Ännu en isbjörnsfödsel i Orsa Rovdjurspark!

Stockholm, Dec. 06, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- För att se det här innehållet från cdn.filestackcontent.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Vår isbjörn Hope på sin favoritsten i Polar World.

Måndagen den 29 november kom djurvårdare till isbjörnsstallet och skulle utföra morgonrutin hos honan Hope. Dörren gläntades och inifrån stallet hördes skrikljud som kändes igen från förra vintern. Dörren stängdes snabbt och försiktigt igen för att ge lugn och ro åt Hope. Det konstaterades sedan direkt via kameror från stallet att det återigen skett en isbjörnsfödsel i parken.

För att se det här innehållet från process.filestackapi.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Honan Hope har fått två isbjörnsungar i slutet av november i Orsa Rovdjurspark.

Vi lever ju fortfarande lite på framgången från föregående vinter med födseln utav Miki. Visst har vi haft förhoppningar om att även Hope skulle kunna vara dräktig och hon har ju delvis haft lite samma beteende som Ewa visade föregående höst genom att uppehållit sig i stallet den senaste tiden. Vi är såklart otroligt glada och stolta över våra isbjörnar, som nu återigen fått tillökning, säger djurparkschefen Pernilla Thalin.

Hope ligger i ett annat stall än vad Ewa gjorde förra året, vilket är byggt lite annorlunda så Hope har lagt sig mer i ett hörn där vi inte når henne lika bra med kameran. Men ljudet hörs klart och tydligt, redan tidigt lät det som det kunde vara ljud från mer än en unge. Vilket senare även bekräftats på film från den ena kameran där man ser två ungar diande vid Hope´s bröst.

Det är för tidigt efter födseln för att vi skall kunna gå in i stallet till dem, nu får vi ge Hope tid och bra förutsättningar för att ta hand om sin tillökning och vi i personalen får följa dem genom kamerorna, säger Annie Grannas, djuransvarig i parken och den lyckliga som i år upptäckte födseln hos Hope.

Det är stora risker för isbjörnsungar, statistiken för överlevnad är inte så goda under den första kritiska tiden. Det har visat sig att bara runt 50% av de nyfödda ungarna överlever de första veckorna. Hope som verkar ta det hela med stort ro, vilar tryggt i halmen i stallet och visar än så länge på gott moderskap och omhändertagande. Då det är av yttersta vikt att Hope får så mycket lugn och ro som möjligt så har vi tagit till extra försiktighet genom att minska möjligheten att röra sig i närheten av stallbyggnaden som besökare.

Nu är man minst sagt nervös eftersom vi inte har samma visuella kontakta i stallet som vi hade förra året, nu i år får vi mer förlita oss på ljud som vi hör. Men än så länge låter det bra, skrik blandas med diande ljud och ibland är det såklart tyst när de alla sover. Nu följer vi spänt utvecklingen i stallet hos Hope, avslutar Pernilla.

I det vilda står isbjörnen inför en rad hot, varav det främsta anses vara smältande havsisar, vilket gör det svårt för arten att jaga och hitta föda. Senaste rapporter från Arktis visar till och med isbjörnar som jagar föda i öppet vatten, något som inte tidigare dokumenterats. Parkens isbjörnar ingår i ett mycket viktigt bevarandeprojekt styrt av Europeiska djurparksföreningen (EAZA).

Det arbete som djurparker bedriver med djurparksdjuren kan man beskriva som ett ambassadörsskap för de vilda artfränderna, för att öka medvetenheten för dem i det vilda. Genom att hålla isbjörn har parken en unik möjlighet att utbilda, informera och förhoppningsvis inspirera allmänheten till att vilja lära sig mer om arten och dess hot, och hur man kan hjälpa till för den vilda populationen.

Fakta om isbjörnarna i Orsa Rovdjurspark
Orsa Rovdjurspark har sedan år 2009 hållit isbjörn. Hope anlände till Orsa år 2018 från Antibes Zoo i Frankrike, medan Ewa och Wilbär har vart i parken sedan år 2009, de är från Ouwehand Zoo, Holland och Stuttgart Zoo, Tyskland. Förra årets unge Miki går fortfarande ihop med mamma Ewa.

Fakta om isbjörnsfödslar på andra djurparker
Inom Isbjörns EEP i Europa finns det 114 isbjörnar på 42 parker. Under år 2020 föddes finns det endast två isbjörnsungar i Europa inom hela isbjörns EEP:n.

About Grönklittsgruppen AB
Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och bedriver verksamhet i Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark och Tänndalen.

Djurparkschef Orsa Rovdjurspark
Pernilla Thalin
pernilla.thalin@orsarovdjurspark.se
0708404916

För att se det här innehållet från ml.globenewswire.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Alation Welcomes Tim Harford OBE as Keynote Speaker at revAlation in London18.8.2022 09:00:00 CEST | Press release

World renowned behavioural economist joins The Very Group CDO to keynote Alation’s industry conference LONDON, Aug. 18, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Alation Inc., the leader inenterprise data intelligence solutions, today announced that revAlation, its flagship industry conference for data professionals across EMEA, will take place on 4th October and 5th October at County Hall, London. The two-day event will feature data networking opportunities, data training, and keynotes from award winning economist, journalist, and broadcaster Tim Harford, and Chief Data Officer of The Very Group, Steve Pimblett. Tim Harford is a bestselling author of books about economics and data, and the writer of the award-winning Financial Times column, The Undercover Economist. Harford will keynote the event and discuss how to use data and economics in everyday life. Steve Pimblett is the Chief Data Officer at leading UK and Ireland online retailer, The Very Group. Pimblett is an experienced data professional, ha

Sampo plc: Disclosure Under Chapter 9 Section 5 of the Securities Market Act (BlackRock, Inc.)18.8.2022 08:30:00 CEST | Press release

SAMPO PLC STOCK EXCHANGE RELEASE 18 August 2022 at 9:30 am Sampo plc: Disclosure Under Chapter 9 Section 5 of the Securities Market Act (BlackRock, Inc.) Sampo plc (business code 0142213-3) has received a disclosure under Chapter 9, Section 5 of the Securities Markets Act, according to which the voting rights attached to Sampo A shares (ISIN: FI009003305) owned directly or indirectly by BlackRock, Inc. (USA tax ID 32-0174421) and its funds decreased on 16 August 2022 below five (5) per cent of Sampo plc’s total voting rights. Sampo's share capital comprises 533,261,351 shares, of which 533,061,351 are A shares and 200,000 are B shares. Each A share entitles its holder to one (1) vote and each B share to five (5) votes. Thus, the total number of votes is 534,061,351. Total positions of BlackRock, Inc and its funds subject to the notification: % of shares and voting rights (total of A)% of shares and voting rights through financial instruments (total of B)Total of both in % (A+B)Resultin