SINTEFSINTEF

Åpent seminar om energieffektivisering i industrien

Forskningssenteret for miljøvennlig energi HighEFF, har som mål å gjøre norsk industri til verdens mest energieffektive. Onsdag 18. mai inviterer vi til et fysisk/digitalt seminar med norske og internasjonale innledere som alle skal dele kunnskapsstatus om industriell energieffektivitet.
FME HighEFF senterleder og SINTEF Forskningssjef Petter E. Røkke

Energieffektivisering som klimatiltak er både raskt, kostnadseffektivt og ikke minst, ukontroversielt.

— Energieffektivisering er det ene tiltaket som er hundre prosent konfliktfritt. Det går ikke på bekostning av miljø og det sparer utslipp. Det vil kreve visse investeringer, men vil være lønnsomt på sikt, sier SINTEF forskningssjef og leder for FME HighEFF, Petter E. Røkke.

Vi byr på en rekke nasjonale og internasjonale innledere fra både forskningsinstitusjoner og industri, som Prof. Robert C. Armstrong (MIT), Prof. Ernst Worrell, (Universiteit Utrecht), og Camille Fleurialt (Eramet). Temaene inkluderer utnyttelse av overskuddsvarme, status på avkarbonisering av storindustri i USA, og fremtidens energisystemer. Fullstendig program finner du på arrangementets nettside.

Seminaret foregår fra 10-17, onsdag 18. mai i Kjelhuset (NTNU Gløshaugen), Kolbjørn Hejes vei 1E, Trondheim. Alle er velkomne. Det er også mulig å delta i seminaret digitalt.

FME HighEFF senterleder og SINTEF Forskningssjef Petter E. Røkke

Om FME HighEFF

HighEFF er et Forskningssenter for miljøvennlig energi (FME), og arbeider for at Norge får verdens grønneste industri. Senteret bidrar til at industrien får en mer energieffektiv produksjon, reduserte kostnader og større konkurransekraft. Senterets hovedmål er å utvikle teknologier som vil gjøre det mulig å redusere energibruk med 20–30 % og klimagassutslipp med 10 %. Arbeidet startet i 2016 og vil pågå til 2024.

SINTEF er et av Europas største uavhengige forskningsinstitutter, og utfører hvert år flere tusen oppdrag – for små og store kunder. Vi er et bredt, flerfaglig forskningsinstitutt med internasjonalt ledende spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. Vi utfører forskning som FoU-partner for næringsliv og forvaltning og er blant de største instituttene for oppdragsforskning i Europa.