Annie Leibovitz og IKEA skal dokumentere livet hjemme

IKEA lanserer sin årlige Livet hjemme- rapport. På globalt nivå har mer enn 37 000 mennesker fra 37 land delt sine tanker om livet hjemme.

Rapporten viser at hele 61 prosent av befolkningen er bekymret for husholdningens økonomi, mens hele 2 av 3 (66 prosent) er bekymret for den generelle økonomien i eget land. I Norge har 1010 respondenter svart og rapporten viser at nordmenn er mindre bekymret en snittet. 39 prosent er bekymret for husholdningenes økonomi og 31 prosent er bekymret for den generelle økonomien i landet. Vi ser også at økonomiske bekymringer overgår frykten for klimaendringer (56 prosent) som de største bekymringene i folks liv.

Et annet funn i rapporten viser at nesten halvparten av alle mennesker på verdensbasis (48 prosent) ikke føler at livet i hjemmet gjenspeiles i mediene. I Norge er dette tallet enda høyere (52 prosent) Med dette som utgangspunkt annonserer IKEA, sammen med den amerikanske fotografen, Annie Leibovitz, et spennende nytt prosjekt.
Annie Leibovitz er berømt for sin evne til å fange det indre liv i sine subjekter. Kraften i hennes arbeid ligger i dets evne til å avsløre sannheter som føles oppriktige. Hun er den ideelle kunstneren for Livet hjemme.

–Hjemmet har alltid vært viktig i mitt arbeid, forklarer Leibovitz. Jeg har fotografert folk i deres hjem siden jeg startet. Det er en måte å forstå hvem en person er. Rådet jeg ofte gir til unge fotografer, er å fotografere familiene deres. Det er en av de beste måtene å starte på. Jeg gleder meg til å samarbeide med IKEA i 2023.

Som alltid er IKEAs Livet hjemme- rapport et grunnleggende element i IKEAs forpliktelse til å hele tiden utvikle seg, og tilpasse seg den stadig skiftende virkeligheten i hjemmene til folk over hele verden. Resultatene vil bli brukt som inspirerende referansepunkter for Leibovitz, ettersom hun prøver å skape nyanserte portretter som belyser hvordan folk lever i dag.

–Resultatene fra Livet hjemme-rapporten er et avgjørende øyeblikk hvert år i IKEA. Den hjelper oss med å realisere visjonen vår, om å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Derfor er vi veldig glade for å samarbeide med Annie Leibovitz, en sann kunstner og banebryter som skal vende sin ikoniske linse inn mot de livene hjemme vi ikke alltid ser, og stemmene vi ikke alltid hører, sier Marcus Engman, kreativ direktør i Ingka Group.

Livet hjemme-rapporten:
Den årlige Livet hjemme-rapporten er et av verdens mest omfattende forskningsprosjekter i sitt slag, og har siden 2014 involvert kvalitativ og kvantitativ forskning på synspunkter, behov og drømmer til mennesker over hele verden.

Vi ber tusenvis av mennesker om å fortelle om behovene og drømmene sine. Vi rådfører oss med eksperter og utfører omfattende skrivebordsanalyser. Målet er å få en bedre forståelse av hva livet hjemme betyr for oss alle.

Se hele rapporten her: Home - IKEA Life at Home

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 392 IKEA-varehus, inklusive alle norske varehus, i 32 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 4,3 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker og ett planleggingsstudio midt i Oslo sentrum. IKEA har åtte planleggings- og bestillingspunkter i Haugesund, Arendal, Porsgrunn, Sarpsborg, Drammen, Ski, Akersgata i Oslo sentrum og Majorstuen. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra IKEA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

IKEA kommer til Vinkelgården på Majorstuen i Oslo28.6.2023 12:00:19 CEST | Pressemelding

Det er med stor glede vi annonserer at vi i løpet av høsten 2023 åpner et planleggings- og bestillingspunkt i den tradisjonsrike Vinkelgården på Majorstuen. Vi overtar DNBs lokaler på bakkeplan, men DNB skal fortsatt ha rådgivningskontor i andre etasje. Dette blir IKEAs åttende planleggings- og bestillingspunkt i Norge, og det sjette på Østlandet. IKEA Majorstuen blir på om lag 270 kvadratmeter, og kunder vil kunne se, ta og føle på sortimentet vårt – og få hjelp og veiledning til å tegne, planlegge og bestille alt fra kjøkken til garderobe.