Anne-Lise H. Rolland oppnevnt som nytt styremedlem i Stiftelsen Antidoping Norge

Anne-Lise H. Rolland er oppnevnt som nytt styremedlem i Stiftelsen Antidoping Norge. Rolland erstatter Knut-Marius Sture som trer ut av styret 30. juni 2019.

Anne-Lise H. Rolland er nytt styremedlem i Stiftelsen Antidoping Norge. Foto: SBDL

Oppnevnelsen skjedde på Idrettstyrets møte 23. mai.

Rolland er advokat med møterett for Høyesterett, og har internasjonal arbeidserfaring, herunder prosedyreerfaring for EFTA-domstolen og EU-domstolen. Hun har spisskompetanse på antidopingarbeid.

- Rolland vil bringe med seg spesialkompetanse både om idretten og antidopingregelverket inn i styret, og vil med dette bidra til å styrke stiftelsens arbeid nasjonalt og internasjonalt, sier generalsekretær Karen Kvalevåg i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Kvalevåg vil samtidig takke Knut-Marius Sture for hans bidrag til en dopingfri idrett gjennom 8 år i Antidoping Norges styre.

- Jeg er glad for tilliten jeg har fått fra NIF. Jeg gleder meg til å kunne bidra til en viktig samfunnsoppgave gjennom styrevervet i Antidoping Norge, sier Anne-Lise H. Rolland.

Bakgrunn
Stiftelsen Antidoping Norge er en selvstendig stiftelse opprettet av daværende Kultur- og kirkedepartementet (KKD) og Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) i 2003, og ble opprettet for å sikre at kontroll- og påtalevirksomheten for dopingsaker organiseres uavhengig av NIF og staten. Stiftelsens styre består av seks frittstående medlemmer; Tre oppnevnt av NIF, de øvrige tre oppnevnt av staten. Medlemmer av stiftelsens styre har fire års funksjonstid, og kan oppnevnes for ytterligere en fireårsperiode.

Idrettsforbundet jobber videre for full gjenåpning av norsk idrett30.6.2020 12:58:29 CESTPressemelding

Store deler av norsk idrett er nå gjenåpnet. Dette gjelder all idrett for barn og ungdom hvor man kan trene normalt og gjennomføre lokale og regionale konkurranser fra 1. august. Toppidretten har fått grønt lys for trening og konkurranser så snart smittevernsprotokollene er på plass innen de ulike idrettene. I tillegg er trening og konkurranser tillatt for alle idretter – også for de over 19 år, som ikke medfører nærkontakt.

En annerledes Idrettsgalla 202122.6.2020 14:30:46 CESTPressemelding

Det blir idrettsgalla på NRK 9. januar 2021, men i en annerledes form enn seerne er vant til. Konkurransegrunnlaget i 2020, som følge av koronasituasjonen, gjør at de fleste klassene vil mangle prestasjonsgrunnlag som kvalifiserer for juryering. I den uvissheten som råder, vil det også kunne bli betydelige forskjeller i konkurransegrunnlaget for de ulike idrettene. Styret for idrettsgallaen har derfor besluttet at den store jubileumsgallaen, som skulle vært avholdt i Trondheim 9. januar, i sin helhet er flyttet til 8. januar 2022.