det er helt i tråd med intensjonene om å gjøre unge mennesker selvstendige gjennom å gi de solid, kompetanse og faglig utvikling. Slik kan Møller Medvind fungere som en døråpner til arbeidslivet.

Det nære samspillet mellom Møller Medvind og Nav har fått navnet Møller Medvind-metoden. Og metoden har vist seg å være så vellykket at man nå samler flere selskaper under samme tak for å inspirere til å oppnå mer inkludering, gjennom inspirasjon og samspill på tvers - og navnet er altså Møller Medvind Arena.

Nye konsepter
- Våre positive erfaringer med satsingen og Møller Medvind-metoden har gjort det helt naturlig å se på hvordan vi kan bidra til at enda flere selskaper fra ulike bransjer kan ta metoden i bruk, sier Mari Førde som er en av gründerne av Møller Medvind og eier i Aars.

Flere av Møller-familiens egne selskaper er allerede godt i gang med å utforske Møller Medvind-metoden for rekruttering, og med etablering av arenaen tas metoden også i bruk utenfor egeneide selskaper. I Møller Medvind Arena skal 4Service drive kantine og konferansesenter etter Møller Medvind-metoden. 4Service har over fem tusen ansatte over hele landet.

Og i arenaen står bærekraft i sentrum på flere områder enn inkludering. I samarbeid med IKEA er hele Møller Medvind Arena innredet med brukte møbler og inventar. Bygget er oppgradert, energieffektivt og vil utstyres med solceller på taket.

- Gjennom arbeidet med Møller Medvind har vi de siste årene høstet mye erfaring med hva som skal til for å lykkes med inkluderingsarbeid. Med fellessatsingen Møller Medvind Arena tar vi utviklingen av Møller Medvind ett steg videre. Vi tråkker igjen ny sti, med mål om å etablere en møteplass som vil bidra til inspirasjon og videre læring for alle som har ønske om å inkludere flere, avslutter Mari Førde.

Om Møller Medvind Arena

Møller Medvind eies av Aars, som har røtter tilbake til Harald Aars Møller, grunnleggeren av det som i dag heter Møller Mobility Group. I dag eier Aars 11 virksomheter som sysselsetter tilsammen nær 9 000 medarbeidere i ulike bransjer.

For snart fem år siden åpnet dørene til Møller Medvind på Alnabru, og gjennom Møller Medvind-metoden får unge i NAV-systemet opplæring innen bilpleie og tilbud om en full, fast stilling. 59 stolte medarbeidere har signert kontrakt siden etableringen. Nå samles flere selskaper under samme tak, med mål om at flere vil la seg inspirere av Medvind-metoden og for å oppnå inkludering, inspirasjon og samspill på tvers. Fellessatsingen har fått navnet Møller Medvind Arena. Les mer om Møller Medvind Arena her eller bli med inn i arenaen i denne filmen.