Ännu en isbjörnsfödsel i Orsa Rovdjurspark!

Stockholm, Dec. 06, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Vår isbjörn Hope på sin favoritsten i Polar World.

Måndagen den 29 november kom djurvårdare till isbjörnsstallet och skulle utföra morgonrutin hos honan Hope. Dörren gläntades och inifrån stallet hördes skrikljud som kändes igen från förra vintern. Dörren stängdes snabbt och försiktigt igen för att ge lugn och ro åt Hope. Det konstaterades sedan direkt via kameror från stallet att det återigen skett en isbjörnsfödsel i parken.

För att se det här innehållet från process.filestackapi.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Honan Hope har fått två isbjörnsungar i slutet av november i Orsa Rovdjurspark.

Vi lever ju fortfarande lite på framgången från föregående vinter med födseln utav Miki. Visst har vi haft förhoppningar om att även Hope skulle kunna vara dräktig och hon har ju delvis haft lite samma beteende som Ewa visade föregående höst genom att uppehållit sig i stallet den senaste tiden. Vi är såklart otroligt glada och stolta över våra isbjörnar, som nu återigen fått tillökning, säger djurparkschefen Pernilla Thalin.

Hope ligger i ett annat stall än vad Ewa gjorde förra året, vilket är byggt lite annorlunda så Hope har lagt sig mer i ett hörn där vi inte når henne lika bra med kameran. Men ljudet hörs klart och tydligt, redan tidigt lät det som det kunde vara ljud från mer än en unge. Vilket senare även bekräftats på film från den ena kameran där man ser två ungar diande vid Hope´s bröst.

Det är för tidigt efter födseln för att vi skall kunna gå in i stallet till dem, nu får vi ge Hope tid och bra förutsättningar för att ta hand om sin tillökning och vi i personalen får följa dem genom kamerorna, säger Annie Grannas, djuransvarig i parken och den lyckliga som i år upptäckte födseln hos Hope.

Det är stora risker för isbjörnsungar, statistiken för överlevnad är inte så goda under den första kritiska tiden. Det har visat sig att bara runt 50% av de nyfödda ungarna överlever de första veckorna. Hope som verkar ta det hela med stort ro, vilar tryggt i halmen i stallet och visar än så länge på gott moderskap och omhändertagande. Då det är av yttersta vikt att Hope får så mycket lugn och ro som möjligt så har vi tagit till extra försiktighet genom att minska möjligheten att röra sig i närheten av stallbyggnaden som besökare.

Nu är man minst sagt nervös eftersom vi inte har samma visuella kontakta i stallet som vi hade förra året, nu i år får vi mer förlita oss på ljud som vi hör. Men än så länge låter det bra, skrik blandas med diande ljud och ibland är det såklart tyst när de alla sover. Nu följer vi spänt utvecklingen i stallet hos Hope, avslutar Pernilla.

I det vilda står isbjörnen inför en rad hot, varav det främsta anses vara smältande havsisar, vilket gör det svårt för arten att jaga och hitta föda. Senaste rapporter från Arktis visar till och med isbjörnar som jagar föda i öppet vatten, något som inte tidigare dokumenterats. Parkens isbjörnar ingår i ett mycket viktigt bevarandeprojekt styrt av Europeiska djurparksföreningen (EAZA).

Det arbete som djurparker bedriver med djurparksdjuren kan man beskriva som ett ambassadörsskap för de vilda artfränderna, för att öka medvetenheten för dem i det vilda. Genom att hålla isbjörn har parken en unik möjlighet att utbilda, informera och förhoppningsvis inspirera allmänheten till att vilja lära sig mer om arten och dess hot, och hur man kan hjälpa till för den vilda populationen.

Fakta om isbjörnarna i Orsa Rovdjurspark
Orsa Rovdjurspark har sedan år 2009 hållit isbjörn. Hope anlände till Orsa år 2018 från Antibes Zoo i Frankrike, medan Ewa och Wilbär har vart i parken sedan år 2009, de är från Ouwehand Zoo, Holland och Stuttgart Zoo, Tyskland. Förra årets unge Miki går fortfarande ihop med mamma Ewa.

