NOPANOPANOPANOPANOPA

Åndsverkloven 2018 lansert under Arendalsuka

– Kunstnernes innsats i denne kampen har vært helt avgjørende, sier Freddy André Øvstegård (SV), medlem av familie- og kulturkomiteen.
Freddy André Øvstegård, familie- og kulturkomiteen, tok imot boken under Arendalsuka. Foto: Marthe Vee

Lanseringen av boken Åndsverkloven 2018 fant sted i Kunsternettverkets båt under Arendalsuka fredag morgen. Freddy André Øvstegård fra familie- og kulturkomiteen tok imot boken på vegne av komiteen.

– Det er veldig flott å være her og feire ny åndsverklov sammen med kunstnerne. Vi har fått mange viktige gjennomslag for muligheten til å leve av kunsten man skaper, slik at vi fortsatt kan ha et rikt og variert kulturliv også i fremtiden, sier Øvstegård.

– Hadde boken noe å si i innspurten av arbeidet med åndsverkloven?

– Jeg gledet meg veldig til å boken, etter at vi avklart en del seiere. Også var det bra at man hadde den kampanjen i innspurten, fordi det ga nok det siste pushet vi trengte. Kunstnernes innsats i denne kampen har vært helt avgjørende, sier han.

Hele kunstfeltet samlet

Da åndsverkloven skulle skrives på nytt for første gang på 60 år, bestemte norske kunstnerne for å gi ut sin egen versjon av åndsverkloven. Over 50 norske kunstnere har bidratt med fotnoter til boken, blant annet Marit Larsen, Odd Nordstoga, Ane Dahl Torp og Joachim Trier.

– Det er en glede å kunne presentere boken om åndsverkloven under Arendalsuka. Med boken markerer vi en ny start for norske kunstneres viktigste lov, og den vil for ettertiden stå som et dokument over resultatet av tre års hard kamp for en rettferdig åndsverklov, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA, foreningen for komponister og tekstforfattere.

– Åndsverkloven er den viktigste loven for de som ønsker å leve av det de skaper. At vi nå har fått en rettferdig og god åndsverklov som sikrer norske kunstnere er vi selvfølgelig veldig fornøyde med. Vi vil rette en stor takk til alle som har vært med å støtte oss i dette arbeidet, sier Marius Øvrebø-Engemoen, fungerende daglig leder i Artistorganisasjonen GramArt.

– Enormt engasjement

NOPA og GramArt var sammen med Norske filmregissører, Norsk Skuespillerforbund og Grafill initiativtagere til boken Åndsverkloven 2018 som skulle gi norske kunstnere mulighet til å uttrykke for viktig åndsverkloven er for dem i deres daglige virke.

– Vi er stolte over at samarbeidet mellom kunstnerorganisasjonene i Norge har ført frem, og vi mener at det enorme engasjementet som norske kunstnere har vist i arbeidet med åndsverkloven vil gi ringvirkninger i lang tid fremover, sier Knut Alfsen fra Norsk Skuespillerforbund.

Bilder

Last ned bilde
Ingrid Kindem, styreleder i NOPA, overrekte boken til Freddy André Øvstegård (SV). Foto: Marthe Vee
Lansering av Åndsverkloven 2018. Foto: Marthe Vee

Om NOPA

NOPA
Kongens gate 24

22 47 30 00http://www.nopa.no

NOPA er en interesseorganisasjon for komponister og sangtekstforfattere. I dag organiserer NOPA de fleste kjente komponister og sangtekstforfattere, og vi har nå 1200 medlemmer.

Vi arbeider med viktige kulturpolitiske saker og opphavsrettslige spørsmål, gir økonomisk støtte til våre medlemmers prosjekter, tilbyr arbeidsleiligheter i utlandet og deler ut priser og stipender. Vi er en medlemsorganisasjon under TONO og en søsterorganisasjon av Norsk Komponistforening og Musikkforleggerne.