Åpner for godstog fra Narvik til New Dehli
Det er Narvik havn som står bak den nye togruten, melder avisa Fremover. Med støtte fra Nordland fylkeskommune har de engasjert CargoNet AS som skal kjøre varene på Ofotbanen og videre til den svensk-finske grensen.
På finsk side tar Nurminen Logistics Oy over, og frakter godset videre til Helsinki. Der ligger verden åpen for nordnorske eksportører; herfra går det skinnegang over hele det europeiske kontinentet og østover i Asia.
– Vi mener at potensialet er stort, og vi har gode samarbeidspartnere både i Norge og i Finland. Jeg gleder meg til første togavgang og jeg er optimist, sier Narviks havnedirektør, Børge Edvardsen Klingan, til Fremover.
Ønsker å utvide østover
Fra Helsinki har Nurminen ukentlige direktetog til Asia. Den raskeste veien østover går gjennom Russland. I dag er det ikke stor interesse for å opprettholde den transportveien, men de asiatiske markedene kan likevel nås gjennom de baltiske landene og transport videre mot sørøst.
Kommersiell direktør i CargoNet, Carl Fredrik Karlsen, sier at de ønsker å åpne flere muligheter for eksportører av norske varer.
– Denne nye ruta skal gå annenhver uke. Vi håper at interessen blir stor nok til å utvide. Målet er å bygge opp en transportåre som kan knyttes mot nettverket i Asia. Dette er også en fin korridor for varer som skal langt øst i Europa, sier Karlsen til banenor.no.
Fersk fisk på skinner?
Karlsen forteller at varer til Finland tidligere har gått på veiene med trailere. Nå finnes det en mer bærekraftig løsning; jernbanen.
– Dette erstatter mange vogntog på veiene. Vi skal etter hvert gjøre opp status og sjekke hvilke volumer det er interesse for å eksportere. Blir dette stort nok, kan vi øke tilbudet, sier direktøren i CargoNet.
Havnedirektør Klingan sier til Fremover at dette er viktig og klimavennlig satsing for Nord-Norge:
– Det er et stort fokus på eksisterende markeder og utviklingsmulighetene i nordområdene. I tillegg er det mange destinasjoner som nås via Helsinki. Den nye togruten har for eksempel alle muligheter til å åpne opp et nytt «nærmarked» for fersk fisk, sier havnedirektøren.
Han tror transporttilbudet blir en viktig del av fremtidens grønne logistikkløsninger til og fra Narvik, byen som er Nord-Norges største knutepunkt for varetransport.
Kontakter
Simen Slette SundeSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:958 08 483sunsim@banenor.noBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom