Annenhver pusser opp i sommer

Koronasommeren er sommeren hvor hammer og pensel blir flittig brukt av nordmenn, viser fersk undersøkelse.
Ferietid er fiksetid for nordmenn under koronasituasjonen. (Foto: Pixabay/CC)

Så mange som én av ti nordmenn i voksen alder sier de skal bygge terrasse av ett eller annet slag de kommende ukene.

Det viser resultatene i en landsrepresentativ undersøkelse analysebyrået Sentio har gjort på oppdrag fra forsikringsselskapet If. 1007 personer over hele Norge er intervjuet.

27,5 prosent sier de skal gjøre hagearbeider. 22,6 prosent har planer om å beise eller male hus, hytte eller annen fritidsbolig, mens 15,4 prosent oppgir at de skal pusse opp innvendig i boligen eller på hytta.

Norge er delt i to: Nesten halvparten i undersøkelsen sier de ikke skal pusse opp i sommer. Den andre halvdelen har prosjekter i hagen eller ett eller annet de skal fikse på boligen eller hytta.

– Siden folk måtte kaste om på ferieplanene og reisemulighetene ble begrenset i koronatiden, er det nok mange som nå ser sitt snitt til å gjøre oppussing eller større arbeider i hagen de har skjøvet på tidligere, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Fra tidligere boligundersøkelser vet vi at drenering er noe mange utsetter og utsetter, men i sommer virker det som om en del setter i gang. 3,4 prosent svarer at de skal drenere rundt boligen eller fritidshuset sitt, sier han.

På oppdrag fra If gjør bygningsinspektører fra Anticimex boligsjekker hos Ifs forsikringskunder som en frivillig del av boligforsikringen. Sjekken gir en oversikt over eventuelle utbedrings- og forbedringsområder for boligen.

Inspektørene går gjennom 150 sjekkpunkter for å gi boligen bedre sikkerhet og gjøre vedlikeholdet lettere. Nesten 100 000 boliger i Norge har gått gjennom If Boligsjekk de siste årene.

– Mangel på eller dårlig drenering er noe som går igjen, så det er fint å se at mange tar et tak denne sommeren. Styrtregn og skader fra overvann er vanlige i juli og august, sier regionsjef Stian Mjåsund i Anticimex.

Denne sommeren har alle kundene som har boligforsikring i If fått oppgradert forsikringen sin til å inneholde telefon- eller videoveiledning fra boligekspertene i Anticimex.

– Det er stor bredde i spørsmålene, alt fra hvordan lage en platting til hvordan man går fram for å søke om byggetillatelse hos kommunen, sier Mjåsund.

Ferietid er fiksetid for nordmenn under koronasituasjonen. (Foto: Pixabay/CC)
Sigmund Clementz er informasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)
Stian Mjåsund er regionsjef i Anticimex. (Foto: Anticimex)