Victoria Marie Treschow Forsberg

Åpen Victoria Marie Treschow Forsberg utgir bok om sorg, savn og behovet for å ta eierskap til seg selv

Victoria Marie Treschow Forsberg skriver nært og personlig om egen oppvekst, savnet etter moren og tanker om å finne sin plass i et tradisjonsrikt familieunivers.
Victoria Marie Treschow Forsberg med boken, Foto: Victoria Marie Treschow Forsberg

I boken “Sommerfugl i kram snø” tar Victoria leseren med bak fasaden i en lukket verden med sterke tradisjoner. Victoria er den yngste datteren til den profilerte næringslivslederen og arvingen Mille-MarieTreschow, som brått døde i 2018. Mille-MarieTreschow var mest kjent for familiebedriften Treschow-Fritzøe, som har gått i arv gjennom syv generasjoner. Hittil har ikke mange fått være på innsiden av familielivet slik Victoria beskriver i boken sin.

Victoria skriver om en fin oppvekst på Fritzøehus i Larvik, et herskapshus omkranset av en enorm park full av blomster og trær, dåhjort og andre dyr. Victoria gir innblikk i hvordan det var å miste moren sin, men også det å miste seg selv i tradisjoner og andres forventninger – og hennes ønske om å finne tilbake til kjernen i seg selv. Hun skildrer seg selv som en vanlig jente som har vokst opp i en annerledes familie.

“Jeg har vokst opp i et miljø hvor man fort kan bli blendet av suksess, jobb, makt og innflytelse fordi status og penger er gjort til alle tings mål. Jeg har sett og selv opplevet hvor fort det er å miste seg i det uviktige, det som ikke betyr noe som helst når man ligger alene under dyna og ikke får sove eller sitter på sengekanten på et sykehus og ser at den som betyr alt for en slutter å puste.” Utdrag fra boka.

Morens død ble vendepunkt

I 2018 døde Victorias mor brått og altfor tidlig av akutt sykdom. Moren var ett av de viktigste menneskene i Victorias liv.

Bokprosjektet har bidratt til å bearbeide den bunnløse sorgen etter morens bortgang. Prosjektet har også gjort det mulig for Victoria å sette ord på følelsene og usikkerheten som hun har kjent på i årevis.

-  Kanskje vil en og annen kjenne seg igjen i kampen for ikke å miste seg selv i tradisjoner og andres forventninger - og behovet for å finne tilbake til sin egen kjerne. Boken handler om eierskap: Ikke til en bedrift, en skog, råstoffer eller trelast. Men til seg selv. Hvis man tør å la seg selv kjenne på følelsene sine i de verste nedturene, blir det så mye lysere og finere når oppturene kommer, sier Victoria Marie Treschow Forsberg.

Treschow Forsberg er selv utgiver av boken – og selger den kun på nett på https://vicbok.no/  – i norsk og engesk utgave. Boken tilbys også som lydbok

Ved spørsmål, kontakt:
Steinar Flaa
e-post: sf@firsthouse.no
tlf: 920 55 744

Bilder

Last ned bilde
Last ned bilde

Om Victoria Marie Treschow Forsberg

Victoria Marie Treschow Forsberg

Victoria er utdannet innen mote og design, arbeidet med interiør og i SOS barnebyer. Hun er også trebarnsmor.

Etter å ha jobbet målrettet med å finne seg selv og sin plass har hun kommet tettere på seg selv, blitt tydeligere og tryggere.

Da hennes mor, Mille-Marie Treschow brått gikk bort i 2018, var sjokket og sorgen så overveldende og lammende at det slo kreftene ut av henne. Fargene ble som trukket ut av omgivelsene og alt ble grått.

Sorgen brakte etter hvert noe godt med seg. Den ble til et skille som gjorde det enklere å sette en lang rekke av utfordringer gjennom barndom og ungdomstid i perspektiv. Bearbeide alle minnene og følelsene.

I denne boken tar Victoria oss åpent og ærlig inn i sin opplevelse av livet i familien med dype tradisjoner. Mange av opplevelsene er vakre, men mange er også vonde. I alle fall for en som ikke hadde funnet sin plass, ikke i familietradisjonene og ikke i lokalsamfunnet.

Men det var før. Bearbeidelsen av de mange følelsene og opprydding i relasjoner har gitt nye perspektiver og ny mening. Det å stå i egne sko i de verste nedturene og tørre å føle på følelsene sine er faktisk befriende og gjør at når oppturene kommer blir de enda lysere og finere.

Følg pressemeldinger fra Victoria Marie Treschow Forsberg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Victoria Marie Treschow Forsberg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.