Ansatte dropper sommerfesten med jobben

Det er sommer, det er sol og det er fest – på jobben. Iskald hvitvin og en duggende frisk pils, svigermor er barnevakt og kollegene er i feststemning. Men ikke alle gleder seg, for mer enn hver tiende arbeidstaker i Norge dropper sommerfesten – og andre fester knyttet til arbeidsplassen, viser en ny rapport fra FHI.

For mens de fleste synes sommerfesten er en hyggelig og morsom happening, er det for andre en krevende opplevelse. Hele 12 prosent av norske arbeidstakere sier de ikke går på sosiale arrangementer med jobben på grunn av for mye alkohol - og at de føler seg sosialt ekskludert, viser en ny rapport fra Folkehelseinstituttet (FHI) Like mange opplever drikkepress i jobbsammenheng.

- Det å droppe sommerfesten eller andre arrangementer på grunn av kolleger eller lederes alkoholbruk er neppe ønsket resultat, hverken for festkomiteen eller ledelsen, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.

Dropp overdreven skjenking.

Når alkohol blir ubehagelig skyldes det ofte at det drikkes for mye. Fulle kolleger er sjelden gøy og en jobbrelatert sommerfest skal være hyggelig for alle, også de som av ulike årsaker ikke drikker.

- Moderat forbruk er det stor aksept for. I FHI undersøkelsen er det bare 17 prosent som mener at man må droppe alkohol helt og holdent i jobbsammenheng av hensyn til de som ikke drikker. Det er når det blir beruselse og større mengder, det blir problematisk, sier Ege.

- Samtidig er det er en kjensgjerning at alkohol får oss til å slappe av litt. Vårt budskap er ikke å kutte ut all alkohol på jobbrelaterte sammenkomster, men at man må ha en bevissthet på hvor grensen går. Sørg derfor for at de alkohol­frie alternativene er vel så gode, og tilgjengelige, som de alkohol­holdige. Det øker sann­synligheten for at flere vil føle seg inkludert.

Tre enkle tips til sommerfesten

Snakk sammen på forhånd – og sørg for å ha en policy på alkoholbruk som er kjent blant alle ansatte

Vær kreativ med serveringen – tilby fristende, reelle alternativer til alkohol

Det er lov å tråkke feil og å dumme seg ut – men da er det også lov å snakke om det etterpå.