Anniken Renslo Sandvik (37) blir nyhetsredaktør i Budstikka

Anniken Renslo Sandvik (37) er ansatt som nyhetsredaktør i Budstikka. Hun kommer fra stillingen som nyhetsredaktør i Mediehuset Nidaros
Anniken Renslo Sandvik blir nyhetsredaktør i Budstikka etter sommeren.

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Budstikka Karianne Steinsland er meget tilfreds med ansettelsen av Sandvik.

– Anniken er en god og erfaren leder med lang publisistisk erfaring. Hun er en lagbygger som har vist at hun behersker å lede endringsprosesser på en god måte. Anniken er en stødig, analytisk og trygg medieleder som vi ser frem til å få med på laget, sier ansvarlig redaktør Karianne Steinsland.

– Sandvik har bevist gang på gang at hun evner å finne de historiene som gjør sakene relevante og gode. Og ikke minst har hun et stort hjerte for lokaljournalistikken, noe jeg er sikker på kommer Budstikkas lesere til gode, legger Steinsland til.

Den påtroppende nyhetsredaktøren har tidligere vært ansvarlig redaktør i Finnmarken. Hun ble kåret til Årets talent av Medienettverket i 2018. Hun har også jobbet i Aust Agder Blad og er utdannet journalist ved Høgskolen i Bodø. 37-åringen er opprinnelig fra Oslo.

– Jeg gleder meg veldig! Budstikka er en ærverdig lokalavis med lang historie, og ikke minst en lang historie for god journalistikk. Og nå står man overfor en spennende tid med ny utvikling i et konsern jeg kjenner godt. Den reisen er jeg stolt over å få være med på, sier den påtroppende nyhetsredaktøren.

– Dette betyr også at jeg skal hjem. Nå har jeg bodd over halve livet helt andre steder enn der jeg kommer fra, og nå kjennes det helt riktig å skulle bidra til å utvikle den eldste lokalavisen i det som faktisk er mitt nærmiljø, sier Anniken Renslo Sandvik.

Budstikka har vokst mye i antall digitale abonnenter de siste årene. Opplagstallene som kom fra MBL tidligere i vår, viste en digital vekst på 10 prosent. Avisen må tilbake ti år for å finne liknende abonnementstall.

Sandvik vil være på plass i redaksjonen på Billingstad i Asker senest 1. september.

Anniken Renslo Sandviks arbeidserfaring og utdannelse

Redaksjonell bakgrunn:

Nyhetsredaktør i Nidaros. Konstituert ansvarlig redaktør i samme avis i mai-september 2021.

Ansvarlig redaktør i Finnmarken.

Journalist og vaktsjef i Dagbladet Finnmarken.

Journalist i Aust Agder Blad

Utdannelse:

Journalistutdanningen ved Høgskolen i Bodø

Master i Southeast Asian Studies ved Chulalongkorn University, Thailand

Bachelor i journalistikk ved Griffith College, Irland

Avis- og nettjournalistikk, Skjeberg folkehøyskole

Anniken Renslo Sandvik blir nyhetsredaktør i Budstikka etter sommeren.