Anna Sjulander ny chef för Skuldförvaltning

Anna Sjulander ny chef för Skuldförvaltning

Riksgälden har utsett Anna Sjulander till ny chef för avdelningen Skuldförvaltning. Hon tillträder sin nya befattning omgående.

– Vi är väldigt glada att kunna presentera Anna Sjulander som chef för Skuldförvaltning. Hennes gedigna kompetens, långa erfarenhet och höga anseende internationellt gör henne utmärkt lämpad för rollen, säger riksgäldsdirektör Hans Lindblad.

Anna Sjulander började arbeta på Riksgälden 2002. Närmast kommer hon från rollen som upplåningschef och har därmed lång erfarenhet av upplåning i alla skuldslag och internationella investerarrelationer. Mellan 2008 och 2011 arbetade Anna Sjulander i olika roller inom Första AP-fonden och hon har även varit sakkunnig i 2013 års Värdepappersutredning. Sedan april i år har hon fungerat som tillförordnad chef för Skuldförvaltning.

– Att få leda Skuldförvaltning framåt blir både spännande och utmanande, med tanke på det exceptionella läget som rått på marknaden under året – men framförallt väldigt roligt. Jag vill fortsätta att utveckla vår analysförmåga så att Sverige som utgivare av statspapper ligger i internationell framkant, säger Anna Sjulander.

Avdelningen Skuldförvaltning har ett drygt tjugotal medarbetare. Avdelningen ansvarar för statens upplåning och likviditetshantering samt förvaltningen av statsskulden. Vidare ansvarar den för att ta fram låneplaner och ta fram underlag för strategiska beslut såsom årliga förslag på riktlinjer för statsskuldsförvaltningen.

Statsskulden fungerar som en stötdämpare i ekonomin. Den parerar upp- och nedgångar i konjunkturen och möjliggör stabila skattesatser och därmed bättre effektivitet i ekonomin. Per den 30 september 2020 uppgick Sveriges statsskuld till 1 210 miljarder kronor.

Pressbild på Anna Sjulander (öppnas i nytt fönster)

Riksgäldens pressfunktion, 08-613 47 01

Arcadis reports transactions under its current share buyback program30.7.2021 12:00:00 CEST | Press release

Amsterdam, July 30, 2021 – Arcadis (EURONEXT: ARCAD), the leading global Design & Consultancy organization for natural and built assets, has repurchased 14,830 of its own shares in the period from 23 July up to and including 29 July 2021 at an average price of €36.99. The consideration of this repurchase was €0.5 million. The repurchase is in accordance with the share buyback program to cover existing obligations under employee incentive plans and to cover commitments for stock dividend, as announced on 19 February 2021. The total number of shares repurchased under this program to date is 1.7 million shares for a total consideration of €56.5 million. For more detailed information see: https://www.arcadis.com/en/global/investors/share-information/share-buyback-program/ -End- Improving quality of life FOR FURTHER INFORMATION PLEASE CONTACT: ARCADIS INVESTOR RELATIONS Jurgen Pullens Mobile: +31 6 51599483 E-mail: jurgen.pullens@arcadis.com ABOUT ARCADIS Arcadis is the leading global desig