Ann-Turi Ford er ute med bok og musikk om Samuel Hellen

Møt smeden fra Brenneriveien som byr på en ny fortelling om norsk folkemusikk.

Boka Samuels sang og de tre albumene Samuels sanger er ute på Heilo / Grappa Musikkforlag i dag. Utgivelsene omfatter de 40 visene som er nedskrevet etter Samuel Hellen (1813–1892).

Prosjektets drivkraft er journalist, fagforfatter og sanger Ann-Turi Ford. Disse visene er en gullskatt som dulter borti fortellingen om norsk folkemusikk.

Det hele er en hyllest til den særegne og hittil ukjente folkesangkilden Samuel Hellen, som ble født som omstreifer på Nøtterøy, og var en av Ludvig Mathias Lindemans største enkeltkilder. Som 29-åring ble Samuel dømt til livstid, og sonet i Slaveriet på Akershus Festning, hvor han ble kjent med Grundtvigs tanker. Etter ti år ble han benådet, etablerte smie i Christiania, og møtte Lindeman – som skrev ned hele førti sanger etter ham. De fleste er kjempeviser og Petter Dass-salmer.

Hellen bryter med bildet av den stedfaste utøveren i en lokal tradisjon. Dette er også historien om en gedigen klassereise som viser at det går an å reise seg, selv fra den dypeste bunn, for eksempel ved hjelp av sang og tro.

Prosjektet har tidligere fått oppmerksomhet i norsk presse - blant annet NRK, VG og Dagbladet - ettersom Samuel Hellen er Durek Verrett sin tipp-tipp-tipp-oldefar.

Til info: Grunnet oppstyret rundt boka si har Verrett besluttet ikke å komme til Norge i november. Dermed vil han ikke kunne være til stede under lanseringen av prosjektet rundt sin forfar Samuel Hellen. Men, Trond Granlund og Aslak Borgersrud blir imidlertid å høre sammen med andre flotte musikere og en fantastisk historie – så her er det grunn til å komme!

Du er hjertelig velkommen til lanseringsfesten i dag klokka 18 på Ingensteds! Gi beskjed om du vil komme, så setter vi deg på gjestelista.

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Etterlengtet album fra Olav Luksengård Mjelva og Trondheim Jazz Orchestra2.12.2019 12:03:27 CETPressemelding

Jazzvokalisten, bandlederen og komponisten Sofia Jernberg møtte Olav Luksengård Mjelva i 2009 og ble umiddelbart grepet av hardingfeletradisjonen og folkemusikken. Slik startet et langstrakt og utfordrende prosjekt. Jazznytt kaller albumet: «en stille eksplosjon av feelgood-musisering, der man nærmest kan høre smilet om munnen på utøverne mens de tramper de asymmetriske rytmene». Hør albumet her! Med seg på laget har de renommerte og allsidige Trondheim Jazz Orchestra. Prosjektet tar utgangspunkt i å forstørre detaljrikdommen i solohardingfelespillet- som tradisjonelt sett har vært den vanligste måten å bruke hardingfela på. Det store ensemblet fungerer som et forstørrelsesglass hvor de leter etter detaljene, for så å blande, kaste det rundt og evaluere. Med Olav og hardingfela i sentrum. I tillegg til Trondheim Jazz Orchestra har de Alexander Zethson og Lene Grenager på laget, hvor de sistnevnte har arrangert flere låter. De resterende låtene er arrangert av Sofia selv. Albumet ble sp

Hanne Boel er ute med «Child of Paradise»29.11.2019 14:31:42 CETPressemelding

Andre singel fra Hanne Boel sitt kommende album er ute i dag på Sundance Music. Hør «Child of Paradise» her! Enkelte opplevelser kan aldri vaskes bort, undertrykkes eller gå usett. På sin nye singel ser den danske legenden tilbake på en hendelse som endret livet hennes for alltid. Teksten ble skrevet for noen år siden i Malindi i Kenya, der en båt full av flyktninger sank rett ved hotellet der hun og familien hennes bodde. Få overlevde, og med denne sangen har derfor Hanne som formål å spre julens budskap om veldedighet og medmenneskelighet, og om en Jesus-skikkelse som kom til jorda kun for å bli nektet asyl - akkurat som barna i båten som sank. «Child of Paradise» er med andre ord en gripende låt som fylles av hennes dynamiske og mektige vokal, og er en sterk smakebit fra plata Between Dark and Daylight, som er ute 24. januar. Den følger førstesingel «Paint Me a Picture», som kom ut tidligere i høst. For promo og andre spørsmål i Norge, kontakt Nicolay Woldsdal:

