Ansatte på hjemmekontor? Husk skriftlig avtale!

Last ned:
Mange skal ha slike avtaler
Det er tre år siden koronapandemien satte arbeidslivet på hodet og endret normen for hjemmekontor. Siden den gang har mange virksomheter tilbudt ansatte å jobbe deler av arbeidstiden hjemmefra, gjerne et gitt antall dager i uken.
Hjemmearbeid kan oppleves som positivt av både arbeidsgivere og ansatte. Arbeidsgiver må imidlertid være bevisst på at det stilles krav også til denne kontorløsningen.
Kravene går blant annet på å ivareta det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet. I tillegg skal arbeidsgiver og arbeidstaker inngå en skriftlig avtale om hjemmekontor.
– Alle som jobber hjemmefra som en fast ordning, skal inngå en skriftlig avtale om hjemmearbeid. Dersom hjemmearbeidet har et visst omfang og utføres jevnlig, er det en fast ordning. Et eksempel er dersom en arbeidstaker arbeider hjemmefra fast én dag i uka, forteller seksjonsleder Tonje Faanes i Arbeidstilsynet.
På nettsiden vår om hjemmekontor kan du sette deg inn i reglene for hjemmekontor, få råd fra oss i Arbeidstilsynet og laste ned malene.
Tilpass til din virksomhet
Når Arbeidstilsynet nå lanserer en avtalemal for hjemmearbeid, er det for å hjelpe virksomheter som ennå ikke har fått slike avtaler på plass. Det er imidlertid viktig å merke seg at malen krever en del tilpasninger for å speile virkeligheten i den enkelte virksomhet.
– Avtale om hjemmekontor er en tilleggsavtale til den ordinære arbeidsavtalen. Den skal blant annet si noe om hvor mye det åpnes for å jobbe hjemmefra og hvem som har ansvar for utstyret arbeidstakeren bruker hjemme, sier Tonje Faanes.
Krav til innhold
Avtaler om hjemmearbeid skal som et minimum ha informasjon om:
- omfanget av hjemmearbeidet, for eksempel hvor mange dager/timer i uka
- arbeidstiden som gjelder for hjemmearbeidet
- hvor lenge avtalen varer, hvis den er midlertidig
- eierskap til og drift og vedlikehold av utstyr
Avtalen bør også si noe om andre forhold som er aktuelle for hjemmekontorordningen. Dette er noe av det du kan vurdere å legge inn i avtalen:
- Når arbeidstaker skal være tilgjengelig for arbeidsgiver
- Rett til og frist for å si opp avtalen
- Prøvetid for ordningen
- Saksbehandling, taushetsplikt og oppbevaring av digital og utskrevet dokumentasjon
Ett unntak fra kravet
Det finnes ett unntak til at alle med hjemmekontor som fast ordning skal ha skriftlig avtale.
Unntaket er dersom hjemmearbeidet skyldes pålegg eller anbefalinger fra myndighetene. Da kan det i stedet for skriftlig avtale gis skriftlig informasjon til arbeidstakerne. I slike tilfeller skal arbeidsgiver drøfte informasjonen med de tillitsvalgte før den gis.
Pandemi er et eksempel på en slik ekstraordinær situasjon.
Nøkkelord
Kontakter
Trine AaenKommunikasjonsrådgiver
Tel:97640370trine.aaen@arbeidstilsynet.noBilder

Om Arbeidstilsynet
Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens hovedoppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene følger arbeidsmiljølovens krav.
Følg pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Arbeidstilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Arbeidstilsynet
Disse regelverksendringene gjelder fra 1. januar18.12.2025 13:08:27 CET | Pressemelding
1. januar 2026 trer flere endringer i arbeidsmiljøregelverket i kraft. Endringene gir krav om HMS-kort i varebilbransjen og tydeliggjør reglene om psykososialt arbeidsmiljø. I tillegg kan jordbruksforetak leie inn avløsere og regel om bedriftsinterne aldersgrenser avvikles.
Snart blir reglene for psykososialt arbeidsmiljø tydeligere11.12.2025 14:18:11 CET | Pressemelding
Fra 1. januar presiseres arbeidsmiljølovens krav til et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø. Endringene skal gjøre det enklere for arbeidsgivere å forstå hva psykososialt arbeidsmiljø kan handle om, og hvordan de kan sikre et godt og trygt arbeidsmiljø for sine ansatte.
Kraftforsyning, vatn og avløp er ny bransje i Arbeidsmiljøhjelpen8.12.2025 09:04:56 CET | Pressemelding
Nå kan dei som jobbar med kraftforsyning, vatn og avløp ta i bruk Arbeidsmiljøhjelpen – eit bransjetilpassa verktøy for eit betre arbeidsmiljø.
Nå kan virksomheter i varetransportbransjen bestille HMS-kort2.12.2025 09:13:36 CET | Pressemelding
Fra 1. desember 2025 kan virksomheter som transporterer andres varer med bil bestille HMS-kort til sine ansatte. Kravet gjelder fra 1. januar 2026.
Kan feriedagene mine overføres til neste år?21.11.2025 07:00:00 CET | Pressemelding
Rekker du ikke bruke opp feriedagene dine før vi går inn i 2026? Se hva loven sier om overføring av ferie.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