Fakta om isbjörnsfödslar på andra djurparker
Inom Isbjörns EEP i Europa finns det 114 isbjörnar på 42 parker. Under år 2020 föddes finns det endast två isbjörnsungar i Europa inom hela isbjörns EEP:n.

About Grönklittsgruppen AB
Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet i Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark och Tänndalen.

Djurparkschef Orsa Rovdjurspark
Pernilla Thalin
pernilla.thalin@orsarovdjurspark.se
0708404916

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Nordic American Tankers Ltd (NYSE: NAT) – Further Purchase of NAT shares by Board Member Alexander Hansson21.1.2022 16:32:14 CET | Press release

Friday, January 21, 2022 Dear Shareholders and Investors, Alexander Hansson, Board Member in Nordic American Tankers Ltd (NAT) and son of Herbjorn Hansson, the NAT Founder, Chairman and CEO, has today bought 50,000 shares in NAT at $ 1.557 per share. Following the transaction, Alexander Hansson privately owns 1,185,000 shares in NAT. As in the past, the Hansson family is the largest private shareholder in the company. Alexander Hansson commented: "I strongly believe in the future of NAT" Sincerely, Herbjorn Hansson Founder, Chairman & CEO Nordic American Tankers Ltd. www.nat.bm CAUTIONARY STATEMENT REGARDING FORWARD-LOOKING STATEMENTS Matters discussed in this press release may constitute forward-looking statements. The Private Securities Litigation Reform Act of 1995 provides safe harbor protections for forward-looking statements in order to encourage companies to provide prospective information about their business. Forward-looking statements include statements concerning plans, obje

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK TREASURY BILLS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-26BillsSWEDISH T-BILL: SE0017232689. 2022-04-20 Bid date2022-01-26Bid times10.00-11.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)SE0017232689: 2000 mln SEK +/-1000 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SE0017232689: 2000 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-01-28Delivery of billsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-01-21 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be retrieved at www.riksbank.se.

CONDITIONS FOR RIKSBANK BID PROCEDURE KOMMUNINVEST BONDS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-25BondsKOMMUNINVEST I SVERIGE: 2311. SE0010948240. 2023-11-13 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2611, SE0012569572, 2026-11-12 KOMMUNINVEST I SVERIGE: 2805, SE0015660139, 2028-05-12 BidsBids on interest and volume are entered via Bloomberg Bond Auction SystemBid date2022-01-25Bid times10.00-11.00Requested volume (corresponding nominal amount)2311: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 2611: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 2805: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)2311: 500 mln SEK per bid 2611: 500 mln SEK per bid 2805: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 11.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-01-27Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383General Terms and ConditionsGeneral Terms and Conditions General Terms and Conditions för the Riksbank’s Purchase

CONDITIONS FOR RIKSBANK REVERSED AUCTIONS SEK GOVERNMENT BONDS21.1.2022 16:20:00 CET | Press release

Bid procedure, 2022-01-28BondsSWEDEN I/L BOND: 3109. SE0005703550. 2025-06-01 SWEDEN I/L BOND: 3114, SE0013748258, 2030-06-01 Bid date2022-01-28Bid times09.00-10.00 (CET/CEST) on the Bid dateRequested volume (corresponding nominal amount)3109: 500 mln SEK +/-250 mln SEK 3114: 500 mln SEK +/-250 mln SEK Highest permitted bid volume (corresponding nominal amount)3109: 500 mln SEK per bid 3114: 500 mln SEK per bid Lowest permitted bid volume (corresponding nominal amount)SEK 50 million per bidExpected allocation timeNot later than 10.15 (CET/CEST) on the Bid dateDelivery and payment date2022-02-01Delivery of bondsTo the Riksbank's account in Euroclear Sweden AB's securities settlement system 1 4948 6383 Stockholm, 2022-01-21 This is a translation of the special terms and conditions published on www.riksbank.se. In the case of any inconsistency between the English translation and the Swedish language version, the Swedish language version shall prevail. Complete terms and conditions can be