Anders Opdahl ny konsernsjef i Amedia

– Jeg er veldig glad for at Anders Opdahl nå tar over ledelsen av Amedia. Amedia er Norges viktigste formidler av lokale nyheter, med om lag 650.000 abonnenter og nærmere 80 lokale medier. Med ham som konsernsjef føler vi oss trygge på at Amedias gode resultater de siste årene blir videreført og videreutviklet. Dette innebærer fortsatt satsing på journalistikk og relevant og godt innhold. Samtidig skal Amedia-konsernet være en effektiv leverandør av fellestjenester for lokale medier, sier André Støylen, styreleder i Amedia.
Anders Opdahl tiltrer som konsernsjef 10. august.
– Jeg er svært ydmyk for den tilliten jeg er gitt, og det Amedias mediehus representerer. Våre aviser spiller en helt avgjørende rolle i samfunnsutviklingen, og mitt oppdrag er, sammen med mange og dyktige medarbeidere i hele landet, å sørge for at den gode utviklingen vi har, også fortsetter i årene som kommer, sier Opdahl.
André Støylen opplyser at det har vært stor interesse for stillingen. Siden Are Stokstad i mars varslet sin avgang, har Amedia-styret gjennomført en grundig prosess der flere både interne og eksterne kandidater er blitt vurdert. – Med sin sterke publisistiske forankring og erfaring fremsto Anders Opdahl som den beste og mest fremtidsrettede løsningen for konsernet, sier han.
– Som styreleder siden 2016 vil jeg også takke Are Stokstad for han store innsats for Amedia gjennom en årrekke, de siste seks årene som konsernsjef. I hans tid har konsernet oppnådd svært gode resultater: Digital vekst har gitt et rekordhøyt antall abonnenter, kostnadsbasen er redusert, økonomien er solid og konsernet omfatter stadig flere lokale medier gjennom eierskap eller samarbeidsavtaler. Med Are som leder har Amedia styrket sin posisjon og har et godt grunnlag for videre fremgang, avslutter Støylen.
OM AMEDIA
Amedia er landets største utgiver av lokale medier, med 75 lokalaviser, 11 lokale nettsteder og den landsdekkende Nettavisen. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.
Amedia er forpliktet til å forsvare ytringsfriheten, pressefriheten, informasjonsfriheten og det åpne samfunn. Amedia respekterer den enkelte publikasjons identitet, grunnsyn, lokale tradisjon og egenart.
Amedia eies av Amediastiftelsen, som ble opprettet i 2016 av Sparebankstiftelsen DNB for å eie konsernet og dermed sikre et langsiktig eierskap til norske lokalaviser.
Kontakter
André Støylen (telefon 950 69 536)
Anders Opdahl (telefon 992 14 628)
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom