Andreas Bjørnstad satser ikke mot Paralympics i Tokyo

Parasvømmeren Andreas Bjørnstad (23) kommer ikke til å konkurrere i Paralympics i Tokyo neste sommer. Atopisk eksem, som følge av allergi mot klor, gjør at Bjørnstad nå setter svømmingen på vent.
Andreas Bjørnstad

Det var i fjor høst Andreas Bjørnstad begynte å få problemer med allergi mot klor i svømmebasseng. Kraftig eksem, kløe og søvnløse netter ga redusert livskvalitet, og umuliggjorde svømmesatsingen. Nå har han bestemt seg for å ta pause fra svømmingen.

-        Jeg hadde i det lengste håpet at det fantes en løsning på dette problemet, men innser nå at Paralympics i Tokyo går uten meg. Problemene er så store, at jeg ikke kan trene svømming slik situasjonen er nå. Jeg står på stedet hvil, og blir ikke kvitt plagene, sier Andreas Bjørnstad.

I 2016 tok Bjørnstad bronse under Paralympics i Rio de Janeiro, mens høydepunktet i karrieren var VM-gullet i Mexico i 2017. Nå er svømmekarrieren satt på vent.

-        Paralympics i Tokyo har vært hovedmålet mitt i hele karrieren, så nå må jeg gå i tenkeboksen om fremtiden. Jeg fortsetter å trene på samme nivå som tidligere, og ser ikke for meg at tiden som idrettsutøver er over. Hvis jeg skulle bli bra om fire måneder, så skal jeg i hvert fall være fysisk klar, sier Bjørnstad.

Andreas Bjørnstad ble kåret til årets mannlige parautøver på idrettsgalla 2017 og 2018.

Landslagssjef for parasvømmerne, Morten Eklund har følgende kommentar:

Andreas har bidratt med mange gode øyeblikk og prestasjoner, både sosialt og på idrettsbanen, siden han kom med på landslaget. Han har jobbet hardt og målrettet mot sitt store mål som var å kjempe om medaljer i Tokyo denne sommeren. Det er veldig synd for Andreas at denne muligheten nå glipper, da han har valgt å sette sin egen helse foran prestasjon og medaljer. Det står stor respekt av både denne avgjørelsen og alt det arbeidet Andreas har lagt ned de siste fire årene. Jeg vil benytte anledningen til å takke Andreas for alt han har gjort for Norsk idrett og norsk svømming de åtte siste årene. Samtidig ønsker jeg ham lykke til videre, og håper at vi ser ham i idretten i en eller annen rolle.

Landslagssjef parasvømming, Morten Eklund: 9186 3834.

Andreas Bjørnstad