Annonsefall også for tv- og radiobransjen: Kringkasterne har mistet 200 millioner kroner i reklameinntekter det siste året
Avisbransjen har mistet 2,3 milliarder kroner i annonseinntekter de siste fem årene, i hovedsak til Google og Facebook. Tv- og radioaktørene økte derimot sine annonseinntekter til og med 2017. Men i fjor snudde altså utviklingen.
– Tv og radio har nærmest virket immune mot konkurransen fra de globale aktørene i kampen om de norske reklamekronene. 2018 er det første året vi ser at annonseinntektene faller. Tapet fra toppåret 2017 er på 212 millioner kroner, eller 4,7 prosent, sier Velsand.
Tv-seerne betaler mer for innhold
Til tross for annonsefallet økte tv-kanalenes totale inntekter i 2018. Det skyldes en solid vekst i brukerinntekter, viser Medietilsynets rapport. De nasjonale tv-kanalenes inntekter fra salg av premiuminnhold og distribusjonsinntekter har til sammen nesten doblet seg de siste fem årene.
– Norske tv-seere betaler stadig mer for å se sport, film og annet populært innhold gjennom såkalte premium-tv-pakker og ulike strømmetjenester, sier Velsand. Likevel har tv-kanalenes lønnsomhet falt de siste fem årene. Spesielt gjelder det i år med store sportsarrangementer som OL og fotball-VM, siden selskapene da har høye kostnader knyttet til kjøp av senderettigheter og produksjon av sendingene.
Økte sendekostnader svekket lønnsomheten
Mens over halvparten av inntektene hos de nasjonale kommersielle tv-kanalene kommer fra andre kilder enn reklame, er reklame eneste inntektskilde for de kommersielle radiokanalene. I fjor falt de nasjonale radiokanalenes inntekter, mens lokalradioene hadde omtrent like store inntekter som i 2017. Økte sendekostnader svekket imidlertid lønnsomheten.
Størstedelen av lokalradiobransjens totale inntekter kommer fra stasjoner med FM-konsesjoner, og mange av disse aktørene sender også på DAB.
– Vi ser at kostnadene knyttet til DAB-sendinger er høyere enn for tradisjonell FM-drift. DAB-sendingene finansieres fortsatt i stor grad av virksomheten på FM, sier Velsand.
Les hele rapporten om de nasjonale og lokale tv- og radioselskapene her
Kort om tv- og radiokanalenes økonomi i 2018
• Tv- og radioselskapene (kringkasterne) stod for 54,2 prosent av de samlede driftsinntektene til norske medievirksomheter (aviser, nasjonale og lokale kringkastere) i 2018. Tv- og radioselskapenes andel av driftsinntektene øker, og størst er veksten hos de kommersielle tv- og radioselskapene
• I 2010 hadde NRK og de kommersielle kringkasterne omtrent like store driftsinntekter, mens i 2018 hadde de kommersielle kringkasterne nær 2,5 milliarder kroner eller 42 prosent mer i driftsinntekter enn NRK
• Fram til 2017 var reklamemarkedet for tv og radio i vekst, men i 2018 mistet de nasjonale kringkasterne for første gang reklameinntekter. Fallet fra 2017 var på totalt 212 millioner kroner, tilsvarende 4,7 prosent
• De nasjonale tv-kanalenes brukerinntekter økte med 478 millioner kroner fra 2017 til 2018, tilsvarende 13 prosent. Brukerinntektene kommer hovedsakelig fra salg av premiuminnhold og distribusjon
• Totalt økte de nasjonale tv-kanalenes inntekter med 310 millioner kroner, eller 4,1 prosent, i 2018. Årsaken var en solid vekst i brukerinntektene
• De nasjonale tv-kanalenes lønnsomhet har falt de siste fem årene som følge av høyere driftskostnader. I 2018 hadde de nasjonale kringkasterne et driftsunderskudd på totalt 68 millioner kroner. Hovedårsaken til underskuddet var Discoverys nedskriving av senderettigheter med over 400 millioner kroner
• De nasjonale radioselskapene henter alle sine inntekter fra annonsesalg. I 2018 falt inntektene med over 10 prosent, tilsvarende 62 millioner kroner, og radioselskapenes lønnsomhet ble svekket. Til sammenligning falt avisenes annonseinntekter med vel tre prosent i 2018
• Til tross for inntektsfall og svekket lønnsomhet, har de nasjonale radiokanalene hatt bedre lønnsomhet enn tv-selskapene de siste fem årene
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
Medietilsynet deler kunnskap om dataspill11.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet samler voksne som jobber med barn og ungdom til seminar om hvordan dataspill kan bli en mer inkluderende arena.
Medietilsynet ga seks advarsler for regelbrudd i fjor27.2.2024 12:33:04 CET | Pressemelding
Medietilsynet ga seks advarsler for brudd på regelverket i 2023. Fem av advarslene gjaldt brudd på reglene for reklame, sponsing og produktplassering.
Forordningen for digitale tjenester (DSA) håndheves i EU fra lørdag16.2.2024 09:51:49 CET | Pressemelding
Et nytt europeisk regelverk iverksettes nå for å sørge for mer demokratisk kontroll over sosiale medier og andre internett-tjenester. Fra 17. februar håndheves DSA i EU, mens det foreløpig ikke er avklart når regelverket blir en del av norsk lov.
Samiske aviser kan søke om over 42 millioner kroner15.2.2024 08:36:02 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå for årets søknader om støtte til samiske aviser og samiskspråklige avissider. I år skal det fordeles 42,7 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom