Anima - Stopp dyremishandling

Anima utfordrer COOP: Vis oss turbokyllingene deres!

Tre av fire nordmenn vil at dagligvarekjeder som Coop viser frem forholdene slaktekyllingene deres lever under, ifølge en ny undersøkelse. I en hardtslående kampanje gir dyrevernorganisasjonen Anima forbrukere en stemme og budskapet er klart: Vis oss turbokyllingene deres - vis oss virkeligheten.

“Kjære Coop. Tør dere å vise oss turbokyllingene deres?” slik innleder Anima sin nyeste kampanje, som blant annet omfatter helsides annonser i omtrent 20 av landets største aviser. I kampanjen ber Anima dagligvareaktøren om lov til å dokumentere forholdene i en konvensjonell hall for hurtigvoksende kyllinger.

– Mange bedrifter er allerede i gang med å utfase turbokyllinger, og noen er allerede i mål. Coop står alene i dagligvarehandelen om å hittil ikke ha tatt noen betydningsfulle skritt, og det er ganske enkelt alt for svakt, sier kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Og fortsetter – Forbrukere er dødslei falsk markedsføring, og nå vil de gjerne selv se hvordan turbokyllinger lever. Spørsmålet er om dagligvarekjedene tør å vise det hele frem?

Turbokyllinger av rasen Ross 308 er fremavlet til å vokse fra 50 gram til over to kg på knappe fem uker. Den raske veksten medfører bl.a. nedsatt immunforsvar, organsvikt, gangvansker og pusteproblemer. Disse forholdene ønsker Anima i samarbeid med dagligvarekjedene å dokumentere ved å følge et innsats slaktekyllinger fra de innsettes i hallen til de kjøres til slakt.

Flertallet av forbrukere klare til å boikotte

Som en del av kampanjen har YouGov i oppdrag fra Anima gjennomført en forbrukerundersøkelse om nordmenns sterke holdninger til dyrevelferd. Her er de fem mest fremtredende*:

• Omtrent ni av ti nordmenn synes dyrevelferd er viktig
  • 65 prosent mener at dagligvarekjedenes markedsføring av turbokylling ikke viser virkeligheten
  • Tre av fire nordmenn vil gjerne at dagligvarekjedene viser frem kyllingenes leveforhold
  • 64 prosent av nordmenn er klare til å droppe en dagligvarekjede som ikke gjør nok for dyrevelferd
  • Nesten to av tre mener dagligvarekjedene bør droppe turbokylling

– I mine øyne er tendensen klar: Turbokyllinger har ingen fremtid i dagligvarehandelen. Hvis dagligvarekjedene vil kunne de alle bestemt en tidsfrist for utfasing i dag. Og om Coop mener produksjonen er god nok så må det minste vi kan forvente være at de er åpner opp dørene og viser hele sannheten om kyllingenes forhold, forteller kampanjeleder i Anima, Niklas Fjeldberg.

Mange er allerede med

I dagligvarehandelen utfaset Rema 1000 allerede i 2018 hurtigvoksende kyllinger fra alle sine butikker, og 2020 forpliktet de seg til ECC-standarden som bl.a. gir kyllingene mer plass.

Fire år senere har litt skjedd hos de andre kjedene. Først i år meldte NorgesGruppen ut om investeringer i saktere voksende kyllinger, men dagligvareaktøren har verken satt en dato for utfasing av turbokylling eller vært åpne om omfanget.

I resten av matbransjen finner vi mange store og globale bedrifter som har satt en slutt dato for hurtigvoksende kyllinger og forpliktet seg til ECC-standarden i Norge. Blant dem finner du Circle K, Narvesen, 7-Eleven, og Joe & The Juice.

*Tallene stammer fra en forbrukerundersøkelse utført for Anima. Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 19. - 24. januar gjennomført til sammen 1010 CAWI-intervjuer med personer i alderen 18+ år.

Animas annonse - til fri bruk.

Om Anima - Stopp dyremishandling

Anima - Stopp dyremishandling

92 98 77 65https://stoppdyremishandling.no

Anima er en dyrevernforening som i 2000 ble grunnlagt i Danmark, og som kom til Norge i 2017. Internasjonalt er organisasjonen kjent som Anima International, og opererer i 10 land. Anima jobber for at dyr skal bli respektert, ikke misbrukt. Om det er kjæledyr, husdyr, pelsdyr, forsøksdyr eller dyr i underholdning.