Annika Sælid med historisk gull i junior-EM

Annika Sælid (18) fra Sentrum Kampsport i Sarpsborg tok søndag gull i klassen U21 -68 kg i junior-EM i WKF-karate i Budapest, Ungarn. Det er første gang en norsk kvinneutøver tar gull i junior-EM i WKF-karate.
Trener Bettina Alstadsæther, Annika Sælid og landslagstrener Wayne Otto. Bilde Norges Kampsportforbund

Den norske troppen besto av ni utøvere. Til tross for at dette er et junior-stevne med fokus på konkurransetrening og inspirasjon for videre satsing hadde flere utøvere ambisjoner om medaljer. De norske utøverne i kadett- og juniorklassene lykkes dessverre ikke, og Norge måtte vente til U21-utøverne skulle konkurrere på mesterskapets siste dag før den første norske medaljen kunne feires.

Sælids medalje er historisk, forteller Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

– Ingen kvinner har tatt gull i junior-EM i karate. Norges eneste gull i junior-EM er Stein Rønning, som tok gull i 1985 og 1986.

Tøff og imponerende vei til finalen
Den norske troppen ble coachet gjennom mesterskapet av landslagstrener Wayne Otto, samt trener og senior-utøver Bettina Alstadsæther. Sistnevnte forteller om en vei til finalen som var både tøff og imponerende.

– Annika vant første kamp 3-0 over Kroatia, før hun slo ut Spania overlegent 6-0. I kvartfinalen møtte hun en armensk motstander i det som skulle bli den tøffeste kampen før finalen. Når det gjensto ett sekund var stillingen 1-3 til Armenia, men Annika klarte å utligne i siste sekund med et spark mot kroppen. Siden Annika scoret kampens første poeng vant hun, da stillingen til slutt ble 3-3.

I semifinalen møtte hun hjemnasjonen Ungarn, og vant denne kampen hele 5-1.

Russisk finalemotstand
I finalen konkurrerte Sælid mot russiske Victoria Isaeva. Isaeva har de siste årene oppnådd mange gode resultater internasjonalt, inkludert sølv i både junior- og senior-VM. Alstadsæther melder om en tøff kamp.

– Annika scoret første poeng. Isaeva utlignet til 1-1, men Annika var litt sterkere og litt smartere hele veien og vant til slutt 3-1. Dette var en spennende og nervepirrende kamp for oss på sidelinjen, men Annika kontrollerte kampen bra, forteller en stolt coach.

Ingen tilfeldighet
Sportsjef Jacobsen er ikke overrasket over at Sælid leverte også i dette mesterskapet.

– Det er ingen tilfeldighet at Annika har klart dette, og man visste på forhånd at Annika ville være en medaljekandidat i dette mesterskapet. Hun har bevist sin kapasitet blant annet ved å ta gull i ungdoms-OL i 2018. Annika har trent karate siden hun var fire år, og har fått god oppfølging og trening av foreldre og trenere gjennom alle disse årene.

Norge ble 18. beste nasjon i mesterskapet. I tillegg til Annika Sælids gull tok Nora Benedicte Handelsby 7. plass i klassen junior -59 kg, og Mariam Skogland 9. plass i klassen U21-55 kg.

– Vi er svært stolte av våre unge og satsende utøvere, og glade for at Norge ble beste nordiske nasjon i mesterskapet, sier Jacobsen.

Vi gratulerer Annika, familien, klubben og coacher Wayne Otto og Bettina Alstadsæther så mye med gullet!

Annika sammen med resten av karratelaget. Bilde Norges Kampsportforbund
Annika Sælid bilde av Syver Aas Bakke