Antall flyreiser øker – tall for april 2021

Det ble gjennomført 821 839 flyreiser over Avinors lufthavner i april, av disse var 711 400 innlandsreiser.

Foto:Avinor

April i fjor var en måned med svært lite aktivitet grunnet pandemien, dermed øker antall reisende med 113 prosent i april i år. Sammenlignet med april 2019 synker antall reisende med 80,5 prosent.

- Vi ser en gradvis økning i reiseaktiviteten i Norge, og forventer en videre vekst innenriks i tiden som kommer, ikke minst i sommer. Når det gjelder utlandstrafikken påvirkes den av strenge innreiserestriksjoner, og her forventer vi at økningen først kommer når restriksjonene letter og UD endrer reiserådet, sier direktør for trafikkutvikling i Avinor, Gaute Skallerud Riise.

Antall flybevegelser øker med 50,6 prosent sammenlignet med samme måned i 2020, og synker med 38,9 prosent sammenlignet med 2019.

Foto:Avinor

Ny rapport: Norge kan ta ledende rolle i videre utvikling av bærekraftig flydrivstoff17.8.2021 09:30:00 CEST | Pressemelding

Økt produksjon og innfasing av bærekraftig flydrivstoff vil være avgjørende for å nå målet om at norsk luftfart skal være fossilfri innen 2050. Tirsdag morgen fikk samferdselsminister Knut Arild Hareide overrakt en ny rapport fra bransjen, som viser at Norge kan ta en ledende rolle i innfasingen av bærekraftig flydrivstoff også framover, men at det er behov for tett samarbeid mellom myndighetene og bransjen for å få det til.