Tora Augestad sitt nye album er ute nå29.11.2019 09:57:48 CETPressemelding

Tora Augestad fyller 40 år i desember, og feirer med å slippe sitt nye album Dialogues på Grappa Musikkforlag i dag. Hør Dialogues her! I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes nyeste utgivelse Dialogues går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Platen beskriver et spesielt kunstnerskap; Augestad er kjent som en sjangersjonglør og grensesprenger som tar hvert musikalske landskap hun beveger seg inn i på alvor. Duoformatet er intimt og sangene av Henry Purcell via Schubert, Jan Eggum og Kari Bremnes, til nyskrevne låter av Mathias Eick og Trygve Seim, har et neddempet preg. Dialogues følger et døgn og forsøker å transcendere sjangre. Klassiske perler glir sømløst over i evergreens fra «The American Songbook» til nyere sanger av Geirr Tveitt og John Cage. Nok en gang er dette et unik

Tora Augestad er ute med ny singel22.11.2019 16:05:10 CETPressemelding

Tora Augestad sin nye singel «Gåte ved gåte» er ute i dag på Grappa Musikkforlag. I vår vant Tora Augestad sammen med Oslofilharmonien Spellemannprisen i kategorien Klassisk for albumet Portraying Passion. På hennes kommende plate, Dialogues, går Augestad helt ned i format, og presenterer et dobbeltalbum hvor hver låt er en duett sammen med musikere hun har arbeidet med gjennom de siste 20 årene. Albumet er ute om én uke, men allerede nå kan du høre smakebiten og Kari Bremnes-coveren «Gåte ved gåte». – «Gåte ved gåte» er én av hennes sterkeste låter, og har alltid fascinert meg. I denne versjonen har Erlend Skomsvoll og jeg forsøkt å gjenfortelle låten uten å miste dens nerve. Hør den her!

En hyllest til vinteren fra Erlend Viken og Frida Ånnevik22.11.2019 13:38:36 CETPressemelding

Et gammelt ord for snø - Singelslipp 22 nov Tekst av Frida Ånnevik, melodi av Erlend Viken Hør den her: https://orcd.co/etgammeltordforsno Erlend Vikens hyllest til vinteren Erlend Viken gir oss en smak av sitt første bestillingsverk «Sastrugi» med låta «Et gammelt ord for Snø». Låta er et utdrag fra et programmatisk verk som tar for seg vinteren fra første snødryss til siste slaps: en hyllest til vinteren, men også et uttrykk for bekymring for at vinteren er i endring. Et stjernelag av musikere Viken er en annerkjent folkemusiker med en sterk utferdstrang, som her gjør seg gjeldende i samarbeidet med feirede musikere fra jazz-, pop- og rock-sjangeren. Teksten til «Et gammelt ord for snø» er skrevet av Frida Ånnevik og sunget av den fremadstormende jazzstjernen Ellen Andrea Wang (vinner i Spellemannprisen 2019 i jazzkategorien med suksessbandet GURLS). Valget av tittelen Sastrugi er basert på tanken om langstrakte vidder, evighetsfølelse, ro, balanse. Et hvitt univers, der alt ser likt

Ny singel fra Gjermund Larsen Trio!22.11.2019 12:09:35 CETPressemelding

November-mørket senker seg, men Gjermund Larsen Trio presenterer kuren! «Novemberdans», komponert av Gjermund Larsen, inviterer til å danse bort novembernatta eller rett og slett legge seg ned og la seg forføre av trioens særegne, intense samspill. Denne etterlengtede singelen varmer opp til nytt album som kommer i 2020. Sjekk ut låta her: https://orcd.co/novemberdans Tidligere i november kom singelen «Kveldvals»: https://orcd.co/kveldsvals Konserter: 31.okt: Stavanger konserthus 1.nov: Kulturkirken Skåre, Haugesund 5.nov. Hilmarfestivalen, Steinkjer 25.-29. nov: Turné i fengsler på Østlandet 10.-16.jan: Tyskland 25.jan: Glogerfestspillene, Kongsberg Gjermund Larsen er uten tvil en av de mest kjente og kjære folkemusikerne i Norge. Med sin intense og sensitive feletone forfører han et bredt publikum langt utover folkemusikk-«boblen». Trioen er styrket av Sondre Meisfjord på kontrabass og Andreas Utnem på flygel. Sammen har de vunnet over Norge, resten av Norden og Tyskland i over 10 år